جراحی واریس پا [عمل برداشتن رگ واریسی پا]

جراحی واریس پا چه زمانی انجام می‌‌شود؟رگ‌های واریسی رگ‌های متورم و پیچ‌خورده‌ای هستند که معمولاً بیشتر در پاها ظاهر می‌شوند. به‌ طور کلی، رگ‌های واریسی مشکل جدی برای سلامتی ایجاد نمی‌کنند؛ اما اگر با علائمی مانند درد، لخته شدن خون و یا زخم‌های پوستی همراه باشند، امکان دارد پزشک عمل واریس پا را توصیه کند.

در حال حاضر، روش‌های متعددی برای انجام عمل واریس پا وجود دارد که در این مقاله قصد داریم به توضیح آن‌ها بپردازیم؛ اگر شما هم با عارضه واریس درگیر هستید، این مطلب می‌تواند اطلاعات کاملی از عمل برداشتن رگ واریسی پا در اختیارتان بگذارد.

عمل برداشتن رگ واریسی پا

واریس پا چیست؟

واریس پا عارضه‌ای است که در اثر ضعف یا آسیب دریچه‌های داخل رگ‌ها بروز می‌کند. زمانی که دریچه‌های رگ‌های خونی به خوبی کار نکنند، خون به عقب برمی‌گردد و در رگ‌ها جمع شود. تجمع خون منجر به متورم شدن رگ‌ها و در نهایت ایجاد واریس پا می‌شود.

رگ‌های واریسی بیشتر در پاها و مچ پاها به وجود می‌آیند و ممکن است در یک یا هر دو پا نیز دیده شوند. این رگ‌ها می‌توانند موجب درد، خارش و تورم شوند یا ظاهر پوست پا را تغییر دهند. هرچند واریس پا مشکلات سلامتی جدی در پی ندارد؛ با این‌ حال در مواردی فرد برای کاهش درد یا بهبود ظاهر پا، به سراغ روش‌های درمانی واریس پا می‌رود.

در صورتی که به عارضه واریس پا دچار هستید، برای شروع روند درمان خود توسط دکتر ناصر ملک پور فرم زیر را پر کنید؛ کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.

برای دریافت مشاوره رایگان جراحی واریس پا فرم زیر را پر کنید.

برداشتن رگ های واریسی چگونه است؟

برای درمان چنین مشکلی، روش‌های مختلفی وجود دارد که با توجه به شرایط بیمار از هر یک از آن‌ها استفاده می‌شود. یک‌سری از تکنیک‌ها بدون انجام جراحی و برخی دیگر با کمک عمل واریس پا انجام می‌شود. دقت کنید که جراحی واریس پا خود با کمک تکنیک‌های مختلفی صورت می‌گیرد.

در روش‌هایی که برای جراحی واریس وجود دارد، رگ های واریسی حذف می‌شود. با این کار دیگر خون از طریق دریچه‌های آن برگشت نمی‌کند و تجمعی اتفاق نخواهد افتاد. نکته‌ بسیار مهم آن است که تجهیزات مورد استفاده در هر روش و شدت عوارض احتمالی بعد از آن متفاوت خواهد بود.

جراحی رگ واریسی

انواع روش های جراحی واریس

جراحی واریس پا که نوعی از جراحی عروق است، انواع مختلفی دارد و بسته به شدت عارضه، یکی از روش‌های زیر به شما پیشنهاد می‌شود:

  1. جراحی آندوسکوپی ورید
  2. فلبکتومی سرپایی
  3. بستن و خارج کردن رگ واریسی
  4. روش‌های داخل وریدی با لیزر

فرایند عمل و طول دوره بهبودی در هر یک از این روش‌ها متفاوت است. در ادامه، در مورد چگونگی انجام عمل واریس پا توضیحات بیشتری خواهیم داد.

عمل واریس پا چگونه انجام می شود؟

هر عمل جراحی روند خاص خود را دارد؛ در ادامه در رابطه با چگونگی انجام انواع روش‌های عمل واریس پا توضیحات بیشتری ارائه شده است:

جراحی آندوسکوپی ورید

در این روش، پزشک با ایجاد برش کوچکی در نزدیکی رگ، دوربین آندوسکوپ را وارد رگ می‌کند. سپس با ابزار جراحی متصل به دوربین آندوسکوپ، رگ را می‌بندد. جراحی آندوسکوپی ورید معمولاً فقط در موارد شدیدی که زخم‌هایی روی سطح پوست ایجاد شده باشد، توصیه می‌شود. پس از عمل، بیمار می‌تواند طی ۱ تا ۲ هفته به فعالیت‌های عادی روزمره خود بازگردد.

فلبکتومی سرپایی

در فلبکتومی سرپایی، برش‌های کوچکی (در حد چند میلی‌متر) در طول رگ‌های واریسی ایجاد می‌شود. سپس پزشک با یک ابزار کوچک، رگ را از این برش‌ها بیرون می‌کشد. این جراحی با بی‌حسی موضعی انجام می‌شود و بیمار بعد از عمل می‌تواند به خانه برود.

بستن و خارج کردن رگ واریسی

این روش نیز فقط برای موارد شدید واریس پا استفاده می‌شود و در آن جراح رگ‌های واریسی را درست قبل از اتصال به رگ‌های اصلی می‌بندد. سپس از طریق برش‌های کوچکی در طول پوست، رگ را خارج می‌کند. این عمل با بیهوشی موقت انجام می‌شود و دوره بهبودی آن بین ۱ تا ۴ هفته است.

روش‌های داخل وریدی با لیزر

در این عمل، لوله نازکی به نام «کاتتر» وارد رگ واریس می‌شود. بعد انتهای کاتتر با استفاده از لیزر گرم می‌شود و این گرما رگ را از بین می‌برد. این روش با بی‌حسی انجام می‌گیرد و دوره نقاهت کوتاهی دارد.

عمل باز واریس پا

عمل واریس پا

عمل باز واریس پا یکی از تکنیک‌های جراحی است که بیشتر در گذشته مورد استفاده قرار می‌گرفت. به طور معمول زمانی که دیگر تکنیک‌های کم تهاجم برای درمان قابل انجام است، از چنین روشی استفاده نمی‌شود.

اما در برخی از شرایط جراح واریس تشخیص می‌دهد که عمل باز واریس پا گزینه مناسب‌تری برای بیمار است. به طول معمول میزان تهاجم به بافت در این روش نسبت به دیگر تکنیک‌ها بیشتر است.

برای شروع درمان متخصص واریس یک برش در محل ورید مورد نظر ایجاد می‌کند. سپس با ابزارهای مناسب قسمت ابتدایی ورید واریسی جدا می‌شود. برای آنکه متخصص بتواند به خوبی مسیر ورید را در ادامه بافت بدون ایجاد برش پیدا کند، از یک‌سری سیم‌های پلاستیکی استفاده خواهد کرد. سپس با برش‌های مناسب، ورید از بافت جدا و خارج خواهد شد

چه زمانی لازم است عمل واریس پا انجام شود؟

واریس همیشه نیازی به درمان ندارد و انجام عمل وریدهای واریسی به طور معمول فقط در موارد زیر ضروری است:

  • اگر به دلیل رگ‌های واریسی دچار پا درد شدیدی شده‌اید.
  • در صورتی‌ که به علت واریس پا با عوارضی مانند زخم پا، تورم یا تغییر در رنگ پوست خود مواجه شده‌اید.
  • اگر ظاهر واریس پا برایتان ناخوشایند است و اعتماد به‌ نفس خود را به این دلیل از دست داده‌اید.

هنگام معاینه، پزشک گردش خون و وضعیت بدن شما را بررسی می‌کند و اگر تشخیص دهد که راهکارهای غیرتهاجمی (ورزش، پوشیدن جوراب یا…) می‌تواند در بهبود واریس پا مؤثر باشد، دستورالعمل‌هایی مراقبتی لازم را به شما ارائه می‌کند. برای نمونه پزشک ممکن است توصیه کند که:

  • جوراب‌های جذب و مخصوص واریس را بپوشید.
  • ورزش منظم داشته باشید.
  • برای زمان طولانی سر پا نیاستید.
  • هنگام استراحت، زیر پاها بالش بگذارید.
عمل جراحی واریس پا و برداشتن رگ واریسی

اما همان‌طور که گفتیم، گاهی روش‌های مراقبت خانگی نتیجه لازم را ندارند؛ در چنین شرایطی پزشک گزینه جراحی پا را در نظر می‌گیرد.

مزایا و معایب عمل واریس پا

عمل جراحی برداشتن رگ های واریسی می‌تواند مانند هر عمل جراحی دیگری مزایا و معایبی به دنبال باشد؛ از جمله:

دقت داشته باشید که برای حصول نتیجه بهتر جراحی واریس پا و کاهش احتمال بروز عوارض، حتماً این عمل را توسط یک پزشک و جراح متبحر انجام دهید.

بیشتر بخوانید: تغذیه بعد از عمل واریس پا را جدی بگیرید!

چرا دکتر ناصر ملک پور؟!

12 سال هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی

چاپ 61 مقاله علمی پژوهشی و 2 جلد کتاب

پایه‌گذار رشته فلوشیپ لاپاروسکوپی

بیش از 10/000 جراحی موفق و جراحی چاقی

دکتر-ناصر-ملک-پور

مراقبت های بعد از عمل واریس پا

بعد از جراحی واریس پا، نکات زیر را رعایت کنید:

  • چند روز اول را به خوبی استراحت کنید.
  • پیاده‌روی سبک ۲۰ دقیقه‌ای داشته باشید.
  • زیاد روی پا نایستید و هنگام نشستن پاها را در سطح بالاتری بگذارید.
  • جوراب‌های واریس بپوشید.
  • در صورت نیاز برای رفع مشکل کبودی و درد، زیر نظر پزشک قرص‌های مسکن و ضدالتهابی مصرف کنید.
  • در دو هفته اول بعد از عمل، از انجام ورزش‌های شدید پرهیز کنید.
  • آب کافی بنوشید.

این موارد تنها خلاصه‌ای از مهمترین مراقبت های بعد از عمل واریس پا هستند؛ برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه حتماً مقاله مربوطه را با دقت مطالعه کنید.

عمل واریس پا چقدر طول می کشد؟

جراحی واریس پا یک عمل نسبتا ساده محسوب می‌شود که در اکثر بیماران به صورت سرپایی قابل انجام است. به همین علت مدت زمان انجام آن خیلی طولانی نخواهد بود. البته این موضوع خود به عوامل مختلفی وابسته است و نمی‌توان به طور دقیق مشخص کرد که در چه ساعتی جراحی به پایان می‌رسد.

به عنوان مثال، سرعت جراح عروق یکی از مهم‌ترین فاکتورهای موثر است. همچنین تکنیک و تجهیزات مورد استفاده توسط جراح می‌تواند در کوتاه‌تر کردن مدت زمان عمل موثر واقع شود. اینکه تعداد رگ‌های واریسی پا چقدر است، از دیگر موارد تاثیرگذار در زمان جراحی است. مسلما هرچه تعداد آن بیشتر باشد، متخصص به بازه طولانی‌تری برای درمان نیاز خواهد داشت.

در صورتیکه شرایط بیمار به گونه‌ای است که همکاری لازم را با جراح واریس را ندارد، بازه جراحی طولانی‌تر خواهد شد. به طور معمول جراحی واریس پا 30 تا 90 دقیقه طول می‌کشد. با این حال با توجه به مواردی که ذکر کردیم، این بازه کوتاه یا طولانی‌تر می‌شود.

مدت زمان بهبودی بعد از عمل واریس پا

اینکه بعد از عمل واریس پا چقدر باید استراحت کنید، با مدت زمان بهبودی کامل متفاوت است. به طور معمول پس از یک هفته می‌توانید به محل کار خود بازگردید. اما ممکن است بهبودی کامل زخم ناحیه پا تا 2 ماه به طول بیانجامد.

مدت زمان بهبودی بعد از عمل واریس پا

شایان به ذکر است که میزان رعایت مراقبت‌های بعد از عمل واریس توسط بیمار یکی مواردی است که در طول این بازه تاثیرگذار خواهد بود. همچنین تکنیک مورد استفاده برای جراحی با توجه به میزان تهاجم آن به بافت‌، چنین بازه‌ای را دستخوش تغییراتی خواهد کرد.

هزینه جراحی واریس پا در سال 1403

معمولا هزینه انجام جراحی واریس پا در یک بازه میانگین تعریف می‌شود؛ اما این بدان معنا نیست که تعرفه انجام آن برای تمامی متخصصین ثابت خواهد بود. نوع کلینیکی که برای برداشتن واریس پا به آنجا مراجعه می‌کنید، بسته به ماهیت خصوصی یا دولتی آن در هزینه جراحی موثر است.

معمولا در کلینیک‌های دولتی بخشی از دستمزد جراح برای بیمار کم می‌شود. همچنین تکنیک‌های مختلف جراحی هر یک تعرفه مشخصی دارد. هزینه هر یک از این روش‌ها با توجه به تجهیزات مورد استفاده در هر یک متفاوت است. به عنوان مثال ابزارهایی نظیر لیزر که در برخی روش‌ها به کار می‌رود، خود هزینه زیادی برای متخصص و بیمار به همراه دارد.

روش های درمان واریس بدون جراحی

یک‌سری تکنیک‌های غیر جراحی برای کمک به کاهش عوارض ناشی از عمل واریس پا وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها کمک بگیرید. البته باید توجه کنید که درمان قطعی واریس پا، با عمل صورت خواهد گرفت:

ورزش برای واریس پا

دقت کنید که عضلات اطراف رگ نقش مهم در بازگشت مجدد خون به قلب ایفا می‌کند. در حقیقت این بافت‌ها در کنار دریچه‌های لانه کبوتری رگ به عبور خون برخلاف نیروی گرانش زمین کمک می‌کند. بهترین ورزش برای واریس پا پیاده‌روی است. این نوع فعالیت در تقویت عضلات پا کمک‌کننده است و می‌تواند عوارض ناشی از آن را تا حدی کاهش دهد.

تغییر در سبک زندگی

عواملی در سبک زندگی افراد وجود دارد که سبب بروز مشکلاتی نظیر واریس می‌شود. یکی از روش‌های درمان واریس پا، کاهش وزن و تغییر سبک زندگی است. به عنوان مثال روی هم انداختن پاها باعث اختلال در عملکرد دریجه‌ها و بروز چنین مشکلی می‌شود. همچنین گاهی بهتر است پاها را بالاتر سر خود قرار دهید تا خون راحت‌تر به قلب بازگردد.

استفاده از جوراب واریس

یکی از گزینه‌های درمان رگ‌های واریس پا، استفاده از جوراب‌ واریس است. این محصول منجر به انقباض عضلات اطراف رگ می‌شود و به نوعی در پمپاژ خون به سمت قلب کمک می‌کند. این موضوع کمک می‌کند تا هنگام پیاده روی، خستگی و سایر مشکلات ناشی از آن کم‌تر بروز پیدا کند.

سؤالات متداول عمل واریس پا

عمل جراحی واریس با لیزر واریس چه تفاوتی دارد؟

مهم‌ترین تفاوت بین جراحی واریس پا و لیزر واریس، در روند جراحی و دوره نقاهت است.
در جراحی رگ‌های واریسی، شما تحت بیهوشی کامل قرار می‌گیرید و بعد پزشک برش‌هایی را روی پا ایجاد می‌کند تا رگ واریس را خارج کند. این روش تهاجمی است و به همین دلیل ممکن است چند هفته طول بکشد تا بتوانید به فعالیت روزانه خود برگردید.
در مقابل، در روش لیزر درمانی (ابلیشن)، فقط از بی‌حسی موضعی استفاده می‌شود و با کمک نور و گرمای لیزر رگ‌های واریسی از بین می‌روند. لیزر واریس اغلب برای رگ‌های واریسی کوچک‌تر استفاده می‌شود و بعد از لیزر واریس می‌توانید تنها ظرف 24 ساعت، فعالیت‌های عادی خود را از سر بگیرید.

آیا عمل خارج کردن رگ‌های واریسی دردناک است؟

بله جراحی واریس پا دردناک است؛ چون به‌هرحال پزشک باید برش‌های را برای رسیدن به رگ روی پا ایجاد کند. به همین دلیل طبیعی است که در 1 تا 2 هفته اول درد داشته باشید.

مدت زمان عمل جراحی واریس پا چقدر است؟

اینکه عمل جراحی واریس پا چقدر طول بکشد، به روش جراحی بستگی دارد. جراحی برداشتن رگ معمولاً ۱ تا ۱ و نیم ساعت زمان می‌برد. اگر تعداد رگ‌های واریس بیشتر باشد، این زمان امکان دارد کمی طولانی‌تر شود.

جوراب واریس را چند ساعت بپوشیم؟

به طور معمول توصیه به استفاده مداوم از آن نمی‌شود. بهتر است هر 4 ساعت جوراب واریس را کنار بگذارید تا بافت‌های اطراف کمی استراحت کند.

جمعبندی

رگ‌های واریسی مشکل شایعی هستند که گاهی ممکن است در صورت درمان نشدن، عوارضی مثل درد و تغییر در رنگ و ظاهر پوست پا را به دنبال داشته باشند. اگرچه جوراب‌های ساق‌بلند واریس می‌توانند به کنترل علائم واریس پا کمک کنند، اما در نهایت باعث از بین رفتن رگ‌های واریسی نمی‌شوند. جراحی واریس پا روش جایگزین دیگری است که بعضی اوقات برای رفع این مشکل تجویز می‌شود.

لوکیشن مطب دکتر ناصر ملک پور-min

مشاوره حضوری با دکتر ناصر ملک پور

اگر برای درمان و عمل واریس پا قصد مراجعه به مطب دکتر ناصر ملک پور (فوق تخصص جراحی لاپاراسکوپی) را دارید، می‌توانید با شماره تلفن مندرج در سایت تماس بگیرید.

مقالات مرتبط

4 پاسخ

    1. سلام دوست عزیز
      وارفارین برای لختگی خون در پا استفاده میشود؛ ولی اصلا نباید سر خود این قرص را مصرف کنید، حتما باید تحت نظر متخصص و با دوز تجویز شده باشد؛ اینکه تا چه حد این قرص تاثیرگذار است هم متخصص تشخیص می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *