عمل واریس پا و انواع آن

رگ‌های واریسی رگ‌های متورم و پیچ‌خورده‌ای هستند که معمولاً بیشتر در پاها ظاهر می‌شوند. به‌طورکلی، رگ‌های واریسی مشکل جدی برای سلامتی ایجاد نمی‌کنند؛ اما اگر با علائمی مانند درد، لخته شدن خون یا زخم‌های پوستی همراه باشند، امکان دارد پزشک جراحی واریس پا را توصیه کند.

در حال حاضر، روش‌های متعددی برای انجام عمل واریس پا وجود دارد که در این مقاله قصد داریم به توضیح آن‌ها بپردازیم؛ بنابراین اگر شما هم با عارضه واریس پا درگیر هستید، این مطلب می‌تواند اطلاعات کاملی از عمل خارج کردن رگ واریسی پا در اختیارتان بگذارد.

عمل برداشتن رگ واریسی پا

واریس پا چیست؟

واریس پا عارضه‌ای است که در اثر ضعف یا آسیب دریچه‌های داخل رگ‌ها بروز می‌کند. زمانی که دریچه‌های رگ‌های خونی به خوبی کار نکنند، خون به عقب برمی‌گردد و در رگ‌ها جمع شود. تجمع خون منجر به متورم شدن رگ‌ها و در نهایت ایجاد واریس پا می‌شود.

رگ‌های واریسی بیشتر در پاها و مچ پاها به وجود می‌آیند و ممکن است در یک یا هر دو پا دیده شوند. این رگ‌ها می‌توانند موجب درد، خارش و تورم شوند یا ظاهر پوست پا را تغییر دهند. هرچند واریس پا مشکلات سلامتی جدی در پی ندارد؛ با این‌ حال در مواردی فرد برای کاهش درد یا بهبود ظاهر پا، به سراغ روش‌های درمانی واریس پا می‌رود.

در صورتی که شما نیز به عارضه واریس پا دچار هستید، برای شروع روند درمان خود توسط دکتر ناصر ملک پور فرم زیر را پر کنید؛ کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.

برای دریافت مشاوره رایگان با جراح واریس فرم زیر را پر کنید.

انواع روش های جراحی واریس

جراحی واریس پا که نوعی از جراحی عروق است، انواع مختلفی دارد و بسته به شدت عارضه، یکی از روش‌های زیر به شما پیشنهاد می‌شود:

  1. جراحی آندوسکوپی ورید
  2. فلبکتومی سرپایی
  3. بستن و خارج کردن رگ واریسی
  4. روش‌های داخل وریدی با لیزر

فرایند عمل و طول دوره بهبودی در هر یک از این روش‌ها متفاوت است. در ادامه، در مورد چگونگی انجام عمل واریس پا توضیحات بیشتری خواهیم داد.

عمل واریس پا چگونه انجام می شود؟

هر عمل جراحی، روند خاص خود را دارد؛ در ادامه در رابطه با چگونگی انجام انواع روش‌های عمل واریس پا توضیحات بیشتری ارائه شده است:

چه زمانی لازم است عمل واریس پا انجام شود؟

واریس همیشه نیازی به درمان ندارد و انجام عمل وریدهای واریسی به طور معمول فقط در موارد زیر ضروری است:

  • اگر به دلیل رگ‌های واریسی دچار پا درد شدیدی شده‌اید.
  • در صورتی‌ که به علت واریس پا با عوارضی مانند زخم پا، تورم یا تغییر در رنگ پوست خود مواجه شده‌اید.
  • اگر ظاهر واریس پا برایتان ناخوشایند است و اعتماد به‌ نفس خود را به این دلیل از دست داده‌اید.

