مهم‌ترین دلایل بوی بد دهان بعد از اسلیو معده

بوی بد دهان بعد از عمل اسلیو معده یک عارضه نسبتاً شایع است که برخی بیماران به آن دچار می‌شوند. البته در بسیاری از موارد چنین مشکلی پیش نخواهد آمد اما در صورت بروز آن، جایی برای نگرانی نیست. دلایل زیادی وجود دارند که باعث بروز بوی بد دهان بعد از جراحی چاقی می‌شوند.

دلایل بوی بد دهان بعد از اسلیو معده

علل بوی بد دهان بعد از اسلیو معده

بوی بعد دهان یکی از عارضه‌های عمل اسلیو معده است. این مشکل ناشی از دلایل مختلفی بوده که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت:

رفلاکس معده

هضم نشدن غذا و ماندن آن در معده از دلایلی است که می‌تواند منجر به ایجاد بوی بد دهان شود. رفلاکس معده تنها بعد از جراحی اسلیو معده اتفاق نمی‌افتد و ممکن است بسیاری افراد در حالت عادی نیز به آن دچار باشند. بعد از انجام عمل اسلیو معده، احتمال دارد اسید معده بیمار افزایش یابد و فرد دچار رفلاکس معده شود. هر چند جراحان چاقی، داروهای مهارکننده اسیده را تجویز می‌کنند تا از بروز آن جلوگیری شود. در واقع رفلاکس معده منجر به عدم توانایی حرکت مواد غذایی از معده به روده کوچک شده و در نتیجه اسیده معده به مری بازمی‌گردد.

کم آب شدن بدن

یکی دیگر از دلایل ایجاد بوی بد دهان بعد از عمل اسلیو معده، کم آبی بدن است. افرادی که جراحی چاقی انجام داده‌اند بیش از هر فرد دیگری در خطر کم آبی بدن قرار دارند. از طرفی، عمل اسلیو معده باعث می‌شود تا میل فرد به مصرف مایعات کاهش یابد.

در صورتی که اگر بدن به میزان کافی آب و مایعات دریافت نکند، باکتری‌ دفع نشده و سموم بیشتری در بدن باقی خواهند ماند. این موضوع هم منجر به ایجاد بوی بد در دهان می‌شود.

کشیدن سیگار

مصرف سیگار و سایر دخانیات نه تنها بعد از عمل اسلیو، بلکه در حالت عادی نیز باعث ایجاد بوی بد در دهان می‌شود. افرادی که اسلیو معده‌ انجام داده‌اند، به دلیل کاهش مصرف مایعات دچار خشکی دهان هستند. با کشیدن سیگار، میزان بوی ایجاد شده در دهان این دسته از افراد تشدید خواهد شد.

کتوزیس

از جمله دلایل اصلی بوی بد دهان بعد از اسلیو معده می‌توان به کتوزیس اشاره کرد. با انجام جراحی معده برای لاغری، مصرف کربوهیدرات کاهش یافته و بدن به جای مصرف گلوکز، به سراغ چربی‌های می‌رود. فرایند چربی‌سوزی منجر به افزایش کتون در بدن شده که یکی از روش‌های دفع آن از طریق تنفس است. از این رو متابولیسم کتوزیس منجر به ایجاد بوی بد در دهان فرد خواهد شد.

مصرف بیش از حد قند

مصرف بیش از حد قند از دیگر عوامل ایجاد بوی بد در دهان بعد از اسلیو معده است. از این رو بهتر است از مصرف مواد غذایی که حاوی مقدار زیادی قند هستند بپرهیزید.

درمان بوی بد دهان بد از جراحی اسلیو

آیا بعد از اسلیو معده بوی بد دهان طبیعی است؟

در عمل اسلیو، دستگاه گوارش و معده بیمار دستکاری می‌شود. پس از انجام است عمل، ممکن است عارضه‌هایی در فرد رخ دهد مانند بوی بد دهان. البته تنها درصد کمی از افرادی که عمل اسلیو معده انجام داده‌اند با این عارضه مواجه می‌شوند. اما بروز آن کاملا طبیعی بوده و از نظر بهترین جراح اسلیو معده در تهران (دکتر ناصر ملک پور ) جایی برای نگرانی نخواهد بود.

چاقی یا لاغر؟! نمیدونی؟

محاسبه bmi (محاسبه شاخص توده بدن)

درمان بوی بد دهان بد از جراحی اسلیو

برای درمان بوی بعد دهان بعد از اسلیو معده راه‌های مختلفی را می‌توان پیش رو گرفت که از جمله کاربردی‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تاثیر تغذیه در بوی بد دهان، بعد از عمل اسلیو چقدر است؟

همانطور که پیش‌تر گفته شد، پیروی از رژیم غذایی سالم یکی از راهکارهای موثر در درمان بوی بد دهان بعد از اسلیو معده است. در صورتی که در رژیم غذایی خود از مواد غذایی اسیددار استفاده نکنید، بوی بد دهان تا حد زیادی از بین خواهد رفت.

برای دریافت مشاوره جراحی اسلیو معده فرم زیر را پر کنید.

تاثیر ورزش در از بین بردن بوی بد دهان بعد از اسلیو

پزشکان باور دارند که داشتن فعالیت بدنی و ورزش بعد از اسلیو معده، نه تنها به کاهش وزن کمک زیادی خواهد کرد، بلکه منجر به بهبود عملکرد معده، روده و سایر اندام‌های بدنی می‌شود. بدین ترتیب سموم بدن تا حد زیادی دفع شده و این موضوع می‌تواند در درمان بوی بد دهان تاثیرگذار باشد.

تاثیر ورزش در از بین بردن بوی بد دهان بعد از عمل اسلیو

آیا بوی بد دهان بعد از اسلیو معده دائمی است؟

💠 بوی بد دهان بعد از عمل اسلیو دائمی نیست و تنها در برخی افراد به عنوان یک عارضه کوتاه‌مدت رخ می‌دهد. براساس آمار بدست آمده، افرادی که بعد از  جراحی چاقی دچار بوی بد دهان می‌شوند، پس از گذشت حدودا 2 ماه شاهد از بین رفتن این معضل خواهند بود.

کلام آخر

بوی بد دهان بعد از عمل اسلیو معده یک عارضه شایع است که برخی افراد با آن مواجه می‌شوند. در این مطلب سعی کردیم تمامی جوانب این مشکل را مورد بررسی قرار دهیم و راهکارهایی برای درمان آن ارائه کنیم. امیدواریم مفید واقع شده باشد.

لوکیشن مطب دکتر ناصر ملک پور-min

مشاوره حضوری با دکتر ناصر ملک پور

اگر برای عمل اسلیو معده و یا سایر جراحی‌های چراقی قصد مراجعه به مطب دکتر ناصر ملک پور (فوق تخصص جراحی لاپاراسکوپی) را دارید، می‌توانید با شماره زیر تماس بگیرید.

تهران – سعادت‌آباد، بالاتر از میدان شهرداری، بلوار جوریکی، برج تشریفات، ساختمان شمالی، طبقه3 واحد ۱۲

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *