خطرات شکم بند بعد از عمل اسلیو معده

یکی از اشتباهاتی که خیلی از بیماران ممکن است پس از انجام جراحی‌های چاقی انجام دهند، بی‌توجهی به خطرات استفاده از شکم بند بعد از عمل اسلیو معده است. به همین دلیل، بسیاری از آن‌ها بدون داشتن کوچک‌‌ترین اطلاعات درست از چنین محصولاتی استفاده می‌کنند.

آیا واقعا استفاده از چنین شکم بندهایی بعد از عمل اسلیو، با خطراتی همراه است؟ چه عوارضی می‌تواند در کوتاه مدت و دراز مدت برای بیمار ایجاد شود؟ آیا استفاده از شکم بند بعد از جراحی اسلیو اصولی است؟ همراه ما باشید تا بیشتر در رابطه با مشکلات استفاده از این محصولات صحبت کنیم.

خطرات شکم بند بعد از عمل اسلیو معده چیست

تاثیر استفاده از شکم بند و گن

در سال‌های اخیر محصولاتی وارد بازار شده که طبق ادعای سازندگان آن، تاثیر بسیار زیادی در کاهش وزن افراد دارد. این محصولات تحت عنوان گن لاغری شناخته می‌شوند و با بستن آن‌ها به دور شکم، می‌توانید ظاهری به نسبت بهتر را برای خود رقم بزنید. چنین شکم بندهایی به خصوص در افراد چاق بسیار محبوب است.

اما واقعا چنین محصولاتی در لاغری افراد موثر است؟ پاسخ این سوال منفی است. اگر به مکانیسم چنین محصولاتی توجه کنید، بیشتر به صورت موقت و آن هم ظاهری، فرد را نسبت به قبل لاغرتر نشان می‌دهد. در حقیقت هیچ نقشی در چربی‌سوزی ندارد و نمی‌تواند در دراز مدت تاثیرگذار باشد.

بافت چربی در افراد چاق معمولاً در ناحیه شکم تجمع بیشتری دارد. به همین دلیل یک حالت برجسته در این ناحیه ایجاد می‌شود که ظاهر اندام فرد را تحت تاثیر قرار خواهد داد. از این رو، با کمک چنین محصولاتی می‌توان بافت چربی را کمی فشرده‌تر کرد و فرد را به صورت موقتی لاغرتر نشان داد. اما فردی که جراحی چاقی مانند اسلیو معده انجام داده، باید به خطرات استفاده از شکم بند بعد از عمل اسلیو معده توجه کند.

برای دریافت مشاوره رایگان جراحی اسلیو معده فرم زیر را پر کنید.

خطرات استفاده از شکم بند بعد از عمل اسلیو معده

مطمئنا زمانی که ناحیه شکم تحت جراحی قرار می‌گیرد، باید مراقبت بیشتری از آن شود. اما زمانی که از محصولاتی نظیر گن برای کمک به پروسه لاغری خود استفاده کنید، مشکلات و عوارض بسیاری به سراغتان خواهد آمد:

مشکلات گوارشی یکی از خطرات شکم بند بعد از عمل اسلیو معده

مشکلات گوارشی

در عمل اسلیو معده، قسمت زیادی از معده برداشته می‌شود تا فرد نتواند بیش از اندازه کالری دریافت کند. همین موضوع سبب می‌شود احتمال بازگشت اسید معده به مری بیشتر شود و احتمال بروز مشکلات گوارشی نسبت به گذشته بالاتر رود.

زمانی که فرد به خطرات استفاده از شکم بند بعد از عمل اسلیو معده توجه نمی‌کند و از آن استفاده می‌کند، فشار نسبتا زیادی به ناحیه شکم وارد خواهد کرد. همین عامل سبب می‌شود احتمال بازگشت اسید معده و رفلاکس بیشتر شود.

وارد کردن فشار زیاد به ناحیه شکم

اسلیو معده یکی از جراحی‌هایی است که نیاز به چند برش در ناحیه شکم دارد. به همین دلیل پس از عمل اسلیو چند زخم در این ناحیه ایجاد می‌شود که با بخیه بسته خواهد شد. معمولا جراح چاقی برای کنترل خونریزی راهکارهای زیادی را پیشنهاد می‌کند که یکی از نکات مراقبتی، عدم وارد شدن فشار روی زخم است.

اما با توجه به ساختار و مکانیسم عمل شکم‌ بندهای مختلف، نیروی زیادی به ناحیه شکم وارد می‌شود. همین موضوع سبب خواهد شد جای بخیه جراحی لاغری در این ناحیه تحت فشار قرار بگیرد و لبه‌های آن از هم فاصله بگیرند. حتی گاهی احتمال پاره شدن بخیه‌ها وجود دارد و خونریزی مجددا آغاز می‌شود.

خطر فشار با شکم بند بعد از اسلیو معده
افتادگی پوست با شکم بند بعد از اسلیو معده

بد شکل شدن پوست

پوست برای ترمیم خود نیاز به زمان و فضای کافی دارد. به همین دلیل زمانی که تحت فشار قرار بگیرد، ممکن است بعد از ترمیم ظاهر خوبی نداشته باشد. از این رو توصیه می‌شود در مدت نقاهت خود از محصولاتی که فشار زیادی روی زخم وارد می‌کند، پرهیز کنید.

اختلال در گردش خون

از دیگر خطرات استفاده از شکم بند بعد از عمل اسلیو معده می‌توان به کاهش انتقال جریان خون در ناحیه زخم اشاره کرد. توجه داشته باشید که معمولا جراح چاقی برای آنکه بهبود بافت پس از درمان به خوبی صورت بگیرد، برش‌های خود را طوری می‌زند که جریان خون کافی به آن ناحیه برسد.

زمانی که فرد پس از درمان از گن‌های لاغری استفاده کند، مطمئنا با تحت فشار قرار گرفتن بافت‌های ناحیه شکم، خونرسانی به ناحیه زخم با مشکل مواجه می‌شود. همین عامل سبب خواهد شد احتمال نکروز شدن بافت‌های اطراف زخم بالا برود.

اختلال در گردش خون با شکم بند بعد از اسلیو معده
افزایش بروز عفونت با شکم بند بعد از اسلیو معده

افزایش بروز عفونت

از خطرات شکم بند بعد از عمل اسلیو معده، عفونت در ناحیه زخم است. یکی از توصیه‌های مراقبتی متخصصان آن است که محل زخم را به خوبی شست و شو داده و رطوبتی در آن ناحیه باقی نگذارید.

اما شکم‌ بندی که پس از اسلیو معده مورد استفاده قرار می‌گیرد، با فشاری که روی ناحیه زخم ایجاد می‌کند می‌تواند سبب تعریق و ایجاد رطوبت شود. همچنین، عامل دیگری که احتمال عفونی شدن ناحیه زخم را بالا می‌برد، گرمای تولید شده خواهد بود.

چرا دکتر ناصر ملک پور؟!

12 سال هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی

چاپ 61 مقاله علمی پژوهشی و 2 جلد کتاب

پایه‌گذار رشته فلوشیپ لاپاروسکوپی

بیش از 10/000 جراحی موفق و جراحی چاقی

دکتر-ناصر-ملک-پور

واکنش‌های آلرژیک

پلاستیک و ترکیبات مصنوعی که در ساخت گن و انواع شکم بندها استفاده می‌شود، با پوست بدن همه افراد سازگار نیست. برخی از افراد ممکن است به چنین موادی حساسیت داشته باشند و همین موضوع عاملی بر ایجاد واکنش‌های آلرژیک باشد. به همین دلیل در برخی از بیماران، کهیر و قرمزی در ناحیه پوست ایجاد می‌شود که باید جدی گرفته شود.

 درد و ناراحتی

بیمارانی که تحت عمل‌های لاغری قرار می‌گیرند، معمولا درد و ناراحتی در ناحیه شکم خود احساس می‌کنند. شدت این درد گاهی به قدری است که حتی عطسه و سرفه می‌تواند برای فرد آزاردهنده باشد. اگر در این شرایط از گن‌های لاغری استفاده شود که فشار زیادی روی زخم وارد می‌کند، مطمئنا برای فرد قابل تحمل نخواهد بود.

جمع‌بندی

خطرات استفاده از گن و شکم بند بعد از عمل اسلیو معده نسبت به فوایدی ادعایی سازندگان آن بسیار بیشتر است و می‌تواند مشکلات بسیاری را برای فرد ایجاد کند. این موضوع در بیماری که تحت عمل قرار گرفته، مطمئنا بیشتر است و به همین دلیل نباید از چنین محصولاتی کمک بگیرید.

لوکیشن مطب دکتر ناصر ملک پور-min

مشاوره حضوری با دکتر ناصر ملک پور

اگر برای عمل اسلیو معده و یا سایر جراحی‌های چراقی قصد مراجعه به مطب دکتر ناصر ملک پور (فوق تخصص جراحی لاپاراسکوپی) را دارید، می‌توانید با شماره زیر تماس بگیرید.

تهران – سعادت‌آباد، بالاتر از میدان شهرداری، بلوار جوریکی، برج تشریفات، ساختمان شمالی، طبقه3 واحد ۱۲

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *