دلایل اصلی یبوست بعد از عمل اسلیو معده + درمان

یبوست بعد از اسلیو معده و سایر درمان‌های جراحی که به منظور کاهش وزن افراد به کار می‌رود، ممکن یک عارضه نسبتا شایع باشد. این عارضه به دلیل ناراحتی که برای بیمار ایجاد می‌کند ممکن است سبب اضطراب پس از درمان شود.

اما سوال اصلی این است که چگونه باید از بروز یبوست بعد از جراحی لاغری پیشگیری کرد؟ آیا امکان درمان چنین عارضه‌ای وجود دارد؟ اصلا چه ضرورتی وجود دارد که فرد به منظور درمان یبوست بعد از جراحی چاقی اقدام کند؟ در ادامه این مطلب به تمامی این سوالات پاسخ داده شده است.

دلایل یبوست بعد از عمل اسلیو معده

مکانیسم دفع و علت یبوست بعد از اسلیو معده

معمولا در افراد سالم، مدفوع در روده آب خود را از دست می‌دهد تا به حالت جامد در آید. اما این از دست دادن آب به قدری زیاد نیست که مدفوع کاملا خشک شود. عکس این موضوع نیز وجود دارد؛ در حقیقت مدفوع انسان نباید خیلی آبکی باشد که در نهایت منجر به عارضه‌ای نظیر اسهال شود.

اما گاهی اوقات به دلایل مختلف مدفوع نسبت به گذشته خشک‌تر به نظر می‌رسد و همین موضوع سبب مشکلاتی در دستگاه گوارش می‌شود. این مشکل بعد از جراحی‌های لاغری در بیماران پر تعداد ممکن است دیده شود. علل به وجود آمدن آن متفاوت است و باید آن را شناسایی کرد تا درمان مناسبی برای یبوست ارائه شود.

بیشتر بخوانید علت و درمان اسهال بعد از عمل اسلیو و بای پس معده

علائم یبوست بعد از اسلیو معده

یبوست بعد از انواع جراحی چاقی از جمله عمل اسلیو معده معمولا با علائمی همراه است که می‌توان از روی آن به ابتلا به یبوست پی برد:

علائم یبوست بعد از اسلیو معده
  • احتمال احساس درد در نزدیکی مقعد وجود دارد.
  • معمولا زمانی که فرد با یبوست همراه باشد، نمی‌تواند تمام مدفوع را دقع کند و به همین علت همیشه احساس باقی ماندن آن را خواهد داشت.
  • معمولا فرد در طول روز و هفته دفعات کمی به سرویس بهداشتی مراجعه می‌کند.
  • بیمارانی که یبوست دارند، معمولا بیشتر از حالت عادی دچار نفخ می‌شوند.
  • معمولا بیماران برای دفع مدفوع فشار زیادی به عضلات خود وارد می‌کنند. همین عامل سبب درد در ناحیه شکم خواهد شد.
  • به طور معمول در هر بار خارج شدن مدفوع، حجم آن بسیار کم است.
  • به طور معمول مدفوع نسبت به حالت عادی سفت‌تر و خشک‌تر به نظر می‌رسد. همین موضوع عاملی بر سوزش مقعد هنگام خارج شدن آن است.

برای دریافت مشاوره رایگان درباره یبوست بعد از عمل اسلیو معده فرم زیر را پر کنید.

علل یبوست بعد از اسلیو معده

عوامل و پارامترهای مختلف در یبوست بعد از جراحی لاغری تاثیرگذار است. بنا بر نظر بهترین جراح چاقی هر یک از دلایل زیر می‌توان چنین عارضه‌ای را به دنبال داشته باشد:

اگر فرد بعد از لاغری به خیال اینکه دیگر به ورزش و فعالیت بدنی نیازی ندارند، مطمئنا با عوارض زیادی در کنار یبوست مواجه خواهند شد.

چاقی یا لاغر؟! نمیدونی؟

محاسبه bmi (محاسبه شاخص توده بدن)

پیشگیری از یبوست بعد از اسلیو معده

راهکارهای زیادی به منظور پیشگیری از وقوع عوارض پس از جراحی چاقی و به ویژه یبوست وجود دارد. در ادامه هر یک را معرفی می‌کنیم که می‌توانید از آن‌ها کمک بگیرید:

با در نظر گرفتن آنکه کاهش مصرف مایعات تاثیر بسزایی در بروز یبوست دارد، بهتر است آن‌ها را بیشتر در برنامه غذایی خود قرار دهید. توصیه می‌شود حدود 8 لیوان آب در طول روز مصرف کنید تا از خشک شدن مدفوع جلوگیری شود.سعی کنید پس از بهبودی، حتما فعالیت بدنی خوبی در طول هفته داشته باشید. این موضوع می‌تواند عامل موثری در جلوگیری و حتی درمان یبوست باشد. پیاده‌‌روی منظم از جمله فعالیت‌های ساده و موثر در کاهش بروز یبوست بعد از اسلیو معده محسوب می‌شود.
بهتر است به سراغ مواد غذایی بروید که فیبر فراوانی دارد. این ترکیبات شامل میوه‌ها و سبزیجات است و از خشک شدن مدفوع جلوگیری خواهد کرد. ترکیبات حاوی کافئین نظیر قهوه ممکن است در برخی از بیماران سبب یبوست شود. از این رو بهتر است مصرف آن‌ها تا حدودی محدود کنید.اگر علت یبوست به دلیل مصرف داروی تجویزی است، پس از قطع مصرف آن برطرف خواهد شد. به همین دلیل، از پزشک خود بخواهید تا داروی جایگزینی برای آن استفاده کند.

چرا دکتر ناصر ملک پور؟!

12 سال هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی

چاپ 61 مقاله علمی پژوهشی و 2 جلد کتاب

پایه‌گذار رشته فلوشیپ لاپاروسکوپی

بیش از 10/000 جراحی موفق و جراحی چاقی

دکتر-ناصر-ملک-پور

عوارض یبوست بعد از اسلیو معده

در صورتی که اقدامی برای پیشگیری و درمان یبوست خود نکنید، ممکن است با مشکلات و عوارض بیشتری مواجه شوید. به همین دلیل سعی کنید با کمک راهکارهای پیشگیرانه، بروز این عارضه را کم و کم‌تر نمایید.

عوارض یبوست بعد از اسلیو معده
  • هموروئید یکی از عوارض شایع در بیماران با یبوست مزمن است. این عارضه معمولا به صورت یک بافت متورم در نواحی مقعد مشاهده می‌شود.
  • شقاق مقعدی از دیگر مشکلاتی است که در طولانی ادامه‌دار بودن یبوست اتفاق می‌افتد. این عارضه به معنی پارگی بافت مقعد است.
  • گاهی اوقات مدفوع در روده بزرگ گیر می‌کند و سبب بروز مشکلاتی نظیر درد در بیمار می‎شود.
  • در صورتی که یبوست شدت یابد، بیمار مشکلاتی مثل درد و ناراحتی را تجربه خواهد کرد. این درد گاهی آنقدر شدید است که برای کنترل آن نیاز به مصرف مسکن است.
  • معمولا خشک بودن مدفوع در طولانی مدت روی دیواره روده بزرگ اثر می‌گذارد. این اثر به صورت زخم و دیده شدن خون در مدفوع خود را نشان خواهد داد.
  • افرادی که با نفخ زیاد همراه هستند، حتی گاهی به دلیل یبوست قادر نیستند باد معده را به راحتی خارج کنند.

یبوست بعد از بای پس معده

سوالات متداول یبوست بعد از اسلیو معده

آیا یبوست بعد از اسلیو معده طبیعی است؟

نکته بسیار مهمی که باید آن را به خاطر بسپارید آن است که این عارضه در اکثر مواقع به دلیل پروسه جراحی ایجاد نمی‌شود. بلکه به علت عدم رعایت نکات مراقبتی توسط خود بیمار بروز پیدا می‌کند. معمولاً در برخی از بیماران این عارضه مشاهده می‌شود که تا حدی طبیعی بوده و باید با کمک راهکارهای معرفی شده، از آن‌ جلوگیری کرد.

برای درمان یبوست بعد از اسلیو معده از داروهای ملین استفاده کنیم؟

برخی داروهای ملین می‌تواند در درمان یبوست اثرگذار باشد. اما موضوع اصلی آن است که به هیچ عنوان بدون مشورت با متخصص از چنین محصولاتی استفاده نکنید.

آیا یبوست بعد از اسلیو می‌تواند سبب سرطان شود؟

در صورتی که به صورت مزمن و بسیار شدید این مشکل ایجاد شود و برای درمان آن اقدامی صورت نگیرد، احتمال سرطانی شدن سلول‌های روده وجود دارد. این موضوع بیشتر به علت وارد شدن ترومای مداوم به این سلول‌ها است.

کلام نهایی

یبوست بعد از عمل اسلیو معده از مشکلاتی است که بیشتر به سبب عدم رعایت نکات مراقبتی ایجاد می‌شود. عدم نوشیدن کافی مایعات و نداشتن فعالیت بدنی، از جمله مهم‌ترین دلایلی است که سبب بروز این عارضه می‌شود. با توجه به عوارض بسیاری که یبوست می‌تواند به همراه داشته باشد، توصیه می‌شود حتما از بروز آن پیشگیری و در صورت نیاز درمان کنید.

لوکیشن مطب دکتر ناصر ملک پور-min

مشاوره حضوری برای اسلیو معده

اگر برای عمل اسلیو معده و یا سایر جراحی‌های چراقی قصد مراجعه به مطب دکتر ناصر ملک پور (فوق تخصص جراحی لاپاراسکوپی) را دارید، می‌توانید با شماره زیر تماس بگیرید.

تهران – سعادت‌آباد، بالاتر از میدان شهرداری، بلوار جوریکی، برج تشریفات، ساختمان شمالی، طبقه3 واحد ۱۲

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *