مراقبت های بعد از اسلیو معده

امروزه بسیاری از بیماران برای کاهش وزن از روش‌های نظیر اسلیو معده کمک می‌گیرند؛ با‌این‌حال، بسیاری از پزشکان به اهمیت مراقبت های بعد از اسلیو معده برای موفقیت‌آمیز بودن آن تاکید کرده‌اند. در حقیقت اگر بیمار بعد از انجام چنین جراحی، نکات مراقبتی را رعایت نکند، علاوه‎ بر آنکه به هدف خود دست نمی‌یابد، ممکن است با عوارض جدی مواجه شود.

اما سوال خیلی از بیماران این است که بعد از چنین جراحی، چند روز باید در بیمارستان بستری بود؟ آیا ورزش‌ کردن بعد از اسلیو معده مضر است؟ آیا نحوه خوابیدن و حتی نشستن فرد بعد از درمان دچار تغییراتی خواهد شد؟ در ادامه این مطلب به تمامی این سوالات پاسخ داده‌ایم.

اهمیت رعایت مراقبت های بعد از اسلیو معده

زمان ترخیص از بیمارستان بعد از اسلیو معده

بسته به شرایطی که فرد دارد، این مدت می‌تواند متغیر باشد. به‌ طور معمول پزشک برای رعایت مراقبت های بعد از اسلیو معده در بیمارستان، فرد را به ‎‌مدت 24 ساعت بستری نگه می‌دارد. بعد از این مدت، فرد می‌تواند دوره نقاهت خود را در منزل سپری کند. در زمان بستری، معمولا داروهای مورد نیاز فرد و همچنین رژیم‌ غذایی که پزشک برای او تجویز می‌کند، به بیمار داده می‌شود.

برای دریافت یا آپدیت رژیم غذایی خود بعد از عمل اسلیو می‌توانید با پر کردن فرم زیر مشاوره رایگان را دریافت و نوبت خود را رزرو نمایید.

برای دریافت مشاوره رایگان و دریافت رژیم بعد از جراحی اسلیو فرم زیر را پر کنید.

مراقبت های هفته اول بعد از اسلیو معده

هفته اول پس از درمان، یکی از مهم‌ترین بازه‌های زمانی بوده که فرد باید به مراقبت های بعد از اسلیو معده توجه کند. رعایت این نکات می‌تواند تاثیر بسزایی در موفقیت درمان و دوام بیشتر تاثیر درمان در کاهش وزن فرد داشته باشد. این مراقبت‌ها شامل موارد زیر است:

مراقبت های هفته اول بعد از اسلیو معده
  • توصیه می‌شود از دهیدراته‌ شدن معده جلوگیری شود.
  • در صورت داشتن درد بعد از عمل اسلیو معده، می‌توان از داروهای مسکن تجویزی کمک گرفت.
  • محل زخم را از تماس با دست یا اشیا آلوده دور نگه‌ دارید. این امر به کاهش احتمال بروز عفونت کمک می‌کند.
  • سعی کنید چند روز اول استراحت کافی در منزل داشته باشید.
  • در صورتی‌ که پزشک وقت ملاقاتی برایتان تعیین کرده باشد، حتما در زمان مشخص به مطب وی مراجعه کنید.

✔️ رژیم غذایی هفته اول اسلیو معده

رژیم غذایی بعد از درمان یکی از مهم‌ترین مواردی است که باید برای مراقبت های بعد از اسلیو معده به آن توجه شود. معمولا توصیه بر این است که در چند روز ابتدایی، رژیم غذایی شما بیشتر شامل مایعات باشد. در ادامه نکات مراقبتی مربوط به برنامه غذایی بیمار را ذکر کرده‌ایم:

مصرف نوشیدنی‌های گازدار برای افرادی که چنین جراحی داشته‌اند، توصیه نمی‌شود. چنین مایعاتی می‌تواند سبب نفخ و حتی ناراحتی فرد شود.
استفاده از نی به‌منظور نوشیدن مایعات می‌تواند با واردکردن هوا به معده، سبب مشکلاتی برای بیمار شود.
نوشیدنی‌هایی که دارای کافئین نسبتا زیاد است، با رفلاکس معده همراه بوده و برای بیمار خوشایند نیست.
نوشیدنی‌های دارای قند با ایجاد سندرم دامپینگ، سبب تهوع و استفراغ بیمار خواهد شد. به همین علت باید از آن‌ها دوری شود.
با توجه به تاثیر سرما و گرمای زیادی روی اسپاسم معده، باید از خوردن مواد غذایی خیلی ذاغ و حتی سرد پرهیز شود.
بعد از چند روز می‌توانید به‌سراغ غذاهای نرم بروید.
آب خورشت‌ها می‌تواند گزینه مناسبی برای برنامه غذایی بعد از درمان باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره برنامه‌ غذایی که فرد در هفته اول و حتی سایر هفته‌های پس از درمان باید داشته باشد، می‌توانید مقاله مربوط به رژیم غذایی بعد از اسلیو معده را مطالعه نمایید.

✔️ کاهش درد هفته اول بعد از جراحی اسلیو معده

از دیگر مراقبت های بعد از اسلیو معده می‌توان به راهکارهایی که برای کاهش درد بیمار توصیه می‌شود، اشاره کرد. به‌طور معمول با توجه به برش‌هایی که در ناحیه معده ایجاد می‌شود، فرد با درد بعد از درمان مواجه خواهد شد. برای کاهش آن می‌توان از داروهای مسکن استفاده کرد. همچنین، پیاده‌روی و حتی به‌ کارگیری کمپرس گرم و سرد می‌تواند کمک‌ کننده باشد.

ورزش بعد از عمل اسلیو معده

انجام برخی فعالیت‌های ورزشی بعد از جراحی به‌منظور افزایش توان جسمی بیمار توصیه می‌شود. یکی از بهترین فعالیت‌هایی که می‌توان برای بعد از درمان معرفی کرد، پیاده‌روی است. این ورزش برای هفته اول یکی از بهترین گزینه‌هایی است که می‌توان درنظر گرفت.

همچنین، بعد از چند هفته توصیه می‌شود برخی تمرین‌های هوازی را آغاز کنید. دقت داشته باشید که برخی فعالیت‌ها که روی ناحیه شکم فشار نسبتا زیادی وارد می‌کند، برای روزهای اول بعد از درمان توصیه نمی‌شود. این‌گونه فعالیت‌ها می‌تواند سبب بازشدن بخیه و حتی خونریزی مجدد شود.

ورزش بعد از عمل اسلیو معده

چه زمانی باید بعد از عمل اسلیو معده به پزشک مراجعه کرد؟

بعد از جراحی، بیمار باید حدود 2 هفته بعد برای بررسی وضعیت سلامت وی و همچنین ناحیه تحت عمل، به پزشک مراجعه کند. دقت داشته باشید که بعد از این جلسه نیز باید برای چکاپ بیشتر در ماه‌های آینده و بررسی میزان رعایت مراقبت های بعد از اسلیو معده به مطب بهترین جراح اسلیو معده مراجعه شود.

در صورت بروز چه عوارضی باید فورا به پزشک مراجعه کرد؟

در کنار مراقبت های بعد از اسلیو معده باید به برخی علائم توجه شود تا درصورت مشاهده آن‌ها، فورا با پزشک تماس بگیرید. درصورتی‌که این علائم جدی گرفته نشود، قادر خواهد مشکلات بسیار جدی برای بیمار به‌همراه داشته باشد:

مراقبت های بعد از اسلیو معده و مراجعه به پزشک
  • درصورت مشاهده چرک نسبتا زیاد و به مدت طولانی، باید به بروز عفونت در آن ناحیه شک کرده و با پزشک تماس گرفت.
  • خونریزی بعد از جراحی معمولا با تشکیل لخته متوقف می‌شود. با این‌ حال، اگر این عارضه با شدت بیشتر بعد از درمان برای مدت طولانی ادامه داشت، حتما باید آن را با پزشک در میان گذاشت.
  • بروز تب نسبتا شدید بعد از درمان می‌تواند نشان‌دهنده عفونت در داخل بدن باشد.
  • اگر درد بعد از چند روز همچنان با شدت قبلی و حتی بیشتر ادامه داشت، باید آن را به متخصص جراحی چاقی اطلاع داد.
  • افزایش ضربان قلب و حتی تنگی نفس در برخی شرایط، باید فورا به اطلاع پزشک رسانده شود.

نحوه خوابیدن و نشستن بعد از اسلیو معده

در روز اولی که فرد از اتاق عمل بیرون می‌آید، توصیه بر آن است که به ‎صورت نیمه نشسته قرار بگیرد. یعنی فرد به گونه‌ای نشسته نباشد که کمر و پاها زاویه 90 درجه داشته باشد. این زاویه باید در روز اول بعد از جراحی بیشتر از این مقدار و کم‌تر از 180 درجه باشد.

برای خوابیدن فرد هم پوزیشن‌های مختلفی پیشنهاد شده است. در میان همه آن‌ها، پوزیشنی که بیمار به پشت می‌خوابد، گزینه بهتری خواهد بود. همچنین، در صورتی‌ که فرد عادت به خوابیدن به پهلو داشته باشد، بهتر است به سمت چپ خود چرخیده و استراحت کند.

نحوه خوابیدن و نشستن بعد از اسلیو معده

نکته قابل توجه به‌منظور مراقبت های بعد از اسلیو معده آن است که خوابیدن روی شکم، با توجه به وارد کردن فشار بسیار زیاد به ناحیه زخم، اکیدا ممنوع است.

بستن شکم بند بعد از اسلیو

یکی از روش‌هایی که برای مراقبت های بعد از اسلیو معده به برخی از بیماران توصیه می‌شود، شکم‌بند است. بااین‌حال، مطالعات هنوز تاثیر واقعی استفاده از این محصولات را در بهبودی بعد از جراحی به‌اثبات نرسانده است. برخی از پزشکان معتقداند که استفاده از شکم‌بندها می‌تواند با کاهش ادم و حتی بافت اسکار در جراحی‌هایی مانند ابدومینوپلاستی و…. همراه باشد. (خطرات شکم بند بعد از عمل اسلیو معده)

مراقبت از زخم ها بعد از اسلیو

با توجه به اینکه بعد از جراحی تا مدتی زخم در ناحیه شکم وجود خواهد داشت، باید به برخی نکات مراقبتی توجه کنید. در ادامه به برخی از مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:

• ناحیه زخم باید تمیز و بدون تماس با ابزارهای آلوده نگه داشته شود.
  • پانسمان روی زخم را در جای خود نگه داشته و درصورت نیاز برای تعویض آن اقدام کنید.
  • درصورتی‌که نیاز باشد، باید محل زخم را با آب تمیز شست‌وشو دهید.
  • از دستکاری زخم هنگام خارش و حتی سوزش جدا پرهیز کنید.
  • توصیه می‌شود بعد از استحمام، حتما محل زخم را به‎طور کامل خشک کنید.

چه بیمارانی بعد از اسلیو از درن استفاده می‌کنند؟

گاهی اوقات ممکن است جراح تصمیم بگیرد از یک لوله نسبتا کوچک به‌نام درن برای تخلیه مایعات داخل شکم کمک بگیرد. به‌عنوان مثال، درصورتی‌که خونریزی در ناحیه داخلی شکم همچنان به‌مقدار کم ادامه داشته باشد، متخصص برای اطمینان از توقف آن از چنین ابزاری برای بررسی ترشحات بعد از جراحی کمک می‌گیرد.

مصرف داروهای عمل اسلیو معده

یکی از نکات بسیار مهمی که برای مراقبت های بعد از اسلیو معده باید به آن توجه کرد، مصرف داروهای تجویزشده بعد از چنین درمان است. به‌طور معمول داروهایی که برای بیمار نسخه می‌شود، شامل موارد زیر است:

✔️ برای کنترل درد بیمار، از یک‌سری داروهای مسکن نظیر NSAID ها کمک گرفته می‌شود. دوز مصرفی و زمان استفاده از آن‌ها بسته به نوع دارو متفاوت خواهد بود.
✔️ برای کنترل عفونت و کاهش بروز آن از آنتی‌بیوتیک‌های مختلفی کمک گرفته می‌شود.
✔️ برای تامین ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بعد فرد بعد از برداشتن قسمتی از معده، یک‌سری مکمل‌ها برای او تجویز خواهد شد.

نحوه حمام رفتن بعد از اسلیو

بیمار قادر است حدود 2 روز بعد از جراحی به حمام برود. دقت داشته باشید که غوطه‌ورشدن در آب نظیر استخر در یک هفته اول بعد از درمان توصیه نمی‌شود. بعد از اینکه ناحیه زخم با آب مرطوب شد، حتما باید پس از استحمام به‌خوبی خشک شود تا فرصت رشد میکروارگانیسم‌ها از آن‌ها گرفته شود.

نحوه حمام رفتن بعد از اسلیو

⛔ اقدامات ممنوعه بعد از اسلیو معده

در کنار مراقبت های بعد از اسلیو معده، باید به این نکته توجه کرد که برخی از کارها پس از چنین درمانی ممنوع است. در حقیقت، انجام چنین کارهایی سبب احتمال بروز عوارض و حتی شکست درمان افزایش می‌هد.

❌ انجام فعالیت‌های بدنی سنگین برای بیمار ممنوعیت دارد.

❌ بلندکردن اجسام سنگین که سبب واردشدن فشار زیاد به ناحیه شکم می‌شود، ممنوع است. این کار سبب بازشدن بخیه‌ها خواهد شد.

❌ دوچرخه‌ سواری، وزنه‌ برداری و حتی دویدن برای بیماران این‌ چنینی به‌‌هیچ‌ عنوان توصیه نمی‌شود.

❌ خاراندن ناحیه زخم برای این بیماران توصیه نشده و درصورت انجام آن موجب خونریزی مجدد و حتی بروز عفونت خواهد شد.

❌ مصرف هرگونه دارو بدون مشورت پزشک ممنوع است.

❌ حداقل 2 تا 4 هفته از برقراری رابطه جنسی بعد از جراحی لاغری خودداری کنید.

استعمال دخانیات بعد از اسلیو معده

یک نکته بسیار مهم که باید در لیست مراقبت های بعد از اسلیو معده قرار داد، عدم استعمال دخانیات است. نیکوتینی که در چنین محصولاتی وجود دارد، می‌تواند سبب تاخیر در ترمیم زخم‌ها شده و دوره نقاهت اسلیو معده را طولانی‌تر کند. همچنین، احتمال افزایش بروز عفونت را به‌دنبال خواهد داشت.

روزه داری بعد از اسلیو معده

دقت داشته باشید، روزه گرفتن بعد از جراحی چاقی تا مدتی مشخص مجاز نیست. در حقیقت، پزشک توصیه می‌کند تا حدود 1 سال و حتی گاهی 18 ماه، از انجام چنین کاری دوری کنید. بعد از آن مشکلی برای روزه‌‌داری وجود نخواهد داشت. برای کسب اطلاعات کامل‌تر درباره روزه‌گرفتن پس از اسلیو معده، می‌توانید از نکات گفته‌شده در مقاله مربوطه بهره بگیرید.

سخن نهایی

رعایت مراقبت های بعد از اسلیو معده کمک زیادی به کاهش عوارض ناشی از آن و همچنین بهبود سریع‌تر فرد خواهد کرد. دقت داشته باشید، این نکات مراقبتی سبب می‌‌شود پیشرفت درمان و در پی آن کاهش وزن بیمار، بهتر و منظم‌تر پیگیری شود. باید توجه داشت که نیمی از موفقیت درمان‌های این‌چنینی، وابسته به تلاش خود بیمار است.

اگر برای مراقبت های بعد از اسلیو معده و یا سایر جراحی‌های چراقی قصد مراجعه به مطب دکتر ناصر ملک پور (فوق تخصص جراحی لاپاراسکوپی) را دارید، می‌توانید با شماره زیر تماس بگیرید.