هنگام معاینه، پزشک گردش خون و وضعیت بدن شما را بررسی می‌کند و اگر تشخیص دهد که راهکارهای غیرتهاجمی (ورزش، پوشیدن جوراب یا…) می‌تواند در بهبود واریس پا مؤثر باشد، دستورالعمل‌هایی مراقبتی لازم را به شما ارائه می‌کند. برای نمونه پزشک ممکن است توصیه کند که:

  • جوراب‌های جذب و فشرده مخصوص واریس را بپوشید.
  • ورزش منظم داشته باشید.
  • برای زمان طولانی سر پا نیاستید.
  • هنگام استراحت، زیر پاها بالش بگذارید.
عمل جراحی واریس پا و برداشتن رگ واریسی

اما همان‌طور که گفتیم، گاهی روش‌های مراقبت خانگی نتیجه لازم را ندارند؛ در چنین شرایطی پزشک گزینه جراحی پا را در نظر می‌گیرد.

مزایا و معایب عمل واریس پا

عمل جراحی برداشتن رگ های واریسی می‌تواند مانند هر عمل جراحی دیگری مزایا و معایبی به دنبال باشد؛ از جمله:

دقت داشته باشید که برای حصول نتیجه بهتر جراحی واریس پا و کاهش احتمال بروز عوارض، حتماً این عمل را توسط یک پزشک و جراح متبحر انجام دهید.

چرا دکتر ناصر ملک پور؟!

12 سال هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی

چاپ 61 مقاله علمی پژوهشی و 2 جلد کتاب

پایه‌گذار رشته فلوشیپ لاپاروسکوپی

بیش از 10/000 جراحی موفق و جراحی چاقی

دکتر-ناصر-ملک-پور

مراقبت های بعد از عمل واریس پا

بعد از جراحی واریس پا، نکات زیر را رعایت کنید:

  • چند روز اول را به خوبی استراحت کنید.
  • از هفته دوم سعی کنید پیاده‌روی سبک ۲۰ دقیقه‌ای داشته باشید.
  • زیاد روی پا نایستید و هنگام نشستن پاها را در سطح بالاتری بگذارید.
  • جوراب‌های واریس بپوشید.
  • در صورت نیاز برای رفع مشکل کبودی و درد، زیر نظر پزشک قرص‌های مسکن و ضدالتهابی مصرف کنید.
  • در دو هفته اول بعد از عمل، از انجام ورزش‌های شدید پرهیز کنید.
  • آب کافی بنوشید.

سؤالات متداول

جمعبندی

رگ‌های واریسی مشکل شایعی هستند که گاهی ممکن است در صورت درمان نشدن، عوارضی مثل درد و تغییر در رنگ و ظاهر پوست پا را به دنبال داشته باشند. اگرچه جوراب‌های ساق‌بلند واریس می‌توانند به کنترل علائم واریس پا کمک کنند، اما در نهایت باعث از بین رفتن رگ‌های واریسی نمی‌شوند. جراحی واریس پا روش جایگزین دیگری است که بعضی اوقات برای رفع این مشکل تجویز می‌شود. به‌طورکلی، بهترین راه این است که با پزشک خود درباره گزینه‌های مختلف و مناسب‌ترین روش درمان واریس پا صحبت کنید.

اگر این رگ‌های دردناک شما را هم به دردسر انداخته‌اند؛ می‌توانید با شماره‌های مطب دکتر ناصر ملک پور تماس گرفته و وقت معاینه حضوری دریافت کنید.

لوکیشن مطب دکتر ناصر ملک پور-min

مشاوره حضوری با دکتر ناصر ملک پور

اگر برای درمان و عمل واریس پا قصد مراجعه به مطب دکتر ناصر ملک پور (فوق تخصص جراحی لاپاراسکوپی) را دارید، می‌توانید با شماره زیر تماس بگیرید.

مقالات مرتبط

2 پاسخ

    1. سلام دوست عزیز
      وارفارین برای لختگی خون در پا استفاده میشود؛ ولی اصلا نباید سر خود این قرص را مصرف کنید، حتما باید تحت نظر متخصص و با دوز تجویز شده باشد؛ اینکه تا چه حد این قرص تاثیرگذار است هم متخصص تشخیص می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *