بازگشت وزن بعد از عمل اسلیو معده و بای پس معده

اسلیو و بای پس معده از جمله جراحی‌های رایج به منظور کم کردن وزن در بیماران بسیار چاق محسوب می‌شوند. با این حال یکی از مهم‌ترین نگرانی بیماران، بازگشت وزن بعد از اسلیو معده و سایر جراحی‌های این‌چنینی است. نگرانی چنین افرادی از طرفی منطقی است؛ زیرا چنین عمل‌هایی هزینه بالایی داشته و طبیعی خواهد بود که افراد به دنبال یک درمان با دوام باشند.

موضوع بسیار مهم و شاید تلخ برای این بیماران آن است که احتمال بازگشت وزن بعد از جراحی چاقی وجود دارد. با این حال سوال اصلی این است که آیا در همه بیماران این اتفاق می‌افتد؟ چه عواملی می‌تواند سبب بازگشت وزن بعد از بای پس معده و سایر جراحی‌ها نظیر اسلیو شود؟ در ادامه دکتر ملک پور اطلاعات کاملی برای کاهش نگرانی شما مخاطبان ارائه خواهند کرد. مطالعه این مقاله را از دست ندهید!

بازگشت وزن بعد از جراحی چاقی

بازگشت وزن بعد از اسلیو معده امکان پذیر است؟

عمل اسلیو معده و بای پس معده 2 روش بسیار موثر برای کاهش وزن محسوب می‌شوند. در حقیقت بیمارانی که قصد کم کردن وزن خود را تا بیش از 30 الی 40 کیلوگرم دارند، می‌توانند از چنین روش‌هایی برای کاهش حجم معده و کالری دریافتی کمک بگیرند.

اما سوالی که خیلی از بیماران از جراحان چاقی می‌پرسند این است که آیا امکان بازگشت وزن پس از چنین جراحی‌هایی وجود دارد و یا نه نتیجه‌شان دائمی است؟! برای پاسخ به چنین سوالی باید توجه کنید که این عمل‌ها به کاهش وزن شما کمک زیادی می‌کنند اما کافی نیست. شما می‌توانید با الگو زیر BMI بدنی خود را محاسبه کنید.

چاقی یا لاغر؟! نمیدونی؟

محاسبه bmi (محاسبه شاخص توده بدن)

بیشتر بخوانید: میزان و روند کاهش وزن بعد از عمل بای پس معده

دلایل بازگشت وزن بعد از اسلیو معده

رعایت تمامی نکات گفته شده توسط بهترین جراح چاقی در تهران، برای رسیدن به وزن ایده‌آل و باقی ماندن در آن وزن ضروری است. در غیر این صورت احتمال بازگشت وزن و نرسیدن به هدف دلخواه شما وجود دارد. در ادامه مهم‌ترین دلایلی که سبب چنین مشکلی می‌شود، معرفی خواهیم کرد:

رژیم غذایی نامناسب

تغییر رژیم غذایی پس از عمل‌های لاغری از جمله مهم‌ترین مواردی است که باید به منظور رسیدن به وزن دلخواه خود در نظر داشته باشید. خیلی از اوقات بیماران تصور می‌کنند تنها انجام جراحی و کاهش حجم معده می‌تواند برای کم کردن وزن کافی باشد؛ اما موضوع این است که در کنار آن باید برنامه ‌غذایی سالم و مناسبی انتخاب کنید.

دلایل بازگشت وزن بعد از اسلیو معده

به عنوان مثال، پس از انجام جراحی‌هایی نظیر بای پس معده و اسلیو باید تا حد امکان از خوردن غذاهای چرب پرهیز شود. چنین رژیم‌هایی می‌تواند کالری بسیاری برای بدن فراهم کرده و سبب چاقی مجدد پس از درمان شود. از این رو، باید مقدار مصرف آن‌ها را مدیریت کنید.

علاوه‌ بر این، بعضی عادات رفتاری نظیر پرخوری باید کنترل شود. توصیه ما این است که قبل از احساس سیری کامل، دست از غذا خوردن بردارید. اگر همچنان پس از داشتن احساس سیری به خوردن غذا ادامه دهید، مطمئنا درمان شما در طول زمان با شکست مواجه خواهد شد.

یکی دیگر از توصیه‌هایی که متخصصین این حوزه داشته‌اند، خوردن وعده غذایی در زمان درست است. خیلی از مطالعات ثابت کرده‌ که خوردن شام درست قبل از خوابیدن تاثیر بسیاری در چاقی و بازگشت وزن بعد از اسلیو معده دارد.

نداشتن حمایت خانواده و اطرافیان

خیلی از اوقات بیمار برای کاهش وزن خود تلاش‌های بسیار زیادی انجام می‌دهد اما نتیجه نمی‌گیرد؛ انجام جراحی‌ چاقی یکی از راهکارهای کاهش وزن برای این افراد است. اما انجام جراحی چاقی، تازه اولین قدم برای رسیدن به وزن ایده‌آل است. در صورتی که فرد حین درمان خود بی انگیزه شود، این احتمال وجود دارد که مجددا به وزن قبلی و چه بسا بیشتر از آن برسد.

زمانی که فرد از حمایت خانوده و اطرفیان برخوردار نباشد، ممکن است خیلی سریع انگیزه خود را از دست دهد. از این رو، این مورد یکی از عوامل تاثیرگذار در دوام درمان لاغری محسوب می‌شود. عکس این موضوع نیز وجود دارد؛ یعنی اگر فرد از حمایت خوبی برخوردار باشد، خیلی راحت‌تر به وزن مورد نظر خود دست خواهد یافت.

امروزه با تورم زیاد موجد در جامعه و افزایش هزینه‌های جراحی شما به حمایت مالی خانواده و اطرافیان نیاز دارید ولی با دکتر ناصر ملک پور نگران هزینه جراحی چاقی نباشید، برای گرفتن وقت مشاوره کافی است تا فرم زیر را پر کرده و منتظر تماس کارشناسان ما بمانید.

برای دریافت مشاوره رایگان و استعلام هزینه جراحی اسلیو فرم زیر را پر کنید.

نداشتن فعالیت بدنی

یکی از راه‌هایی که خیلی از اوقات برای کاهش وزن توصیه می‌شود، انجام فعالیت بدنی به صورت منظم است. این موضوع حتی پس از انجام‌ جراحی‌ چاقی نیز صدق می‌کند. از این رو، بیمارانی که عمل لاغری انجام می‌دهند، بایستی بعد از مدتی فعالیت بدنی خود را از سر بگیرند.

اما موضوع اساسی این است که برخی از بیماران پس از جراحی دچار سهل انگاری شده و فعالیت بدنی منظم را در برنامه زمان‌بندی خود قرار نمی‌دهند. چنین بیمارانی در خطر بازگشت وزن بعد از اسلیو معده قرار دارند.

نکته بسیار مهم این است که انجام فعالیت‌های ورزشی علاوه‌بر جلوگیری از چاقی مجدد پس از درمان، در رسیدن به وزن و هیکل ایده‌آل کمک شایانی محسوب می‌شود.

عوامل روحی و روانی

با توجه به فراز و نشیب‌هایی که در زندگی هر شخص وجود دارد، باید احتمال بروز برخی مشکلات روحی و روانی را در نظر گرفت. این مشکلات تاثیر بسیار زیادی در شکست‌ خیلی از درمان‌ها نظیر لاغری خواهد داشت. به عنوان مثال بیماری که به افسردگی مبتلا می‌شود، ریسک بالاتری نسبت به یک فرد سالم برای بازگشت وزن دارد.

علت آن این است که فرد افسرده معمولا نسبت به خیلی از موضوعات بی انگیزه می‌شود. از این رو، احتمال رعایت نکات مراقبتی پس از جراحی چاقی تا حد زیادی کاهش پیدا خواهد کرد. به علاوه، برخی از بیماران ممکن است به دلی افسردگی به عادت‌هایی نظیر پرخوری روی آورند که خود عامل مهمی در افزایش وزن مجدد محسوب می‌شود.

چه کسانی دچار بازگشت وزن بعد از اسلیو معده می‌ شوند؟

استرس بازگشت وزن بعد از اسلیو معده

استرس بازگشت وزن بعد از اسلیو معده

برخی از بیمارانی که عمل اسلیو معده می‌کنند، پس از آن با استرس و نگرانی زیادی نسبت به چاقی مجدد همراه هستند. اما غافل از اینکه همین استرس نقش منفی در رسیدن به نتیجه هدف خواهد داشت. برای اینکه دچار چنین حجم بالایی از اضطراب نشوید، باید توجه کنید که بازگشت وزن بعد از اسلیو معده صرفا در افرادی اتفاق می‌افتد که در رعایت نکات گفته شده سهل‌انگاری کنند.

از این رو اگر بعد از جراحی کمی با افزایش وزن همراه بودید، به هیچ عنوان نگران چاقی مجدد نباشید. استرس می‌تواند با تاثیر فراوانی که در سیستم‌های مختلف بدن دارد، سبب افزایش وزن شود. به عنوان مثال، برخی از بیماران با پرخوری عصبی مواجه شده و همین عامل در چاقی آن‌ها موثر است.

چه کسانی دچار بازگشت وزن بعد از اسلیو معده می‌ شوند؟

افرادی که به هر دلیلی شرایط زیر را دارا باشند، ریسک بالاتری برای چاقی مجدد پس از درمان خواهند داشت:

  • افرادی که بعد از جراحی مجددا به پرخوری روی می‌آورند.
  • بیمارانی که با افسردگی مواجه می‌شوند.
  • افراد بسیار مضطربی که همیشه نگران بازگشت وزن خود هستند.
  • افرادی که هیچ گونه فعالیت بدنی در طول هفته نداشته باشند، ریسک بسیار بالاتری برای افزایش وزن دارند.
  • افرادی که در طول دوره درمان انگیزه خود را از دست می‌دهند، نمی‌توانند در طولانی مدت تمامی نکات توصیه شده را رعایت کنند.
  • یکی از مهم‌ترین عوامل جهت جلوگیری از بازگشت وزن بعد از اسلیو معده، رعایت رژیم غذایی مناسب است. در این خصوص حتما با متخصص خود مشورت کنید.

چرا دکتر ناصر ملک پور؟!

12 سال هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی

چاپ 61 مقاله علمی پژوهشی و 2 جلد کتاب

پایه‌گذار رشته فلوشیپ لاپاروسکوپی

بیش از 10/000 جراحی موفق و جراحی چاقی

دکتر-ناصر-ملک-پور

جلوگیری از بازگشت وزن بعد از اسلیو معده

با اینکه احتمال بازگشت وزن پس از انجام جراحی‌‌های لاغری کم است، اما راهکارهایی پیشنهاد می‌شود تا بتوانید احتمال آن را تقریبا به صفر برسانید:

رژیم غذایی خود را با مشورت پزشکتان تنظیم کنید. مطمئنا مصرف مواد غذایی چرب توصیه نمی‌شود. از آن طرف اگر سبزیجات که سرشار از فیبر است را در برنامه غذایی خود قرار دهید، تاثیر بسیار زیادی در جلوگیری چاقی مجدد خواهد داشت.انجام فعالیت بدنی به صورت منظم باید در برنامه روزانه شما قرار بگیرد. این کار علاوه‌بر جلوگیری از بازگشت وزن، به تناسب اندام شما کمک می‌کند.
سعی کنید پرخوری را کنار بگذارید و این موضوع را با جدیت دنبال کنید.توصیه می‌کنیم هنگام خوردن غذا، از مایعات استفاده نکنید. سعی کنید حدود نیم ساعت قبل یا بعد از آن به نوشیدن مایعات بپردازید.

سوالات متداول در رابطه با بازگشت وزن بعد از جراحی چاقی

جمع بندی

بازگشت وزن بعد از اسلیو معده در برخی از موارد اتفاق می‌افتد. بخش بسیار بزرگی از آن می‌تواند به دلیل عدم انجام صحیح این جراحی باشد. با این حال، بیمار خود سهم بسیار زیادی در دوام نتیجه درمان خواهد داشت. از این رو، بیمارانی که سهل‌انگاری بیشتری در انجام نکات مراقبتی داشته باشند، در خطر بالاتری برای چاق شدن مجدد قرار دارند.

لوکیشن مطب دکتر ناصر ملک پور-min

مشاوره حضوری با دکتر ناصر ملک پور

اگر برای عمل اسلیو معده و یا سایر جراحی‌های چراقی قصد مراجعه به مطب دکتر ناصر ملک پور (فوق تخصص جراحی لاپاراسکوپی) را دارید، می‌توانید با شماره زیر تماس بگیرید.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *