مهمترین مراقبت های بعد از عمل واریس پا

مراقبت های بعد از جراحی واریس پا در عین سادگی می‌تواند بهبودی و نتیجه بهتر بعد از عمل را سریع‌تر کند. بعد از عمل واریس پا می‌توانید به راحتی به انجام فعالیت‌های روزمره خود بپردازید ولی باید نکاتی را مدنظر داشته باشید تا روند بهبودی مختل نشده و احتمال بروز عارضه‌های احتمالی کاهش یابد.

مراقبت های لازم بعد از جراحی واریس پا

مراقبت های بعد از جراحی واریس پا

جراحی واریس پا همچون هر نوع عمل دیگری نیاز به مراقبت در دوران نقاهت دارد. به منظور کسب بهترین نتیجه و کاهش عوارض احتمالی بعد از عمل، رعایت نکات مراقبت های بعد از عمل واریس پا به شرح زیر الزامیست:

مدت زمان پوشیدن جوراب واریس بعد از عمل

استفاده از جوراب واریس

جوراب‌های واریس به گونه‌ای طراحی شده‌اند که فشار ملایمی به پا وارد کرده و جریان خون بطور سالم در پاهای بیمار حفظ خواهد شد. استفاده از این جوراب‌ها در دوران نقاهت بعد از عمل واریس می‌تواند درد و کبودی را تا حد زیادی کاهش دهد. استفاده از جوراب‌هایی که فشار زیادی به پا وارد می‌کنند، پس از جراحی واریس به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

بعد از عمل واریس پا پیاده روی را جدی بگیرید

پیاده‌روی از جمله اقدامات ضروری بعد از جراحی واریس پا است که به حفظ جریان خون سالم و جلوگیری از لخته شدن خون کمک می‌کند. راه رفتن بلافاصله بعد از درمان بلامانع است و بیمار باید به مدت 2 هفته در دوران نقاهت خود، روزانه حداقل 30 دقیقه با سرعت ملایم پیاده‌روی کند.
پیاده‌روی درست باعث می‌شود عضلات پشت ساق پا درگیر شوند و فشار در رگ‌های درمان را تا حد زیادی کاهش دهد. بعد از عمل واریس پا، فعالیت‌های روزمره خود را حفط کرده و از یک جا نشستن و عدم تحرک خودداری کنید. البته ایستادن طولانی مدت به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. همچنین، انجام کارهای سنگین از جمله دویدن، اسکواش و ورزش‌های پرشی، ورزش‌های هوازی یا پرش و ضربه زیاد، وزنه‌برداری و …  ممنوع خواهد بود.

پیاده روی و تحرک بعد از عمل واریس پا

برای دریافت مشاوره رایگان در زمینه جراحی واریس پا فرم زیر را پر کنید.

تغذیه مناسب بعد از جراحی واریس پا

بعد از جراحی واریس پا، تغذیه بیمار مانند جراحی چاقی نقش قابل توجهی در درمان و بهبود وی خواهد داشت. به این منظور رعایت نکات زیر توصیه می‌شود؛ البته برای اطلاعات کاملتر درباره تغذیه بعد از عمل واریس پا حتماً مقاله اختصاصی آن را با دقت مطالعه کنید.

نوشیدن آب به میزان کافی در طول روز، نه تنها بعد از جراحی واریس پا بلکه برای افراد عادی نیز بسیار مفید است. سعی کنید در طی شبانه روز حداقل 2 لیتر آب بنوشید تا بدن در حالت هیدراته قرار بگیرد.

بدین ترتیب زمان بهبودی تسریع یافته و نتیجه بهتری حاصل خواهد شد. در صورتی که علاقه‌ای به نوشیدن آب معمولی ندارید، می‌توانید از طعم دهنده‌ها یا آبمیوه‌های طبیعی استفاده کنید.

در رژیم غذایی بعد از عمل واریس پا، وجود ویتامین C بسیار ضرورت دارد. ویتامین C موجود در مواد غذایی به تولید کلاژن و تقویت رگ‌های واریسی کمک می‌کند. با قوی‌تر شدن این رگ‌ها، احتمال خونریزی تا حد زیادی کاهش خواهد یافت.

جهت مراقبت های بعد از جراحی واریس پا تا حد امکان از مصرف مواد غذایی چرب با کلسترول بالا خودداری کنید. بارداری و افزایش وزن دو عامل اصلی در ایجاد فشار بیش از حد به پا و بزرگ شدن رگ‌های واریسی هستند.

از این رو، با مصرف مواد غذایی چرب و دریافت کلسترول زیاد، احتمال افزایش وزن و در نتیجه بازگشت واریس بیشتر خواهد شد. از طرفی، مصرف بیش از حد کلسترول باعث انسداد و تشکیل لخته خون شده و احتمال این بیماری را افزایش خواهد داد.

مصرف غذاهایی که حاوی فلانوئید هستند به تقویت دیواره رگ‌های خونی کمک خواهد کرد. در رژیم غذایی خود حتما از میوه‌ها و سبزیجات استفاده کنید؛ چراکه خاصیت ضدالتهابی دارند و در درمان سلامت رگ‌های واریسی موثر خواهند بود.

شرایط ورزش کردن بعد از عمل واریس پا

افرادی که عمل واریس پا و سایر جراحی های عروق انجام داده‌اند، باید از یک جا نشستن و نداشتن تحرک خودداری کنند. انجام فعالیت‌های روزمره و سبک از بلافاصله بعد از جراحی واریس پا بلامانع است. می‌توانید با سرعت ملایم پیاده‌روی کنید و امور متداول زندگی را انجام دهید اما از انجام ورزش‌های سنگین بپرهیزید. برای شروع فعالیت‌های بدنی سنگین با جراح خود حتماً مشورت کنید.

چرا دکتر ناصر ملک پور؟!

12 سال هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی

چاپ 61 مقاله علمی پژوهشی و 2 جلد کتاب

پایه‌گذار رشته فلوشیپ لاپاروسکوپی

بیش از 10/000 جراحی موفق و جراحی چاقی

دکتر-ناصر-ملک-پور

رانندگی بلافاصله بعد از جراحی واریس پا

از آنجایی که رانندگی نیاز به نشستن طولانی مدت پشت فرمان دارد و می‌تواند روند بهبودی را مختلف کند، بهتر است در دوران نقاهت بعد از جراحی واریس پا از انجام آن خودداری کنید. جهت کسب اطلاع از زمان شروع مجدد رانندگی، با متخصص خود مشورت کنید.

نکات مهم درباره 5 ماه اول پس از جراحی واریس پا

پس از انجام جراحی واریس پا، در طی چند ماه اول دوران نقاهت خود نکات زیر را مدنظر داشته باشید:

نکات مهم مراقبت های بعد از جراحی واریس پا
  • ویزیت‌های خود را جدی بگیرید و در زمان‌هایی که پزشک اعلام می‌کند به مطب مراجعه کنید تا بررسی‌های لازم انجام شوند.
  • تورم ناحیه درمان امری طبیعی بوده که در طی 3 الی 6 ماه بعد از عمل به تدریج کاهش خواهد یافت.
  • احساس ((سفتی)) مستدام در ناحیه تحت درمان در روند بهبود کاملاً طبیعی بوده و به مرور زمان از بین خواهد رفت.

سوالات متداول

کلام نهایی

مراقبت های بعد از جراحی واریس پا برای بیمارانی که این عمل را انجام داده‌اند بسیار حائز اهمیت است. رعایت اقدامات لازم بعد از این عمل می‌تواند در بهبود هرچه سریع‌تر و کسب نتیجه بهتر تاثیر چشمگیری داشته باشد. در این بخش سعی کردیم بطور جامع به بررسی این موضوع بپردازیم.

لوکیشن مطب دکتر ناصر ملک پور-min

مشاوره حضوری برای درمان واریس پا

اگر برای عمل واریس پا و یا سایر جراحی‌های عروق قصد مراجعه به مطب دکتر ناصر ملک پور (فوق تخصص جراحی لاپاراسکوپی) را دارید، می‌توانید با شماره زیر تماس بگیرید.

تهران – سعادت‌آباد، بالاتر از میدان شهرداری، بلوار جوریکی، برج تشریفات، ساختمان شمالی، طبقه3 واحد ۱۲

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *