عمل فتق با لاپاراسکوپی✔️

جراحی فتق با لاپاراسکوپی یکی از روش‌هایی است که امروزه برای درمان فتق انجام می‌شود. این روش نسبت به عمل‌هایی که در گذشته برای برطرف‌کردن این‌گونه مشکلات مورد استفاده قرار می‌گرفت، ماهیت تهاجمی کم‌تری دارد. به همین دلیل، عوارض این عمل نسبت به گذشته کاهش پیدا کرده است.

شاید خیلی از شما ندانید فتق چیست و چه عواملی سبب ایجاد فتق می‌شود. کدام روش به‌منظور درمان چنین مشکلی برای بیمار مناسب‌تر است؟ برای عمل لاپاراسکوپی فتق به کدام متخصص مراجعه کنیم؟ در ادامه مقاله قصد داریم علاوه‌ بر ارائه توضیحات کامل درباره این بیماری، نحوه درمان و تمام نکاتی که باید به‌عنوان بیمار بدانید را بررسی کرده‌ایم.

درمان فتق شکم با لاپاراسکوپی

جراحی فتق با لاپاراسکوپی چگونه است؟

جراحی فتق با لاپاراسکوپی از جمله روش‌هایی است که برای درمان فتق گزینه مناسبی خواهد بود. این تکنیک نسبت به عمل‌های باز با تهاجم کم‌تر همراه است. به همین دلیل فرد بعد از عمل لاپاراسکوپی فتق شکم با درد و خونریزی کم‌تری مواجه می‌شود. در ادامه مراحل انجام آن بررسی شده است:

معاینه قبل از جراحی فتق با لاپاراسکوپی

1. بررسی وضعیت سلامت بیمار

قبل از انجام جراحی، پزشک باید وضعیت بیمار را مورد بررسی قرار دهد. با توجه به اینکه در عمل‌های این چنینی، سلامت عمومی بیمار در وضعیت او تاثیرگذار خواهد بود، باید از قبل تمامی آزمایشات لازم انجام شود. به‌عنوان مثال، اگر فرد مبتلا به فشار خون یا دیابت باشد، باید آن را تحت کنترل درآورد. برای اطمینان از این موضوع، آزمایشاتی انجام خواهد شد.

2. ایجاد شرایط مناسب برای بیهوشی

برای اینکه بیمار در طول جراحی درد و ناراحتی نداشته باشد، معمولا این‌ گونه عمل‌ها تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود. به همین دلیل، قبل از شروع درمان متخصص بیهوشی باید از دارو با دوز مناسب استفاده کرده و بیمار را بیهوش کند. پس از اطمینان از بیهوشی فرد، سایر مراحل درمان آغاز خواهد شد.

بیهوشی در عمل فتق شکم با لاپاراسکوپی
 استفاده از گاز کربن دی اکسید برای جراحی فتق با لاپاراسکوپی

3. استفاده از گاز کربن دی اکسید برای تورم شکم

امروزه از گازهای بی‌خطر در حین عمل لاپاراسکوپی شکم استفاده می‌شود تا متخصص دید و دسترسی خوبی به ارگان‌های گوناگون داشته باشد. تورم شکم علاوه‌ بر دید بهتر، می‌تواند به پزشک این اجازه را بدهد تا با سهولت بیشتر اجزای مختلف را برش دهد.

4. ایجاد برش و ورود لاپاراسکوپ

در جراحی لاپاراسکوپی، جراح نیاز دارد یک برش بسیار ریز در ناحیه ناف بیمار ایجاد کند. سپس این ابزار تلسکوپ‌ مانند را از ناحیه برش به داخل شکم هدایت می‌‎کند. در عمل لاپاراسکوپی فتق متخصص می‌تواند به‌ خوبی تصاویر داخلی بدن را بر روی صفحه مانیتور مربوطه مشاهده کند.

 لاپاراسکوپ برای جراحی فتق با لاپاراسکوپی
بخیه برش‌های جراحی فتق با لاپاراسکوپی

5. قراردادن مش و بخیه برش‌ها

در مرحله آخر، جراح صفاق که پوشش داخلی شکم محسوب می‌شود را برش خواهد زد. با بریدن این لایه، ضعف دیواره شکم به‌خوبی تشخیص داده خواهد شد. در نهایت متخصص با قراردادن مش برای تقویت ناحیه تضعیف‌شده، نواحی برش‌ داده را بخیه می‌زند تا خونریزی بند آید.

فتق چیست؟

فتق به‌ حالتی گفته می‌شود که در آن، عضلات و لایه‌های جداری شکم ضعیف شود. زمانیکه چنین اتفاقی بیفتد، این احتمال وجود دارد که احشاء داخلی شکم به دیوار فشار وارد کرده و سبب پارگی آن شود. به همین دلیل، حتی امکان عبور این احشاء از دیواره وجود خواهد داشت.

دقت داشته باشید که چنین مشکلی معمولا علائم زیادی برای بیمار ایجاد نمی‌کند. به همین علت، خیلی‌ها اصلا متوجه این عارضه‌ در بدن خود نمی‌شوند. با این‌ حال، در برخی از افراد با تورم درد و حتی احساس حضور توده در ناحیه شکم بروز پیدا می‌کند. در چنین شرایطی جراحی لاپاراسکوپی فتق انجام خواهد شد تا جدار داخلی شکم تقویت و ترمیم شود.

برای دریافت مشاوره رایگان و استعلام هزینه عمل لاپاراسکوپی فتق فرم زیر را پر کنید.

انواع فتق

فتق بیماری است که انواع مختلفی دارد. با توجه به نوع فتقی که فرد به آن مبتلا می‌شود، روش درمانی آن می‌تواند متفاوت باشد. از این‌رو، در ادامه این بخش به بررسی انواع چنین عارضه‌ای می‌پردازیم:

فتق ناف

فتق ناف یکی از رایج‌ترین انواع فتق بوده که زنان را بیشتر از مردان درگیر می‌کند. در حقیقت زمانیکه جداره ناف فرد تضعیف شده و بافت روده یا حتی چربی به آن فشار وارد کند، چنین نوع عارضه‌ای بروز پیدا خواهد کرد.

فتق کشاله ران

بسته به اینکه کدام دیواره از شکم دچار ضعف شود، فتق کشاله ران در انواع مختلف طبقه‌بندی می‌شود. به‌عنوان مثال، در اکثر مواقع جداره تحتانی شکم دچار این مشکل شده و به همین دلیل با فشار روده، بیمار دچار این نوع فتق می‌شود.

فتق برشی

همان‌طور که از نام آن مشخص است، این نوع فتق بیشتر در پی ایجاد برش در ناحیه داخلی شکم ایجاد می‌شود. در حقیقت، بیمارانی که تحت جراحی‌های اورژانسی قرار می‌گیرند، این احتمال وجود دارد که ناحیه‌ای از زخم به‌طور کامل بهبود پیدا نکند.

فتق اپی گاستر

یکی از انواع فتق که بیشتر در مردان دیده می‌شود، اپی گاستر است. در این عارضه، بیشتر اوقات جدار بین ناحیه تحتانی استخوان قفسه سینه تضعیف می‌شود. این جدار به ناف بیمار هم متصل بوده و درصورت تضعیف، چربی شکم قادر خواهد بود به این ناحیه فشار وارد کند.

در فتق کشاله ران، این احتمال وجود دارد که قسمتی از روده حتی به کانال اینگوینال وارد شود. جراحی فتق با لاپاراسکوپی برای درمان این بیماران می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

چرا دکتر ناصر ملک پور؟!

12 سال هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی

چاپ 61 مقاله علمی پژوهشی و 2 جلد کتاب

پایه‌گذار رشته فلوشیپ لاپاروسکوپی

بیش از 10/000 جراحی موفق و جراحی چاقی

دکتر-ناصر-ملک-پور

علل ایجاد فتق

✔️ عوامل زیادی وجود دارد که می‌تواند سبب بروز چنین عارضه‌ای شود. پزشک نیز قبل از درمان باید علت اصلی شکل‌گیری این مشکل را بررسی کند. در ادامه به بررسی علل اصلی بروز فتق می‌پردازیم:

در صورتیکه فرد فشار بیش از اندازه‌ای به جداره شکم خود وارد کند، این احتمال وجود دارد که در دراز مدت سبب بروز فتق شود.خیلی از بیمارانی که به فتق مبتلا می‌شوند، سن نسبتاً بالایی دارند. در واقع سن بالا، یکی از ریسک‌ فاکتورهای آن محسوب می‌شود.
فتق برشی در پی جراحی‌ قبلی ایجاد می‌شود. به همین دلیل فردی که قبلاً تحت جراحی شکم قرار گرفته، شانس بیشتی برای ابتلا به این عارضه را خواهد داشت.گاهاً دیواره داخلی شکم به صورت مادرزادی ضعیف است. در این شرایط ممکن است در سنین بالاتر، فرد چنین عارضه‌ای را مشاهده کند.
بلندکردن اجسام سنگین در طولانی‌مدت می‌تواند به دیواره شکم فشار وارد کرده و سبب بروز فتق شود.سرفه‌های مدوام، یبوست و… از دیگر عواملی است که در زمان طولانی فشار زیادی به جداره شکم وارد می‌کند.

درمان فق با جراحی

جراحی فتق با روش‌های مختلفی انجام می‌شود و می‌تواند به‌ راحتی این مشکل را برطرف کند. با این‌ حال این روش‌‌ها مزایا و معایبی دارد و پزشکان برخی را بر دیگری ارجحیت می‌دهند. در ادامه روش‌های درمان فتق را معرفی می‌کنیم:

علاوه‌ بر جراحی فتق با لاپاراسکوپی و یا جراحی باز، روش‌های دارویی برای کمک به درمان این بیماری تجویز می‌شود. البته درمان دارویی برای هر نوع فتقی قابل تجویز نبوده و ابتدا باید نوع آن توسط جراح عمومی مشخص شود.

چاقی یا لاغر؟! نمیدونی؟

محاسبه bmi (محاسبه شاخص توده بدن)
اقدامات قبل از جراحی فتق با لاپاراسکوپی

اقدامات قبل از جراحی فتق با لاپاراسکوپی

  • درصورت ابتلا به یک بیماری خاص آن را با جراح خود در میان بگذارید
  • درصورت نیاز به قطع دارو، اینکار را با مشورت پزشک خود انجام دهید.
  • اگر سابقه آلرژی به هر دارویی را دارید، به پزشک و پرسنل درمان اطلاع دهید.
  • با توجه به آنکه چنین جراحی معمولاً تحت بیهوشی انجام می‌شود، ناشتا بودن حدود 8 ساعت قبل از شروع جراحی لازم است.
  • توصیه می‌شود موهای موجود در ناحیه جراحی را بتراشید.

مراقبت های بعد از لاپاراسکوپی فتق

پس از اتمام جراحی لاپارسکوپی فتق، پزشک توصیه‌هایی به شما می‌کند که رعایت آن‌ها در کاهش بروز عوارض و درد بعد از درمان موثر خواهد بود. در ادامه مراقبت های بعد از عمل فتق را آورده‌ایم:

  • برای کاهش درد ناشی از جراحی، داروی مسکن تجویزشده را مصرف کنید.
  • معمولاً پیاده‌روی سبک بعد از جراحی فتق توصیه می‌شود؛ با این‌ حال از انجام فعالیت‌های سنگین نظیر دویدن بپرهیزید.
  • هنگام اجابت مزاج، به هیچ عنوان زور نزنید. این امر در افزایش فشار به جداره ترمیم‌شده موثر بوده و سبب شکست درمان خواهد شد.
  • مصرف مواد غذایی حاوی فیبر فراوان در دوران نقاهت توصیه می‌شود.
  • در زمان مشخص‌شده توسط پزشک خود برای معاینه مجدد ناحیه جراحی به مطب وی مراجعه کنید.
  • درصورت تجویز آنتی‌بیوتیک، مصرف آن‌ها را به تعویق نیندازید.
  • سعی کنید محل جراحی را تمیز نگه دارید تا از سوارشدن عفونت جلوگیری شود.
مراقبت های بعد از لاپاراسکوپی فتق

هزینه عمل لاپاراسکوپی فتق

هزینه جراحی فتق با لاپاراسکوپی با توجه به نوع عارضه متفاوت است. همچنین شدت هر فتق ممکن است در بیماران مختلف متفاوت باشد و همین امر در هزینه جراحی تاثیرگذار خواهد بود. اگر فرد تحت پوشش بیمه باشد، ممکن است هزینه عمل فتق کم‌تر شود.

بهترین جراح فتق با لاپاراسکوپی

با توجه به اینکه جراحی فتق با لاپاراسکوپی توسط هر متخصصی انجام نمی‌شود، باید به‌ دنبال پزشکی باشید که تجربه و مهارت لازم برای انجام چنین عملی را داشته باشد. پزشکان زیادی هستند که از تجربه و مهارت کافی برخوردار نیستند.

این‌ گونه پزشکان نمی‌توانند انتخاب خوبی برای انجام جراحی فتق باشند. دکتر ناصر ملک پور علمداری یکی از بهترین و باتجربه‌ترین متخصصین جراحی فتق با لاپاراسکوپی است. ایشان فلوشیپ فوق‌ تخصصی لاپاروسکوپی، جراحی چاقی و متابولیک هستند و بیماران زیادی را با چنین مشکلاتی درمان کرده‌اند.

مزایا معایب عمل لاپاراسکوپی فتق

مزایای عمل فتق با لاپاراسکوپی نسبت به معایب آن بیشتر است، به همین دلیل امروزه به‌ عنوان یکی از بهترین تکنیک‌های جراحی فتق مورد استفاده قرار می‌گیرد.

همان‌طور که اشاره شد، در جراحی لاپاراسکوپی فتق، پزشک با استفاده از ابزارهای مخصوص برش نسبتاً کوچکی ایجاد می‌کند. این در حالی است که در روش‌هایی نظیر جراحی باز، این برش بزرگ‌تر خواهد بود.
با کاهش تهاجم به بافت‌ها، میزان درد و خونریزی بیمار کم‎تر خواهد بود.
با توجه به اینکه برش‌های کوچکی در ناحیه شکم ایجاد می‌شود، احتمال به وجود آمدن عفونت بعد از جراحی کاهش خواهد یافت.
هر چه تهاجم یک جراحی کم‌تر باشد، به‌ همان نسبت بهبودی بیمار نیز سریع‌تر خواهد بود.

علی‌رغم تمامی این مزایا، لاپاراسکوپی فتق با محدودیت‌هایی هم همراه خواهد بود. معایب لاپاراسکوپی فتق شامل موارد زیر است:

  • هزینه انجام جراحی فتق با لاپاراسکوپی نسبت به روش‌های دیگر بالاتر است.
  • در اکثر مواقع، برای انجام جراحی نیاز به بیهوشی وجود دارد. این در حالی است که برخی رو‌ش‌ها با بی‌حسی نیز قابل انجام خواهد بود.
  • متخصص هنگام جراحی محدودیت‌هایی دارد زیرا مقدار برش در این جراحی کم‌تر است.

سوالات متداول جراحی فتق

جمع‌بندی

عمل فتق با لاپاراسکوپی می‌تواند عوارض بعد از درمان را تا حد زیادی کاهش دهد. در این روش از تکنولوژی جدیدتری استفاده شده و متخصص و جراح عمومی قادر است اجزای داخل شکم را به‌ راحتی در مانیتور مشاهده کند. همین امر می‌تواند موفقیت درمان را بالاتر ببرد. به همین دلیل، امروزه بیشتر بیماران به دنبال جراحی فتق با لاپاراسکوپی هستند.

لوکیشن مطب دکتر ناصر ملک پور-min

مشاوره حضوری با دکتر ناصر ملک پور

اگر برای جراحی فتق با لاپاراسکوپی قصد مراجعه به مطب دکتر ناصر ملک پور (فوق تخصص جراحی لاپاراسکوپی) را دارید، می‌توانید با شماره زیر تماس بگیرید.

مقالات مرتبط

4 پاسخ

  1. سلام آقای دکتر مدتیه که درد در شکم و در قسمت سمت راست بدن دارم و این درد گاهی تا کشاله ران هم کشیده می شود آیا ممکنه که فتق شکم داشته باشم؟

  2. سلام آقای دکتر سه روز از عمل جراحی فتق پدر من میگذره اما من همچنان درد شکم دارند البته پیش یکی از همکارانتون در تبریز عمل کردند
    آیا این درد طبیعیه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *