علت سرگیجه و ضعف بدن بعد از عمل اسلیو معده

سرگیجه و ضعف بعد از عمل اسلیو معده را می‌توان یکی از رایج‌ترین عوارض این روش جراحی دانست که گاهاً برخی بیماران با آن مواجه می‌شوند. احساس ضعف، خستگی و بی‌حالی برای کسانی که این عمل لاغری را انجام داده‌اند کاملا طبیعی بوده و به هیچ وجه نگران کننده نیست. سرگیجه و ضعف بعد از عمل اسلیو بنابر دلایل مختلفی ممکن است رخ دهد که در این مقاله به بررسی جامع آن‌ و راهکارهای درمان این مشکل خواهیم پرداخت.

سرگیجه بعد از عمل اسلیو معده

کاهش قند خون و ضعف بدن بعد از اسلیو معده

ضعف و بی‌حالی به معنای احساس خستگی مداوم، از دست رفتن توان، کاهش قدرت بدنی و انرژی لازم برای انجام امور مختلف است. کاهش قند خون و ضعف بدن بعد از عمل اسلیو معده یک عارضه رایج است که می‌تواند بیماران را تا مدت‌ها درگیر کند. البته تنها تعداد کمی از بیماران بعد از اسلیو معده این عارضه را تجربه می‌کنند.

به طور کلی کاهش قند خون شرایطی است که در آن معمولاً یک و نیم الی سه ساعت پس از صرف وعده غذایی، قند خون پایین می‌آید. کاهش قند خون هیچ ارتباطی با واکنش انسولین دیابت یا حتی تشخیص دیابت شیرین پیش از انجام عمل ندارد.

دلایل بروز سرگیجه بعد از اسلیو معده

گاهی ممکن است بیمار فاصله زیادی بین خوردن وعده‌های غذایی و یا نوشیدن مایعات ایجاد کند. بدن برای حفظ تعادل و داشتن عملکرد صحیح، نیاز به مواد غذایی و مایعات خواهد داشت. در صورتی که بیمار رژیم غذایی بعد از عمل اسلیو معده را به درستی رعایت نشود، منجر به ایجاد سرگیه و ضعف بدنی خواهد شد. البته این موضوع جای نگرانی ندارد؛ چراکه به مرور زمان مشکل عدم تعادل مواد شیمیایی در بدن برطرف خواهد شد.

درمان سرگیجه بعد از اسلیو معده

به منظور جلوگیری از ضعف و سرگیجه بعد از عمل اسلیو معده می‌توانید روش‌های زیر را به کار ببرید:

عدم مصرف مواد غذایی ناسالم

بعد از عمل اسلیو معده دیگر جایی برای عادات غذایی ناسالم در زندگی شما نخواهد بود. سعی کنید زندگی سالمی را در پیش بگیرید و از خوردن مواد غذایی ناسالم که ارزش غذایی کمی دارند بپرهیزید. افزایش مصرف میوه‌ها و سبزیجات می‌تواند در تامین انرژی موردنیاز بدن شما تاثیر چشمگیری داشته باشند.

 مواد غذایی ناسالم و سرگیجه بعد از عمل اسلیو معده
 مصرف مایعات  و سرگیجه بعد از عمل اسلیو معده

مصرف مایعات به میزان کافی

پیش‌تر هم درباره این موضوع گفته شد اما باز هم متذکر می‌شویم که بدن بیمار بعد از عمل اسلیو معده دچار کم‌آبی خواهد شد. شما باید حداقل روزانه 2 لیتر آب بنوشید تا از خطر کم آبی بدن در امان بمانید. همچنین از ضعف و بیحالی بدن جلوگیری نمایید.

مصرف غلات

از دیگر راه‌های درمان سرگیجه و ضعف بدن بعد از عمل اسلیو معده می‌توان به مصف غلات کامل به جای آرد سفید اشاره کرد. جو، برنج قهوه‌ای، پاستا و … از جمله غلاتی هستند که علاوه بر کاهش خط ابتلا به بیماری‌های قلبی، انرژی موردنیاز بدن را به خوبی تامین خواهند کرد.

 مصرف غلات  و سرگیجه بعد از عمل اسلیو معده
 ورزش  و سرگیجه بعد از عمل اسلیو معده

ورزش کردن

تنبلی و یک جا نشستن را کنار بگذارید و سعی کنید در طول روز حتما فعالیت بدن داشته باشید. ورزش کردن بعد از عمل اسلیو معده نه تنها در کاهش وزن بسیار تاثیرگذار خواهد بود، بلکه می‌تواند بیحالی و کسلی ایجاد شده در بیمار را از بین ببرد. پیاده‌روی، یوگا، نرمش‌های سبک و … از جمله فعالیت‌های بدنی مناسب برای افرادیست که عمل اسلیو معده انجام داده‌اند.

سرگیجه و ضعف بدن بعد از اسلیو معده طبیعی است؟

سرگیجه و ضعف بدن از جمله عارضه‌های طبیعی بعد از عمل اسلیو معده است که برخی بیماران با آن مواجه می‌شوند. با وجود اینکه دلایل مختلفی بر روز این عارضه موثر هستند، اما جایی برای نگرانی ندارد و با توجه به تغییرات ایجادشده در بدن و سبک جدید زندگی، کاملا طبیعی خواهد بود.

سرگیجه بعد از عمل اسلیو تا چند روز ادامه دارد؟

بطور معمول سرگیجه بعد از عمل اسلیو معده در طی چند روز الی چند هفته بعد از جراحی به مرور کاهش خواهد یافت؛ چراکه بدن با ساختار جدید سازگار می‌شود. با این وجود، بدن هر فرد با دیگری متفاوت بوده و این زمان ممکن است برای هر بیمار متغیر باشد. بنابراین در صورت داشتن سرگیجه‌های مداوم تا مدت طولانی بعد از عمل، بهتر است با بهترین جراح چاقی در تهران مشورت کنید.

برای دریافت مشاوره رایگان و استعلام هزینه جراحی اسلیو فرم زیر را پر کنید.

آیا باید برای درمان سرگیجه بعد از اسلیو معده به پزشک مراجعه کنیم؟

همانطور که پیش‌تر گفته شد، ضعف و سرگیجه بعد از عمل اسلیو معده یک عارضه طبیعی است و جایی برای نگرانی ندارد. این مشکل به مرور زمان برطرف خواهد شد اما در صورت طولانی شدن یا افزایش شدت آن، می‌توانید به پزشک مراجعه نمایید تا در صورت نیاز برایتان مکمل‌های قوی‌تری تجویز کند.

چرا دکتر ناصر ملک پور؟!

12 سال هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی

چاپ 61 مقاله علمی پژوهشی و 2 جلد کتاب

پایه‌گذار رشته فلوشیپ لاپاروسکوپی

بیش از 10/000 جراحی موفق و جراحی چاقی

دکتر-ناصر-ملک-پور

کلام آخر

داشتن ضعف و سرگیجه بعد از عمل اسلیو معده یک اتفاق عجیب و ترسناک نیست. برخی بیماران با این عارضه مواجه خواهند شد که ناشی از دلایل مختلفی است که در مقاله به توضیح آن پرداخته‌ایم. سرگیجهو سبکی سر بعد از اسلیو در مواقع بسیاری به راحتی و با استفاده از روش‌هایی که در این مقاله گفته شد قابل درمان است.

لوکیشن مطب دکتر ناصر ملک پور-min

مشاوره حضوری با دکتر ناصر ملک پور

اگر برای عمل اسلیو معده و یا سایر جراحی‌های چراقی قصد مراجعه به مطب دکتر ناصر ملک پور (فوق تخصص جراحی لاپاراسکوپی) را دارید، می‌توانید با شماره زیر تماس بگیرید.

تهران – سعادت‌آباد، بالاتر از میدان شهرداری، بلوار جوریکی، برج تشریفات، ساختمان شمالی، طبقه3 واحد ۱۲

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *