تغذیه قبل و بعد اسلیو معده (دستور غذایی دکتر ملک پور)

شما تنها زمانی می‌توانید انتظار گرفتن نتیجه مطلوب از عمل اسلیو معده را داشته باشید که مراقبت‌های قبل و بعد از عمل را به خوبی رعایت کنید. یکی از مهم‌ترین دستورالعمل‌ها داشتن رژیم غذایی مناسب قبل و بعد از اسلیو معده است.

رعایت نکردن دستورات پزشک در مورد رژیم غذایی بعد از عمل اسلیو می‌تواند احتمال بروز عوارض جانبی را افزایش دهد و مشکلات بیشتری را برای سلامتی تان ایجاد کند. با توجه به اهمیت این موضوع، می‌خواهیم در این مقاله به طور مفصل درباره رژیم غذایی قبل و بعد از عمل اسلیو معده صحبت کنیم و بایدها و نبایدهای تغذیه‌ای این دوران را با شما در میان بگذاریم.

رژیم غذایی بعد از اسلیو معده

رژیم غذایی قبل از اسلیو معده (بایدهای خوردنی و ممنوعات)

اگر تصورتان بر این است که فقط رژیم غذایی بعد از عمل اسلیو معده اهمیت دارد، در اشتباه هستید! تغذیه قبل از عمل اسلیو هم به همان اندازه مهم است و نقش حیاتی در موفقیت‌آمیز بودن عمل دارد. چراکه:

  • ✅ داشتن تغذیه سالم پیش از عمل به کاهش چربی‌های اطراف کبد کمک می‌کند و همین موضوع باعث می‌شود جراح دسترسی بهتر و راحت‌تری به معده شما در حین عمل داشته باشد.
  • ✅ اصلاح رژیم غذایی قبل از عمل اسلیو معده، منجر به کاهش احتمال بروز عوارض جانبی در حین جراحی و بعد از آن می‌شود.
  • ✅ داشتن رژیم غذایی مناسب قبل از عمل اسلیو معده مثل یک‌جور تمرین است که کمک می‌کند بعد از عمل هم آسان‌تر به وزن ایده‌آل خود برسید!

در بسیاری از موارد، رژیم غذایی پیش از عمل اسلیو معده باید 2 تا ۶ هفته قبل از جراحی شروع شود. البته نگران نباشید زمانی که شما برای انجام اسلیو معده به یک جراح اسلیو معده خوب مراجعه می‌کنید، تمامی این نکات به دقت به شما آموزش داده می‌شود.

چرا دکتر ناصر ملک پور؟!

12 سال هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی

چاپ 61 مقاله علمی پژوهشی و 2 جلد کتاب

پایه‌گذار رشته فلوشیپ لاپاروسکوپی

بیش از 10/000 جراحی موفق و جراحی چاقی

دکتر-ناصر-ملک-پور

خوراکی‌هایی که بهتر است در رژیم غذایی قبل از اسلیو معده قرار دهید

  • مصرف روزانه ۱ تا ۲ شیک پروتئینی تهیه شده با شیر بادام یا شیر نارگیل با حداقل ۲۰ گرم پروتئین و حداکثر ۵ گرم شکر.
  • مصرف سبزیجات بدون نشاسته به‌ صورت خام یا پخته (به مقدار دلخواه) به جز سیب‌زمینی، ذرت و نخودفرنگی.
  • مصرف دو وعده پروتئین کم‌چرب (هر وعده ۱۱۰ تا ۲۰۰ گرم) مانند ماهی، بوقلمون یا گوشت چرخ‌کرده بدون چربی.
  • مصرف ۱ تا ۲ وعده چربی‌های سالم مثل روغن‌زیتون، مغزها، زیتون یا آووکادو.

خوراکی های ممنوعه قبل از اسلیو معده

  • ❌ الکل
  • ❌ لبنیات (شیر، ماست، پنیر و…)
  • ❌ غلات مانند برنج، نان و پاستا
  • ❌ خوراکی‌های حاوی شکر مصنوعی مثل سس‌ها

معمولاً در ۲ روز آخر قبل از عمل، رژیم مایعات داده می‌شود و از ۸ ساعت قبل از عمل توصیه می‌شود هیچ غذا یا مایعاتی مصرف نکنید.

یادتان باشد که برای هر فردی، رژیم غذایی قبل از عمل اسلیو معده می‌تواند کمی متفاوت باشد. یعنی ممکن است با توجه به وضعیت سلامت و وزن فرد، پزشک رژیم غذایی کم‌کالری و سرشار از پروتئین را توصیه کند یا در مورد شخص دیگری ۲ هفته رژیم مایعات پیشنهاد شود. به همین دلیل نمی‌توانیم یک نسخه نهایی دقیق از رژیم قبل از عمل داشته باشیم. بهترین کار این است که با پزشک خودتان مشورت کرده و طبق تجویز او عمل کنید.

برای دریافت مشاوره رایگان با بهترین جراح اسلیو معده فرم زیر را پر کنید.

رژیم غذایی بعد از اسلیو معده

رعایت رژیم غذایی بعد از عمل اسلیو معده برای حفظ روند کاهش وزن و پیشگیری از عوارض جانبی اهمیت بالایی دارد. در ادامه، رژیم غذایی را که معمولاً پزشکان بعد از جراحی اسلیو معده پیشنهاد می‌کنند، بررسی می‌کنیم.

مدت زمان بعد از اسلیو معدهرژیم غذایی
هفته اولفقط مایعاتی که به دمای محیط رسیده‌اند مانند آب، آبگوشت از صافی رد شده و نوشیدنی‌های بدون کافئین و بدون قند مصنوعی. 
هفته دوممایعات غلیظ‌تری به رژیم غذایی خود اضافه کنید، مانند سوپ، کمپوت، فرنی، ماست یونانی، شیک پروتئینی و پودینگ بدون قند.
هفته سومغذاهای نرم و پوره شده و تخم‌مرغ، گوشت چرخ‌کرده، ماهی، لوبیا، سبزیجات پخته و میوه‌های نرم.
هفته چهارمخوراکی‌های جامد مانند میوه و سبزیجات تازه؛ در صورت موافقت پزشکتان، می‌توانید نوشیدنی‌های کافئین‌دار را به مقدار کم.
مصرف غذاهای سرخ‌شده، شیرینی‌، مغزها، دانه‌ها، لبنیات پرچرب، نان، پاستا و سبزیجات پر فیبر مانند کلم‌بروکلی هنوز ممنوع است.
ماه دومغذاهای پروتئین‌دار مانند سویا، تخم‌مرغ، گوشت، عدس، پنیر، میوه‌ها و سبزیجات.
مصرف مولتی ویتامین طبق تجویز پزشک.

در ماه سوم تقریباً دیگر می‌توانید بیشتر غذاها را در رژیم غذایی‌تان داشته باشید. فقط یادتان باشد که نباید در مصرف غذاهای چرب یا حاوی قند زیاده‌روی کنید. رژیم غذایی‌تان باید شامل پروتئین‌های بدون چربی، کربوهیدرات‌های پیچیده و چربی‌های سالم باشد. به‌علاوه، بهتر است همیشه آرام غذا بخورید، غذاها را خوب بجویید و هر وقت که احساس سیری کردید، از خوردن غذا دست بکشید.

مواد غذایی ممنوعه بعد از اسلیو معده

در ادامه به 9 گروه از مواد غذایی که باید تا حد امکان از مصرف آن‌ها اجتناب کنید، اشاره می‌کنیم:

نان و برنج بعد از اسلیو معده

1. نان، برنج و پاستا: این مواد غذایی در دسته کربوهیدرات‌های فراوری شده قرار دارند و موجب افزایش سریع قند خون می‌شوند. همچنین خوردن این غذاها احتمال بروز سندروم دامپینگ (احساس تهوع، استفراغ، ضعف و اسهال) را بالا می‌برد.

2. غذاهای خشک: بهتر است غذاهای خود را با سس مخصوص یا آبگوشت نرم کنید تا بلعیدن و هضم آنها راحت‌تر شود.

3. میوه‌ها و سبزیجات پر فیبر: فیبر موجود در این مواد غذایی می‌تواند سبب بروز مشکلات گوارشی شود. بهتر است میوه‌ها و سبزیجات را تا جای ممکن به‌صورت پخته و بدون پوست مصرف کنید.

4. الکل: الکل کالری بالایی دارد و می‌تواند باعث کم‌آبی بدن و بروز مشکلات گوارشی شود.

سبزیجات و میوه بعد از اسلیو معده
غذاهای چرب و فست فود بعد از اسلیو معده

5 غذاهای چرب: غذاهای چرب دیرتر هضم می‌شوند و به همین دلیل نباید بعد از عمل اسلیو معده زیاد غذای چرب بخورید.

6. غذاهای کم مغذی و پر کالری: این غذاها کالری زیادی دارند و فقط برای مدت کوتاهی شما را سیر نگه می‌دارند. بعضی از خوراکی‌هایی که در گروه قرار می‌گیرند عبارتند از: نوشابه، شیرینی، چیپس، پفک و… .

7. نوشیدنی‌های شیرین و کافئین‌دار: نوشیدنی‌های شیرین کالری بالایی دارند و احتمال بروز سندروم دامپینگ را، مخصوصاً در هفته‌های اول بعد از عمل، افزایش می‌دهند.

8. گوشت‌های سفت: جویدن گوشت‌های سفت بعد از عمل اسلیو معده دشوار است. بهتر است گوشت‌های نرم و تکه شده در غذای خود استفاده کنید.

9. غذاهای بسیار تند یا با ادویه زیاد: این غذاها می‌توانند دستگاه گوارش شما را تحریک کنند. پس در مصرف آنها احتیاط کنید.

مصرف چای و قهوه بعد از اسلیو معده

سؤالی که تقریباً همه بعد از عمل اسلیو معده می‌پرسند این است: «آیا بعد از عمل می‌توانم نوشیدنی‌های کافئین‌دار مثل چای و قهوه مصرف کنم؟»

در جواب باید بگوییم بله اما به میزان کم. چرا که مصرف کافئین زیاد منجر به کم‌آبی بدن، تحریک معده و نفخ آن می‌شود و برای همین بهتر است ۲ تا ۳ ماه بعد از عمل صبر کنید و بعد قهوه و چای را کم‌ کم به رژیم غذایی تان اضافه کنید. در کل، باید این نوشیدنی‌ها را با تأیید پزشک و به‌اندازه مصرف کنید تا مشکلی برای بدنتان پیش نیاید.

چای و قهوه بعد اسلیو معده

مکمل های غذایی بعد از اسلیو معده

طبیعی است که به دلیل کاهش حجم معده، همه ویتامین‌های لازم بدن تأمین نشود. برای همین یکی از توصیه‌های پزشکان بعد از عمل اسلیو معده، مصرف مکمل و مولتی‌ویتامین است. این مکمل‌ها ممکن است موارد زیر را در بر بگیرند:

پیشنهاد می‌کنیم برای بررسی سطح ویتامین‌ و مواد معدنی بدن خود، معاینه سالانه را انجام دهید تا مطمئن شوید که ویتامین‌های بدن از طریق این مکمل‌ها و غذا به خوبی تأمین می‌شود.

جمع‌بندی

همان‌طور که گفته شد، رژیم غذایی در هفته‌ و ماه‌های اول بعد از جراحی اسلیو معده، باید طبق دستورات پزشک باشد تا بتوانید نتیجه مثبتی از این عمل بگیرید. به خاطر داشته باشید که لیست غذاهایی که در رژیم بعد از عمل اسلیو معده به آنها اشاره کردیم، صرفاً جهت راهنمایی است و ممکن است پزشک شما بر اساس شرایط و وضعیت بدن، توصیه‌های غذایی دیگری داشته باشد. در نتیجه، حتماً در مورد رژیم غذایی مناسب خود با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنید.

لوکیشن مطب دکتر ناصر ملک پور-min

مشاوره حضوری با دکتر ناصر ملک پور

اگر برای عمل اسلیو معده و یا سایر جراحی‌های چراقی قصد مراجعه به مطب دکتر ناصر ملک پور (فوق تخصص جراحی لاپاراسکوپی) را دارید، می‌توانید با شماره زیر تماس بگیرید.

مقالات مرتبط

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *