مقایسه کامل دو جراحی اسلیو و بای پس معده

دو جراحی رایج در حوزه پزشکی وجود دارد که برای کم‌ کردن وزن از آن‌ها کمک گرفته می‌شود. با این‌ حال، تفاوت اسلیو معده و بای پس معده سبب شده تا برخی از بیماران برای انتخاب روش مناسب‌تر کمی دچار سردرگرمی شوند. دقت داشته باشید که هر 2 تکنیک می‌تواند در کاهش وزن موثر باشد؛ اما با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند.

به نظر شما اسلیو با بای پس معده چه شباهت‌هایی دارد؟ کاهش وزن بعد از کدام یک از این 2 روش بیشتر خواهد بود؟ مدت زمان جراحی لاغری در اسلیو و بای پس معده چقدر است؟ در ادامه این مقاله اطلاعات کاملی درباره هر یک از این روش‌ها ارائه کرده‌ایم.

تفاوت جراحی اسلیو معده و بای پس معده

مختصری درباره انواع روش های جراحی لاغری

✔️ روش‌‌های مختلفی امروزه در حوزه پزشکی برای لاغری معرفی شده‌ که هر کدام مزایا و معایبی به‌ همراه دارد. با این‌ حال، همه روش‌هایی که به این منظور ارائه می‌شود، بسته به شرایط بیمار می‌تواند در کم‌ کردن وزن موثر باشد. در ادامه به‌ صورت مختصر 2 مورد از بهترین تکنیک‌هایی که برای جراحی چاقی وجود دارد، معرفی خواهیم کرد:

اسلیو معده

اسلیو معده یکی از جدیدترین تکنیک‌هایی است که در این روزها برای کاهش وزن از آن کمک گرفته می‌شود. در این روش، جراح باید حدود 80 درصد معده فرد را بردارد تا حجم آن نسبت به گذشته کاهش پیدا کند. در حقیقت در چنین جراحی، شکل معده به‌ صورت یک لوله نسبتا باریک در خواهد آمد. همین امر در کاهش اشتهای فرد موثر است.

درباره عمل اسلیو معده

بای پس معده

درباره بای پس معده

بای پس معده از دیگر روش‌هایی است که می‌تواند با کاهش حجم این ارگان، در لاغری فرد موثر باشد. دقت داشته باشید در این روش برخلاف تکنیک قبلی، علاوه‌ بر معده باید قسمتی از روده کوچک را تحت جراحی قرار داد. در واقع در بای پس، فرد برای کاهش حجم معده باید یک میانبر به روده ایجاد کند.

تفاوت اسلیو معده و بای پس معده در میزان کاهش حجم این ارگان است. نکته قابل توجه آن است که در روش اسلیو، جراح بخش زیادی از معده را برش می‌دهد. این در حالی است که در بای پس، متخصص صرفا قسمتی از معده را بسته و آن را مستقیما به روده کوچک متصل می‌کند.

شباهت های اسلیو معده و بای پس معده

علی‎رغم تفاوت اسلیو معده و بای پس معده، این 2 روش شباهت‌هایی هم با یکدیگر دارد. در ادامه این بخش به معرفی شباهت‌های این 2 تکنیک خواهیم پرداخت:

در هر 2 تکنیک، معده فرد دستکاری شده و تغییرات جدی در آن ایجاد می‌شود.
پس از جراحی در هر 2 تکنیک، فرد باید به‌ مدت مشخص در بیمارستان بستری بماند.
برای بهبودی پس از درمان در اسلیو و بای پس معده، نیاز به حدود یک ماه زمان خواهد بود.
نتیجه هریک از این درمان‌ها، کاهش حجم معده و غذایی است که فرد مصرف می‎‌کند.
برای انجام این 2 تکنیک، می‌توان از لاپاراسکوپی نیز کمک گرفت.
در هر دو روش باید BMI بیمار بالای 40 باشد.

چاقی یا لاغر؟! نمیدونی؟

محاسبه bmi (محاسبه شاخص توده بدن)

تفاوت اسلیو و بای پس از نظر تکنیک جراحی و نوع برش معده

تفاوت اصلی اسلیو معده و بای پس معده در نوع برشی است که در معده ایجاد می‌شود. همان‌ طور که اشاره شد، در بای پس برش خاصی در معده ایجاد نشده و صرفا بخشی زیادی از آن بسته می‌شود. این در حالی است که در روش اسلیو، حجم زیادی از آن برداشته شده و شکل روده‌ مانند ایجاد خواهد شد.

کاهش وزن بعد از اسلیو و بای پس معده

دقت داشته باشید، هریک از این 2 روش برای کاهش وزن، تکنیک‌های نسبتا سریعی محسوب می‌شود. اما باید به این نکته توجه کرد که در روش اسلیو، فرد کاهش وزن آهسته‌تری نسبت به بای پس تجربه خواهد کرد. به همین علت، مشکلات پوستی نظیر افتادگی پوست بعد از اسلیو معده کم‌تر مشاهده خواهد شد.

تفاوت هزینه جراحی اسلیو معده و بای پس

دیگر تفاوت اسلیو معده و بای پس معده در هزینه انجام آن‌هاست. با توجه به آنکه این 2 تکنیک با ابزارهای مختلفی انجام می‌شود، سختی متفاوتی خواهد داشت. به همین علت نیز، متخصصان برای انجام هریک هزینه خاص خود را دریافت خواهند کرد.

به‌طور معمول پیچیدگی درمانی نظیر بای پس معده بیشتر از روش اسلیو است. این پیچیدگی به‌دلیل نیاز به انجام جراحی روی بخشی از روده است. با این تفاسیر، هزینه‌ای که بیمار باید برای لاغری خود صرف کند، در روش بای پس نسبت به اسلیو بیشتر خواهد بود.

بعد از معاینه دقیق، بهترین جراح چاقی در تهران (دکتر ناصر ملک پور) با در نظر گرفتن سن، شرایط و سلامت عمومی بیمار، تشخیص می‌دهد که آیا عمل اسلیو معده برای او مناسب است یا بای پس.

برای دریافت مشاوره رایگان درباره جراحی اسلیو یا بای پس معده فرم زیر را پر کنید.

مدت زمان جراحی در بای پس و اسلیو معده

مدت زمانی‌ که برای انجام جراحی نیاز است، دیگر تفاوت اسلیو معده و بای پس معده محسوب می‎‌شود. همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، پیچیدگی جراحی بای پس بیشتر است. این روش نیاز به 2 مرحله جراحی داشته و به همین علت زمانی‌ که متخصص برای انجام آن باید صرف کند، بیشتر خواهد بود.

دقت داشته باشید که تفاوت زمانی این 2 تکنیک خیلی زیاد نخواهد بود. به‌ طور معمول برای انجام بای پس نیاز به 2 ساعت زمان خواهد بود. اسلیو معده برخلاف روشی قبلی در حدود 1 ساعت یا حتی کم‌تر قابل انجام است.

مدت زمان جراحی در بای پس و اسلیو معده

تفاوت مدت دوره نقاهت در اسلیو معده و بای پس

هر 2 تکنیک با توجه به ماهیت جراحی و تهاجمی که دارد، نیاز به سپری‌ کردن یک‌ دوره نقاهت مشخص خواهد داشت. بسته به عواملی، مدت این دوره می‌تواند متغیر باشد. بااین‌حال، بازه‌ای که برای آن ذکر کرده‌اند، برای اکثر بیماران صدق می‌کند.

پس از انجام اسلیو معده، فرد باید یک‎سری نکات و همچنین رژیم‌ غذایی را مد نظر قرار دهد. در صورت رعایت همه این موارد، بعد از 4 تا 6 هفته بهبودی کامل حاصل خواهد شد. نکته قابل توجه این است که چنین مدتی در تکنیک بای پس معده تفاوت زیادی نخواهد داشت. اگرچه ممکن است مدت آن کمی بیشتر باشد.

تفاوت اسلیو و بای پس در رژیم غذایی و جذب کالری

نکته‌ای که باید مدنظر قرار دهید آن است که در جراحی بای پس، قسمتی از روده دستکاری شده و به همین دلیل ممکن است برخی مواد غذایی کم‌تر جذب شود. همین موضوع سبب خواهد شد فرد کالری کم‌تری دریافت کند. در اسلیو معده نیز با در نظر گرفتن کاهش حجم آن، میزان دریافت کالری و به‌ دنبال آن جذب انرژی کم‌تری اتفاق خواهد افتاد.

✔️ موضوعی که باید به آن توجه شود، این است که رژیم غذایی تجویز شده برای بعد از جراحی‌های اسلیو و حتی بای پس معده تقریبا یکسان است. در حقیقت اکثر بیماران پس از جراحی باید به مایعات روی آورده و کم‌کم مواد غذایی نرم را جایگزین آن کنند. در ادامه قادر خواهند بود به رژیم عادی خود برگردند.

تفاوت در عوارض بعد از جراحی های بای پس و اسلیو

یک تفاوت اسلیو معده و بای پس معده در عوارضی است که پس از هرکدام ایجاد می‌شود. در ادامه مقاله به بررسی عوارض عمل اسلیو معده و بای پس معده اشاره خواهیم کرد:

✔️ عوارض پس از اسلیو معده

عوارض متعددی می‌تواند پس از انجام اسلیو معده در فرد مشاهده شود؛ این عوارض شامل موارد زیر است:

  • با توجه به کاهش حجم معده و حالت لوله‌مانندی که دارد، احتمال انسداد آن وجود خواهد داشت.
  • احتمال افزایش رفلکس معده وجود دارد.
  • ممکن است نشت مایعات در معده دیده شود.
  • احتمال سوء‌تغذیه برخی از مواد مغذی وجود دارد.

✔️ عوارض بعد از بای پس معده

برخی از عوارض عمل بای پس معده شامل موارد زیر است:

  • کاهش جذب مواد مغذی و ویتامین‌ها
  • این احتمال وجود دارد که فرد با زخم معده مواجه شود.
  • با توجه به انجام عمل بای پس معده روی بخشی از معده، احتمال انسداد آن وجود دارد.
  • گاهی ممکن است بخشی از معده سوراخ شود.

البته بدیهی است که بسیاری از عوارض بعد از هر عمل جراحی موقتی بوده و نیز با انتخاب جراح متخصص و متبحر می‌توان از بروز برخی از عوارض جدی بعد از عمل لاغری نیز جلوگیری کرد.

چرا دکتر ناصر ملک پور؟!

12 سال هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی

چاپ 61 مقاله علمی پژوهشی و 2 جلد کتاب

پایه‌گذار رشته فلوشیپ لاپاروسکوپی

بیش از 10/000 جراحی موفق و جراحی چاقی

دکتر-ناصر-ملک-پور

تا به اینجا تفاوت‌های علمی و پزشکی دو جراحی اسلیو معده و بای پس معده مطرح شد. ولی در پاسخ به این سوال که اسلیو بهتر است یا بای پس بهتر است حتماً به نظر متخصص و جراح خود اعتماد کنید. جراح بعد از بررسی وضعیت سلامتی شما، نتیجه آندوسکوپی شما و نیز سایر ارزیابی‌های صورت گرفته بهترین روش جراحی لاغری را به شما پیشنهاد می‌کند.

به طور کلی در صورتی که فرد وعده خوار هستید و مشکلات گوارشی مانند رفلاکس معده ندارید، اسلیو معده روش مناسب‌تری خواهد بود.

در صورتی که فرد ریزه خوار و شیرینی خوار هستید و وعده غذایی مشخصی ندارید و مشکلات گوارشی ندارید، بای پس معده روش مناسب‌تری خواهد بود.

کدام روش برای من بهتر است؟ اسلیو یا بای پس

پیشنهاد می‌کنیم در رابطه با عادات غذایی و البته ریزه خواری بعد از اسلیو و یا بای پس معده مقاله مربوطه را مطالعه کنید؛ راهکارهای مناسب جهت رفع این مشکل را در محتوای مربوطه خواهید آموخت.

سخن آخر

تفاوت اسلیو معده و بای پس معده در خیلی از موارد سبب نمی‌شود تا متخصصین یکی از آن‌ها را برای کاهش وزن بیماران کنار بگذارند. هر 2 روش اسلیو و بای پس می‌تواند در شرایط خاص گزینه موثری برای لاغری فرد محسوب شود. به همین دلیل برای انتخاب بهترین تکنیک جهت کاهش وزن، بهتر است با یک متخصص در این زمینه مشورت کنید.

لوکیشن مطب دکتر ناصر ملک پور-min

مشاوره حضوری با دکتر ناصر ملک پور

اگر برای مشاوره عمل اسلیو معده یا بای پس معده قصد مراجعه به مطب دکتر ناصر ملک پور (فوق تخصص جراحی لاپاراسکوپی) را دارید، می‌توانید با شماره زیر تماس بگیرید.

مقالات مرتبط

2 پاسخ

  1. سلام آقای دکتر وقت شما بخیر. من 35 سالمه و bmi من 38 هست و حجیم خوارم. اسلیو کنم بهتره یا بای پس معده؟

    1. با سلام
      به غیر از عادات غذایی و پرخوری موارد دیگری نیز مانند سلامت عمومی بیمار، ابتلا به بیماری زمینه ای، سن و … مهم است تا شرایط فرد جهت جراحی چاقی بررسی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *