جراحی بالن معده

جراحی بالن معده از جمله روش‌های قدیمی و نسبتا کم تهاجمی برای کم کردن وزن است. امروزه چاقی به یکی از معضلاتی تبدیل شده که خیلی از افراد از آن رنج می‌برند. با این حال، کاهش وزن به همین راحتی نبوده و حتی گاهی اوقات با انجام فعالیت‌های بدنی و تغییر در رژیم غذایی امکان‌پذیر نیست.

اما سوال اصلی این است که آیا جراحی بالن معده نسبت به سایر روش‌ها نظیر اسلیو و بای پس گزینه بهتری است؟ چه افرادی کاندیدای مناسبی برای انجام عمل بالون معده هستند؟ در ادامه پاسخ این سوالات را دریافت خواهید کرد.

جراحی بالن معده چیست؟

عمل بالن معده چیست؟

یکی از عمل‌هایی که پزشکان در سال‌های قبل برای کمک به کاهش وزن افراد انجام می‌دادند، قرار دادن بالن در معده است. البته در سال‌های اخیر با توجه به مزایایی که جراحی‌های لاغری مانند اسلیو معده و بای پس دارند، افراد کمتر به سراغ بالن معده می‌روند.

🩸 در اصل بالن معده یک روش جراحی نیست ولی به اصطلاح از آن با عبارت جراحی بالن معده نام می‌برند. با توجه به عوارض و تاثیرگذاری اندک و کاهش وزن کمی که بعد از انجام عمل بالن معده دیده می‌شود، به کارگیری این روش بسیار کمتر از سایر عمل‌های لاغری شده است و به نوعی بالن معده را یک روش منسوخ شده معرفی می‌کنند.

با این وجود برای آشنایی بیشتر با ویژگی‌های بالون معده این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

چاقی یا لاغر؟! نمیدونی؟

محاسبه bmi (محاسبه شاخص توده بدن)

انواع بالن معده

بر اساس عوامل مختلفی می‌توان بالن های معده را به انواع متفاوتی طبقه‌بندی کرد. شایع‌ترین تقسیم‌بندی این بالن‌ها براساس نوع ماده‌ای است که داخل آن را پر می‌کند. در ادامه هریک را بررسی می‌کنیم:

انواع بالن معده | انواع بالون معده

یک سری از انواع بالون ها با مایع مخصوصی پر می‌شوند. به طور معمول از یک مایع رنگی نمکی با حجم حدودی 400 تا 500 میلی‌ لیتر بسته به وضعیت بیمار برای پر کردن چنین بالن‌هایی استفاده می‌شود. دقت داشته باشید که این بالن‌ها در دسته انواع بالن معده با حجم ثابت نیز قرار می‌گیرند.

یکی دیگر از رایج‌ترین بالن‌هایی که به منظور کاهش حجم معده مورد استفاده قرار می‌گیرد، نمونه‌های پرشده با هوا است. با توجه به قابلیت فشردگی هوا، این امکان وجود دارد تا حجم آن را در شرایط مختلف تنظیم کرد. همچنین، این نوع بالن‌ها نسبت به انواع حاوی مایع، با عوارض نسبتا کم‌تری در جراحی بالن معده همراه خواهد بود.

بالن معده برای چه کسانی مناسب است؟

فردی که برای دریافت چنین درمانی به متخصص مراجعه می‌کند، باید دارای یک‌سری شرایط نرمال باشد. شرایط انجام عمل بالون معده شامل موارد زیر است:

⭕ افرادی که روش‌های دیگر لاغری نظیر رژیم و حتی فعالیت بدنی برای کم کردن وزنشان جوابگو‌ نباشد.⭕ افرادی که تمایلی به دریافت درمان‌های تهاجمی‌تر نظیر اسلیو و بای پس معده را ندارند.
⭕ افراد دارای اضافه وزن با BMI بالای 27 از جمله کاندیدای جراحی بالن معده بوده و این روش می‌تواند در کم کردن وزنشان تاثیر بسزایی داشته باشد.⭕ برخی از افراد به دلیل ماهیت غیر قابل برگشت برخی دیگر از جراحی چاقی، تمایلی به انجام آن‌ها ندارند. این افراد با قرار دادن بالون معده، به صورت برگشت‌پذیر برای کاهش وزن خود اقدام کنند.

بالن معده برای چه کسانی مناسب نیست؟

متخصصین قرار دادن بالن در معده را برای برخی از بیماران منع کرده‌اند. بعد از معاینه دقیق، بهترین جراح چاقی در تهران (دکتر ناصر ملک پور) با در نظر گرفتن سن، شرایط و سلامت عمومی بیمار، تشخیص می‌دهد که آیا جراحی بالن معده فرد مناسب است یا خیر. برای بیماران با شرایط زیر توصیه بر آن است که به روش دیگری برای لاغری روی آورند:

⛔ افرادی که به سیگار و حتی مشروبات الکلی اعتیاد داشته و نمی‌توانند از آن دست بکشند، گزینه مناسبی برای دریافت چنین درمانی نخواهند بود.

⛔ کسانی که دارای مشکلات سیستمیک نظیر دیابت، فشار خون و حتی بیماری‌های انعقادی هستند، در صورت عدم کنترل اختلالشان گزینه مناسبی برای دریافت درمان نخواهند بود.

⛔ بیمارانی که در گذشته برای ارگان‎‌‌هایی نظیر مری و حتی معده خود عمل‌هایی انجام داده‌اند، برای دریافت بالن های معده گزینه مطمئنی نیستند. سابقه جراحی در مری و معده می‌تواند ریسک بروز عوارض را تا حدی زیادی افزایش دهد.

⛔ برخی از افراد ممکن است همزمان به برخی بیماری‌های گوارشی نظیر زخم معده مبتلا باشند. قرار دادن بالن در معده چنین بیمارانی ممکن است با عوارض بیشتری همراه باشد و از این رو این افراد کاندیدای مناسبی نیستند.

⛔ برخی وضعیت‌ها نظیر بارداری سبب می‌شود تا درمان حداقل برای مدتی به تعویق بیفتد. چرا که جراحی بالن معده یک درمان انتخابی بوده و بعد از این دوران نیز قابل انجام خواهد بود.

برای دریافت مشاوره رایگان و استعلام هزینه جراحی بالن معده فرم زیر را پر کنید.

نحوه عمل بالن معده چگونه است؟

قبل از اینکه چنین درمانی را برای لاغری خود انتخاب کنید، بهتر است با پروسه انجام آن آشنا شوید. دقت داشته باشید که جراح و متخصص معمولاً در جلسه‌ای که برای مشاوره به وی مراجعه می‌کنید، تمامی اطلاعات مربوط به آن را در اختیار شما قرار می‌دهد. در ادامه به صورت خلاصه هر یک از مراحل آن را بررسی می‌کنیم:

1️⃣ معاینه و ارائه مشاوره به بیمار

در جلسه اول وضعیت کلی بیمار باید توسط متخصص مربوطه بررسی شود. پزشک معمولا در این جلسه به دنبال شرایطی می‌گردد که انجام این درمان را برای بیمار منع می‌کند. در غیر این صورت، اجازه قرار دادن بالن داخل معده را به بیمار خواهد داد. دقت داشته باشید که در همین جلسه، متخصص با بیمار درباره مزایا و معایب عمل بالن معده صحبت کرده و تمامی نگرانی‌های وی را برطرف خواهد کرد.

در صورتی که بیمار گزینه مناسبی برای درمان نباشد، متخصص بسته به شرایط فرد بهترین روش جایگزین را پیشنهاد خواهد کرد. همچنین معمولاً در جلسه مشاوره، پزشک از بیمار می‌خواهد رضایت‌نامه انجام این روش را امضا کند.

معاینه قبل از جراحی بالن معده
بی حسی قبل از جراحی بالن معده

2️⃣ استفاده از بی حسی

با توجه به ماهیت تهاجمی بسیار کم این عمل، متخصص معمولا از بی حسی برای انجام آن کمک می‌گیرد. با این حال، برای برخی از بیماران ممکن است روش‌های مختلف آرام‌بخشی و حتی بیهوشی مورد استفاده قرار بگیرد.

3️⃣ قرار دادن بالن خالی

جدای از اینکه متخصص کدام نوع بالن معده را برای انجام این روش انتخاب کند، پروسه ورود و جایگذاری آن تقریبا یکسان است. پزشک برای اینکه بتواند به اندام‌های داخلی نظیر مری و به خصوص معده دسترسی کافی داشته باشد، از یک لوله و دوربین متصل به سر آن استفاده می‌کند.

بالن به کمک این لوله ابتدا وارد دهان و از آنجا به داخل مری هدایت می‌شود. از این مرحله به بعد متخصص باید با تماشای مانیتور، مسیر حرکت بالن را مشاهده کند. در ادامه مسیر، بالن به معده فرد می‌رسد و در قسمت مناسب رها می‌شود.

قرار دادن بالن خالی در جراحی بالن معده
پر کردن بالون معده در جراحی بالن معده

4️⃣ پر کردن بالن معده

بسته به نوع بالن مورد نظر، با مایع یا هوا پر خواهد شد. در صورتی که متخصص مایع را ترجیح دهد، از آب نمک برای این کار کمک خواهد گرفت. در غیر این صورت، بسته به نیاز بیمار، حجم مشخصی از هوا را وارد بالن می‌کنند و با این کار قسمتی از معده را پر می‌کنند.

رژیم غذایی بعد از بالن معده

رعایت رژیم غذایی مناسب بعد از انجام این درمان، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. با توجه به تغییراتی که در حجم معده ایجاد می‌شود، ممکن است برخی عوارض مواجه شوید. از این رو، توصیه می‌شود طبق برنامه غذایی که متخصص برایتان تجویز کرده، عمل کنید.

به طور معمول رژیم‌ غذایی فرد در روز اول بعد از جراحی بالن معده مایعات و نهایتا غذاهای آبکی خواهد بود. در روزهای آینده بیمار می‌تواند به سمت مواد غذایی له و پوره شده روی آورد. با این حال، در این مدت زمان همچنان مصرف مواد جامد ممنوعیت دارد. بعد از گذشت مدت زمانی که جراح با توجه به وضعیت بیمار تعیین می‌کند، بیمار قادر است به رژیم غذایی معمولی روی آورد.

چرا دکتر ناصر ملک پور؟!

12 سال هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی

چاپ 61 مقاله علمی پژوهشی و 2 جلد کتاب

پایه‌گذار رشته فلوشیپ لاپاروسکوپی

بیش از 10/000 جراحی موفق و جراحی چاقی

دکتر-ناصر-ملک-پور

مزایای بالن معده

این روش با مزایای زیادی همراه بوده و به همین علت محبوبیت آن روز به روز در حال افزایش است. در ادامه برخی از مهم‌ترین مزیت‌های بالن معده را بررسی خواهیم کرد:

مزایای جراحی بالن معده
  • با کمک این روش مانند عمل اسلیو معده، فرد می‌تواند کاهش وزن نسبتا چشم‎‌گیری را تجربه کند. این در حالی است که بدون انجام آن و صرفا با تغییر رژیم غذایی، چنین کاهش وزنی امکان‌پذیر نخواهد بود.
  • قرار دادن بالون معده برگشت‌پذیر است و معمولا بعد از مدتی مجددا بیرون آورده می‌شود. در حقیقت، در ساختار معده تغییری ایجاد نشده و مشکل خاصی برای بیمار به وجود نخواهد شد.
  • عوارض انجام این درمان نسبت به خیلی از تکنیک‌ها کم‌تر است. به همین سبب، بیماران پس از دریافت آن راحت‌تر می‌توانند با چنین تغییری کنار بیایند.
  • قرار دادن بالن های معده نسبت به خیلی از روش‌های جراحی، تهاجم بسیار کم‌تری دارد و آسیبی به بافت‌های بدن وارد نمی‎‌‌شود.

اگر به دنبال بهترین جراح چاقی در تهران می‌گردید کافی است تا با شماره‌های داخل سایت تماس گرفته و با کارشناسان ما به صورت کاملا رایگان مشاوره کنید.

مراقبت‌های بعد از بالن معده

با اینکه تهاجم بافتی در روش قرار دادن بالن در معده کم‌تر از سایر تکنیک‌هاست، اما نیاز به رعایت مراقبت‌هایی دارد تا از بروز عوارض ناشی از آن پیشگیری شود. همچنین، این نکات در موفقیت بهتر درمان و کاهش وزن فرد موثر خواهد بود:

هنگام غذا خوردن، فرد باید عجله را کنار گذاشته و تمام لقمه‌‌ها را با دفعات بالا بجود. این کار به هضم راحت‌تر ماده غذایی کمک می‌کند.
نوشیدن آب و مایعات بعد از این درمان نسبت به گذشته باید بیشتر شود.
حتی‌الامکان از مصرف مواد غذایی که با ادویه نسبتا زیادی آماده شده است، پرهیز کنید.
استفاده از نوشابه‌های گازدار می‌تواند سبب آزردگی معده شده و به همین علت باید آن‌ها را تا مدتی پس از عمل کنار گذاشت.
در صورت تمایل به مصرف سبزیجات، بهتر است آن‌ها را در ابتدا پخته و سپس مورد استفاده قرار دهید.
نحوه خوابیدن پس از این درمان باید اصلاح شود. معمولا خیلی از افراد در حالت عادی تمایل به دمر خوابیدن دارند؛ این در حالی است که این پوزیشن می‌تواند سبب بروز مشکلاتی برای بیمار شود. از این رو توصیه شده بیشتر روی شانه چپ خود دراز بکشید.

عوارض بالن معده

با اینکه این روش با تهاجم بسیار کمی همراه است، اما با توجه به قرارگیری یک جسم اضافه داخل معده، بروز برخی از عوارض قابل پیش‌ بینی خواهد بود:

عوارض جراحی بالن معده
  • قرار دادن جسمی اضافه مثل بالن داخل معده می‌تواند به این قسمت آسیب‌هایی وارد کند. به همین علت، خیلی از بیماران تا مدتی پس از انجام این درمان با حالت تهوع و حتی استفراغ همراه هستند. به طور معمول بعد از مدتی این مشکل به صورت خود به خود برطرف می‌شود.
  • برخی از بیماران به دلیل آزردگی معده، با درد در ناحیه شکم و حتی پشت همراه هستند. این مشکل نیز با گذشت زمان از بین می‌رود و جای نگرانی ندارد.
  • یکی از عوارض که نیاز به توجه جدی و فوری دارد، بروز عفونت داخلی است. این مشکل به دلایل مختلف نظیر عدم رعایت بیمار و حتی استفاده از وسایل غیر استریل بروز پیدا می‌کند.
  • امکان دارد حین جابه‌جایی لوله، دوربین و حتی بالن داخل معده و مری، زخم‌هایی سطحی در این نواحی ایجاد شود و بعد از رفع بی‌حسی کمی سبب ناراحتی برای بیمار شود.
  • در موارد نادر، بیماران پس از انجام جراحی بالن معده دچار سوء هاضمه می‌شوند. این موضوع حتی در برخی از مواقع به دلیل عدم جذب ریزمغذی‌ها، سبب مشکلات دیگری برای بیمار خواهد شد.
  • در موارد بسیار نادر، ممکن است ترکیدن بالن معده را شاهد باشیم که نیاز به مداخله سریع پزشکی دارد.

سوالات متداول

سخن نهایی

اگر بیمار شرایط جراحی بالن معده را داشته باشد، این روش یکی از بهترین گزینه‌ها برای کمک به کاهش وزن وی خواهد بود. لازم به ذکر است که تهاجم به بافت و در نتیجه عوارض ناشی از جراحی در این تکنیک بسیار کم‌تر بوده و به همین علت بیمار مشکل خاصی نخواهد داشت. با این حال، توصیه می‌کنیم که برای دریافت چنین خدمات، به یک متخصص ماهر و با تجربه مراجعه کنید.

لوکیشن مطب دکتر ناصر ملک پور-min

مشاوره حضوری با دکتر ناصر ملک پور

اگر برای عمل بالن معده و یا سایر جراحی‌های چراقی قصد مراجعه به مطب دکتر ناصر ملک پور (فوق تخصص جراحی لاپاراسکوپی) را دارید، می‌توانید با شماره زیر تماس بگیرید.

مقالات مرتبط

2 پاسخ

  1. سلام آقای دکتر علائم ترکیدن بالن معده چیه ؟؟؟ اگر بالن معده بترکه ممکنه باعث مرگ بشه؟

    1. سلام
      شادی عزیز
      از علائم ترکیدن بالن معده میتوان به مشاهده رنگ آبی در ادرار اشاره کرد. اگر بالن معده بترکد اتفاق خاصی برای فرد نیفتاده و محتویات داخل بالن از طریق روده دفع خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *