نشتی معده بعد از عمل اسلیو معده خطرناک است؟

نشتی معده بعد از عمل اسلیو معده یکی از مشکلات جدی و خطرناک اما نادر است که ممکن است برای برخی بیماران به وجود آید. عمل اسلیو معده که به عنوان یکی از روش‌های جراحی برای کاهش وزن شناخته می‌شود، شامل کاهش حجم معده است تا بیمار سریع‌تر احساس سیری کند و کمتر غذا بخورد. اگرچه این روش به طور کلی موثر و ایمن است، اما نشتی معده می‌تواند به عنوان یکی از عوارض پس از اسلیو معده رخ دهد.

نشتی اسلیو معده زمانی اتفاق می‌افتد که مایع معده از محل برش جراحی به بیرون نشت کند و ممکن است منجر به عفونت، آبسه و مشکلات جدی دیگری شود. تشخیص به موقع و درمان مناسب این عارضه حیاتی است تا از بروز مشکلات بیشتر و تهدیدات جدی برای سلامتی بیمار جلوگیری شود.

نشتی بعد از اسلیو معده چیست

نشتی معده بعد از عمل اسلیو معده چیست؟

منظور از این عارضه بعد از عمل اسلیو معده، خروج مواد غذایی از برش‌های معده است که در طی جراحی ایجاد شده‌اند. این عارضه بسیار نادر بوده و در صورتی که دو لبه جدید معده بیمار در یک قسمت به درستی منگنه نشده باشند، منجر به بروز نشتی معده خواهد شد. همچنین، در صورتی که عاملی باعث ایجاد گسست در خط منگنه شود، نشتی معده بعد از اسلیو را به همراه خواهد داشت.

برای دریافت مشاوره رایگان و استعلام هزینه جراحی اسلیو فرم زیر را پر کنید.

دلایل نشتی بعد از اسلیو معده

نشتی اسلیو معده ناشی از علل مختلفی است که از جمله رایج‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

چرا دکتر ناصر ملک پور؟!

12 سال هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی

چاپ 61 مقاله علمی پژوهشی و 2 جلد کتاب

پایه‌گذار رشته فلوشیپ لاپاروسکوپی

بیش از 10/000 جراحی موفق و جراحی چاقی

علائم نشتی معده بعد از عمل اسلیو

علائم نشتی معده بعد از عمل اسلیو

احساس درد مداوم در ناحیه شکم

از شایع‌ترین علائم نشتی اسلیو معده می‌توان به احساس درد مداوم در ناحیه شکم اشاره کرد که معمولا به صورت خفیف شروع می‌شود و تا درد شدید ادامه خواهد داشت.

تب، لرز، حالت تهوع و استفراغ

افزایش غیرطبیعی دمای بدن همراه با حالت تهوع و استفراغ می‌تواند از نشانه‌های نشتی اسلیو معده باشد. در این حالت نیاز است سریعا به پزشک مراجعه نمایید.

تجمع مایع و التهاب در اطراف محل جراحی یا در حفره‌های بدن

نشت از محل جراحی اسلیو معده می‌تواند باعث تجمع مایع در نواحی مختلف بدن شود. جمع شدن بیش از حد مایع در اطراف محل جراحی یا داخل حفره‌های بدن می‌تواند منجر به تورم و احساس ناراحتی شده و مشکلات زیادی را به همراه داشته باشد.

ضربان قلب سریع

در صورتی که ضربان قلب بیمار بعد از عمل جراحی بیشتر از حالت طبیعی باشد، می‌تواند یکی از علائم نشتی معده محسوب شود.

راه‌های درمان نشتی معده بعد از جراحی اسلیو معده
راه‌های جلوگیری از نشتی معده بعد از عمل اسلیو

درد قفسه سینه

یکی دیگر از علائم نشت معده بعد از عمل اسلیو، احساس درد در ناحیه قفسه سینه است که منجر به تحریک و التهاب بافت‌های اطراف می‌گردد.

تنگی نفس

نشت محتویات معده بعد از اسلیو، دیافراگم را تحریک کرده و عملکرد ریه‌ها را تحت فشار قرار می‌دهد. در نتیجه تنگی نفس را به همراه خواهد داشت. چنانچه بصورت ناگهانی دچار مشکلات تنفسی شدید، سریعا به پزشک مراجعه نمایید.

انواع نشتی معده بعد از عمل اسلیو معده

نشتی معده بعد از عمل اسلیو معده را می‌توان به 3 دسته کلی تقسیم کرد که عبارتند از:

  • نشت زودرس که ممکن است بین 1 الی 3 روز بعد از عمل اتفاق بیفتد.
  • نشت میانی که احتمال وقوع آن 4 الی 7 روز بعد از عمل است.
  • نشت دیرهنگام که احتمال دارد بعد از روز هشتم جراحی اتفاق بیفتد. در صورتی که تمایل دارید توسط بهترین جراحی اسلیو معده معاینه و درمان شوید، حتماً با شماره 02126619386 تماس بگیرید.

همچنین نشتی معده بعد از عمل معده ممکن است در بخش‌های مختلف معده نیز رخ دهد. برای مثال در برخی مواقع این مشکل در حین عمل جراحی رخ خواهد داد. اما بعد از عمل عواملی همچون تغذیه نامناسب، مصرف سیگار، نارسایی کبد و کلیوی در بروز این عارضه تاثیرگذار خواهند بود.

نشتی معده اگر به موقع تشخیص و درمان نشود، مشکلاتی از قبیل زخم معده، فیستول، پریتونیت (التهاب)، شوک سپتیک (شوک عفونی)، نارسایی چند اندام و در بدترین حالت مرگ را به همراه خواهد داشت. از این رو در صورت مشاهده هرگونه علائم نشتی معده بعد از عمل اسلیو معده سریعا به پزشک مراجعه نمایید.

راه‌های جلوگیری از نشتی معده بعد از عمل اسلیو

نشتی معده بعد از عمل اسلیو یک عارضه نادر است و تنها در موارد معدودی رخ می‌دهد. با این حال، با انجام یک سری اقدامات می‌توان از بروز این مشکل تا حد زیادی بعد از جراحی چاقی جلوگیری کرد. از جمله راه‌های پیشگیری این عارضه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

بعد از عمل براساس مدت زمان تعیین شده توسط پزشک جراح، باید استراحت مطلق داشته باشید. در طی هفته‌های اول بعد از اول صرفا بر روی بهبود خود تمرکز کرده و از انجام هرگونه فعالیت سخت همچون بلند کردن اجسام سنگین و بالا پایین شدن از پله‌ها خودداری نمایید.تمام دستورالعمل‌ها و داروهای تجویزی جراح را بصورت مستمر و دقیق انجام دهید.
رژیم غذایی بعد از عمل را جدی بگیرید و به آن پایبند باشید. (رژیم غذایی بعد از اسلیو معده)از مصرف داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی بصورت خودسر و بدون مشورت پزشک پرهیز کنید.

راه‌های درمان نشتی معده بعد از جراحی اسلیو معده

در صورت بروز مشکل نشتی بعد از اسلیو معده، نیاز است حتما به پزشک مراجعه نمایید. تیم درمانی به منظور رفع این عارضه اقداماتی را انجام خواهند داد که عبارتند از:

  • استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها
  • استفاده از استنت موقت در ناحیه‌ای که نشت معده اتفاق افتاده است.
  • تخلیه عفونت ایجاد شده از ناحیه معده
  • توقف تغذیه از طریق دهان
  • انجام مجدد عمل جراحی در موارد بسیار حساس و شدید

سوالات متداول

کلام آخر

نشتی معده بعد از عمل اسلیو معده یک عارضه نادر اما مهم است که تشخیص به موقع و درمان سریع آن، می‌تواند خطرات و عواقب جدی را کاهش دهد و بهبودی بیمار را تسریع بخشد. با توجه به اهمیت پیشگیری، انتخاب صحیح بیمار، تکنیک جراحی دقیق و انجام مراقبت‌های پس از عمل نقش اساسی در کاهش وقوع نشتی معده دارند.

مطالعات بیشتر و بررسی‌های گسترده‌تر در این زمینه می‌تواند به بهبود روش‌های پیشگیری، تشخیص و درمان آن کمک کند و در نهایت نتایج بهتری برای بیماران به همراه داشته باشد.

لوکیشن مطب دکتر ناصر ملک پور-min

مشاوره حضوری با دکتر ناصر ملک پور

اگر برای عمل اسلیو معده و یا سایر جراحی‌های چراقی قصد مراجعه به مطب دکتر ناصر ملک پور (فوق تخصص جراحی لاپاراسکوپی) را دارید، می‌توانید با شماره زیر تماس بگیرید.

تهران – سعادت‌آباد، بالاتر از میدان شهرداری، بلوار جوریکی، برج تشریفات، ساختمان شمالی، طبقه3 واحد ۱۲

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *