جراحی لاپاراسکوپی آشالازی (رفع مشکل بلع غذا)

بیماری آشالازی در واقع یک اختلال حرکتی در مری است که باعث می‌شود حرکت غذا از مری به معده با اختلال مواجه شود. برای درمان این بیماری روش‌های متعددی وجود دارد اما عموماً جراحی آشالازی به عنوان مؤثرترین روش درمان این بیماری شناخته می‌شود. از میان روش‌های مختلف، جراحی لاپاراسکوپی آشالازی به دلیل کم تهاجمی بودن بیشتر توصیه می‌شود.

در ادامه این مطلب با بیماری آشالازی، علائم آن، روش‌های مختلف انجام جراحی درمانی و پروسه جراحی آشالازی با لاپاراسکوپی آشنا خواهیم شد.

جراحی آشالازی با لاپاراسکوپی

بیماری آشالازی چیست؟

بیماری آشالازی Achalasia یک بیماری نادر است. این بیماری در واقع به دلیل اختلال حرکتی در مری رخ می‌دهد. به بیان دقیق‌تر، در محل تلاقی مری به معده یک ماهیچه با نام اسفنکتر وجود دارد. هنگامی که فرد به آشالازی دچار می‌شود، باز و بسته شدن این دریچه با اختلال مواجه می‌شود و به همین دلیل فرآیند انتقال غذا از مری به معده به صورت کامل انجام نمی‌شود.

این اختلال باعث بازگشت غذا از مری به دهان شده و در برخی موارد با رفلاکس معده اشتباه گرفته می‌شود. هر چند علائم این دو بیماری مشابه هستند، اما باید این نکته را به‌ خاطر بسپارید که رفلاکس معده بازگشت غذا از معده به دهان است و آشالازی بازگشت غذا از مری به دهان!

علائم آشالازی

اصلی‌ترین علائم بیماری آشالازی شامل مشکل در بلعیدن غذا، سوزش معده و درد قفسه سینه است. سرفه‌های شبانه و رفلاکس معده نیز از دیگر علائمی هستند که ممکن است دلالت به ابتلا به آشالازی داشته باشند. سکسکه و آروغ‌زدن زیاد و بیشتر از حد هم می‌تواند در برخی موارد از علائم آشالازی به شمار آید.

علل ایجاد آشالازی

علت بروز بیماری آشالازی به طور قطعی مشخص نیست. با این حال برخی از پزشکان و محققین بر این باورند که بعضی از بیماری‌های دستگاه خود ایمنی بدن منجر به بروز آشالازی می‌شوند. این بیماری در بین کسانی که سابقه ارثی ابتلا به این نوع بیماری‌ها را دارند، بیشتر دیده شده است.

اگر شما نیز جزو افرادی هستید که سابقه ابتلا به بیماری‌های خود ایمنی داشته‌اید جهت چکاپ، پیشگیری، تشخیص و یا عمل لاپاراسکوپی این بیماری فرم زیر را پر کرده تا در اسرع وقت جهت تعیین نوبت با شما تماس بگیریم.

برای دریافت مشاوره رایگان و تعیین نوبت بیماری آشالازی فرم زیر را پر کنید.

جراحی لاپاراسکوپی آشالازی

جراحی لاپاراسکوپی روشی است که در آن جراح به جای ایجاد برش‌های گسترده در حین عمل، با ایجاد چند سوراخ کوچک اقدام به برش اسفنکتر می‌کند و یک لوله نازک به همراه نور و دوربین با وضوح بالا وارد بدن بیمار شده و تصاویر را به مانیتور منتقل می‌کند. این روش به جراح لاپاراسکوپی کمک می‌کند تا بتواند با دقت بالا و با ایجاد حداقل جراحت، جراحی را انجام دهد.

روش های مختلف جراحی آشالازی

✔️ جراحی لاپاراسکوپی آشالازی به روش‌های مختلفی انجام می‌شود. یکی از روش‌های رایج برای انجام این جراحی، روش میوتومی هلر است. در این روش برشی بر روی عضله انتهایی اسفنکتر ایجاد می‌شود و به دلیل برش خوردن اسفنکتر نیاز به جای‌گذاری یک دریچه دیگر است که از رفلاکس معده بیمار جلوگیری کند.
✔️ میوتومی آندوسکوپی دهانی روش رایج دیگری است که برای جراحی آشالازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روش نسبت به دیگر روش‌های جراحی آشالازی کم تهاجمی‌تر است. در این نوع جراحی برداشتن عضلات کناری مری، عضلات بالای معده و اسفنکتر باعث می‌شود تا عضلات این ناحیه کمی شل‌ شوند و مری به حالت اولیه خود بازگردد.
✔️ روش اتساع پنوماتیک در جراحی آشالازی همان روش اتساع بالون است. در این روش ابتدا به بیمار آرام‌بخش داده می‌شود، سپس بادکنک کوچکی به داخل  اسفنکتر وارد شده و باد می‌شود تا دهانه اسفنکتر را گشادتر کند. در برخی از موارد نیاز است که این عمل مجدداً تکرار شود. معمولاً بیماران 5 سال بعد از انجام روش بالون نیاز به تکرار انجام این عمل دارند.

روش های تشخیص بیماری آشالازی

برای تشخیص دقیق بیماری آشالازی پزشکان تنها به بررسی علائم بیمار اکتفا نمی‌کنند و آزمایش‌های خاص و رایجی برای تشخیص این بیماری وجود دارد. برخی از این آزمایش‌ها را در ادامه شرح خواهیم داد.

هر سه آزمایش ذکر شده به خوبی می‌توانند ابتلا و یا عدم ابتلا بیمار به آشالازی را مشخص کنند.

مزایای جراحی لاپاراسکوپی آشالازی

اصلی‌ترین مزیت جراحی آشالازی با لاپاراسکوپی کم تهاجمی بودن این روش نسبت به سایر روش هاست. این موضوع به معنی وسعت جراحت کمتر، خونریزی کمتر و در نتیجه احساس درد کمتر و دوره نقاهت کوتاه‌تر برای بیمار است. ریسک التهابات و عفونت نیز در این روش نسبت به دیگر روش‌های جراحی بسیار کمتر است.

عوارض جراحی لاپاراسکوپی آشالازی

هر عملی عوارضی را هم با خود به همراه دارد. عمل لاپاراسکوپی آشالازی هم از این قاعده مستثنی نیست. با این حال هر چقدر جراح ماهرتر باشد، احتمال بروز عوارض کاهش می‌یابد. عوارضی که امکان بروز آن‌ها در صورت انجام جراحی آشالازی با لاپاراسکوپی وجود دارند عبارتند از:

• نامنظم بودن تپش قلب
  • مشکلات تنفسی
  • تب و عفونت زخم‌ها
  • تورم شکم
  • آمبولی ریوی
  • ورود گاز کربن‌دی‌اکسید در حین عمل به عروق و آسیب به آن‌ها

معرفی بهترین جراح آشالازی در ایران و تهران

دکتر ناصر ملک پور علمداری؛ فلوشیپ فوق‌ تخصصی لاپاروسکوپی، جراحی چاقی و متابولیک یکی از بهترین پزشکان ایران و تهران است که می‌توانید برای انجام عمل آشالازی به او مراجعه کنید. دکتر ناصر ملک‌پور دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است و با تخصص و تجربه خود جراحی آشالازی با لاپاراسکوپی را به بهترین شکل ممکن انجام می‌دهد.

سایر روش های درمان آشالازی

✔️ از سوی دیگر در برخی موارد که این بیماری پیشرفت خیلی زیادی داشته باشد، جراحی برداشتن مری به عنوان آخرین راه‌ حل درمان در نظر گرفته می‌شود.

هر چند که برخی از افراد درمان آشالازی با طب سنتی را پیشنهاد می‌کنند اما توصیه ما به شما این است که از درمان‌های غیر علمی دوری کنید. برخی ترکیبات گیاهی دارویی و طب سنتی می‌توانند نه‌ تنها باعث بهبود بیمار نشوند بلکه بیماری را تشدید و به سلامت بیمار لطمه وارد کنند.

ارتباط آشالازی با سایر بیماری ها

جراحی لاپاراسکوپی آشالازی و ارتباط آن با بیماری ها

در برخی از نظریات افراد بیماری آشالازی را نتیجه نوعی از مشکل خود ایمنی در بیمار می‌دانند. از سوی دیگر خطر بروز بیماری آشالازی در کسانی که سابقه خانوادگی ابتلا به بیماری‌های خودایمنی دارند بیشتر است.

علاوه بر این موارد عدم درمان به‌ موقع و مؤثر آشالازی می‌تواند باعث بروز برخی از بیماری‌ها در بیمار شود. این بیماری‌ها که از میانشان می‌توان به برونشیت، عفونت ریه، ذات‌الریه و آبسه ریه اشاره کرد، بیماری‌هایی هستند که در اثر بازگشت اسید معده و یا مواد خوراکی از مری به دهان و در مواردی آسپیره شدن آن به ریه، ایجاد می‌شوند.

آیا آشالازی بیماری خطرناکی است؟

بیماری آشالازی خود به‌ تنهایی یک بیماری خطرناک به شمار نمی‌رود اما با توجه به این که پیشرفته شدن این بیماری می‌تواند باعث بروز برخی از بیماری‌های خطرناک مانند عفونت ریه شود، بهتر است آن را جدی بگیرید و هر چه سریع‌تر اقدامات درمانی لازم را برای بهبود آن انجام دهید.

خلاصه

بیماری آشالازی را می‌توان یک بیماری نادر به شمار آورد که با وجود این که خود به‌ تنهایی یک بیماری خطرناک نیست، اما می‌تواند عوارض خطرناکی را به دنبال داشته باشد. به همین دلیل توصیه می‌شود که در صورتی که مشکوک به این بیماری هستید، هرچه سریع‌تر برای معاینه نزد پزشک بروید.

از میان روش‌های مختلف درمان آشالازی، جراحی آشالازی با لاپاراسکوپی بهترین و کم تهاجمی‌ترین شیوه درمان است که بهترین نتایج را برای بیماران به همراه داشته است. با مراجعه به پزشک متخصص و درمان اصولی آشالازی می‌توانید سلامت خود را تضمین کنید.

اگر برای درمان بیماری آشالازی یا سایر بیماری‌های گوارشی قصد مراجعه به مطب دکتر ناصر ملک پور (فوق تخصص جراحی لاپاراسکوپی) را دارید، می‌توانید با شماره زیر تماس بگیرید.