بارداری و شیردهی بعد از جراحی چاقی و اسلیو معده

لاغر شدن با اسلیو معده را می‌توان از جمله متداول‌ترین روش‌ها برای کاهش وزن سریع دانست اما افرادی که قصد دارند این عمل جراحی را انجام دهند، همواره دغدغه‌هایی درباره وضعیت خود بعد از عمل دارند. بارداری و شیردهی بعد از اسلیو معده و جراحی چاقی یکی از این دغدغه‌هاست. خانم‌هایی که قصد دارند عمل اسلیو معده انجام دهند از جراح خود می‌پرسند آیا عمل اسلیو معده در بارداری و یا شیردهی بعد از آن مانعی ایجاد می‌کند؟ آیا می‌توان بعد از عمل اسلیو معده باردار شد؟ در این مطلب قصد داریم به تمام سوالات شما در این زمینه پاسخ دهیم.

بارداری و شیردهی بعد از جراحی چاقی

آیا امکان بارداری بعد از اسلیو معده وجود دارد؟

قطعاً بله. همه ما می‌دانیم که چاقی مفرط یک بیماری است و می‌تواند سلامت کل بدن را مختل کند. در واقع بارداری برای افرادی که اضافه وزن دارند می‌تواند مشکل‌ساز و خطرآفرین باشد. اما فردی که اسلیو معده انجام داده است، در واقع از تهدید بزرگی به نام چاقی فرار کرده و هیچ مشکلی برای بارداری نخواهد داشت.

افراد چاق همواره در معرض بیماری‌هایی همچون دیابت، سرطان، فشار خون بالا و عارضه‌های قلبی هستند. تمامی این موارد به علاوه تغییرات هورمونی ناشی از چاقی می‌توانند برای بارداری بانوان مشکل ایجاد کنند. اما با اسلیو معده این خطرات رفع خواهد شد.

اگر قصد دارید بعد از اسلیو معده باردار شوید، باید حتما نکاتی را مدنظر قرار دهید. همانطور که می‌دانید، با انجام این جراحی لاغری، سبک زندگی شما بطور کامل تغییر خواهد کرد. در سبک زندگی جدید، رژیم غذایی خاص خود را خواهید داشت و گاها ممکن است نیاز به مصرف داروهای مکمل و ویتامین داشته باشید.

چرا دکتر ناصر ملک پور؟!

12 سال هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی

چاپ 61 مقاله علمی پژوهشی و 2 جلد کتاب

پایه‌گذار رشته فلوشیپ لاپاروسکوپی

بیش از 10/000 جراحی موفق و جراحی چاقی

دکتر-ناصر-ملک-پور
تاثیر کاهش وزن بر بارداری

تاثیر کاهش وزن بر بارداری

همانطور که پیش‌تر گفته شد، چاقی نوعی بیماریست که مشکلات زیادی را در پی خواهد داشت. براساس مطالعات انجام شده، تاثیر جراحی لاغری بر شانس باروری همیشه مثبت بوده است. در واقع بانوانی که BMI بالایی دارند، احتمال باروری آن‌ها کمتر خواهد بود چرا که بسیاری از آن‌ها دچار اختلالات قاعدگی و عدم تخمک‌گذاری هستند. از طرفی، وزن بالا منجر به کاهش SHBG کبدی و در نتیجه افزایش تستوسترون و سیکل‌های قاعدگی طولانی خواهد شد.

تحقیقات نشان داده است بسیاری از بانوان بعد از عمل اسلیو معده، هورمون‌های متعادل‌تری داشته و از شر بی‌نظمی‌های قاعدگی و تنبلی تخمدان خلاص می‌شوند. بدین ترتیب فرایند تخمک‌گذاری بهتر از قبل انجام خواهد شد. از دیگر تاثیرات عمل اسلیو بر بارداری می‌توان به کاهش استروژن و افزایش LH، FSH و SHBG اشاره کرد که همگی اثر مثبت بر باروری خانم‌ها خواهند داشت.

چه مدت پس از اسلیو معده می‌توان برای بارداری اقدام کرد؟

با وجود تمام مزایایی که برای بارداری بعد از عمل اسلیو معده گفته شد، امکان حاملگی بلافاصله بعد از عمل و در دوران نقاهت وجود ندارد. همانطور که پیش‌تر اشاره شد، بانوانی که عمل اسلیو معده انجام داده‌اند تا زمانی که به وزن ثابت نرسیده‌اند اجازه بارداری نخواهند داشت. مدت زمان اقدام برای بارداری بعد از اسلیو معده متناسب با هر شخص متفاوت است اما بطور میانگین حداقل 14 الی 16 ماه باید از عمل شما گذشته باشد.

چنانچه زودتر از زمان تعیین شده شخص باردار شود با مشکلاتی از قبیل خونریزی گوارشی، استفراغ، کم خونی، نقص لوله عصبی جنین، بیماری عروق جفتی، تاخیر در رشد جنین و در مواقع بسیاری سقط جنین مواجه خواهد شد. برای دریافت اطلاعات بیشتر فرم زیر را پر کرده و منتظر تماس کارشناسان ما بمانید.

برای دریافت مشاوره رایگان و استعلام هزینه جراحی اسلیو فرم زیر را پر کنید.

اقدامات لازم برای بارداری پس از عمل اسلیو معده

توجه داشته باشید که بارداری بعد از اسلیو معده کمی متفاوت است و نیاز است شخص نکاتی را مدنظر قرار دهد تا دچار مشکل نشود. از جمله این نکات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

در بالا نکاتی درباره کنترل میزان مواد مصرفی گفته شد. در واقع مصرف مواد مغذی به موقع بسیار اهمیت دارد شما باید برای بارداری پس از اسلیو معده به تغذیه خود بسیار رسیدگی کنید از مواد مغذی موردنیاز پس از عمل اسلیو و یا هر نوع جراحی چاقی استفاده کنید که عبارتند از:
‌✔️ پروتئین به میزان کافی
✔️ B12
✔️ آهن
✔️ فولات
✔️ کلسیم
✔️ ویتامین D

چاقی یا لاغر؟! نمیدونی؟

محاسبه bmi (محاسبه شاخص توده بدن)

تاثیر عمل اسلیو معده بر شیردهی

تا زمانی که در حال مصرف دارو برای عمل اسلیو معده هستید، امکان شیردهی به کودک خود را نخواهید داشت. در غیر این صورت، شیردهی پس از عمل اسلیو بلامانع است. پزشکان توصیه می‌کنند مادرانی که جراحی لاغری انجام داده‌اند تا حد امکان از شیر دادن به کودک خود خودداری کرده و از شیر جایگزین استفاده کنند. در واقع مادرانی که عمل لاغری انجام می‌دهند همواره در معرض خطر کم آبی بدن هستند و شیردهی می‌تواند این مشکل را بیشتر کند. همچنین کمبود پروتئین، ویتامین و مواد معدنی در بدن این مادران باعث می‌شود شیر آن‌ها ارزش غذایی لازم برای رشد نوزاد را نداشته باشد.

تاثیر عمل اسلیو معده بر شیردهی

شرایط شیردهی بعد از عمل اسلیو

با وجود مواردی که در بخش قبلی گفته شد، اگر همچنان مصمم هستید که شیر خودتان را به فرزند بدهید، نکات زیر را حتما مدنظر قرار دهید:

تغذیه درست داشته باشید

نه تنها مادرانی که عمل اسلیو معده انجام داده‌اند، بلکه هر مادری باید در دوران شیردهی خود کالری بیشتری دریافت کند. از آنجایی که مصرف غذای زیاد بعد از جراحی چاقی امکان‌پذیر نیست، توصیه می‌کنیم در انتخاب مواد غذایی برای همان اندک خوراکی که دارید دقت کنید. آجیل، کره‌ بادام زمینی، آووکادو، پنیر، حمص، پروتئین‌های بدون چربی و … از جمله مواد غذایی مناسب برای استفاده در دوران شیردهی هستند.

به میزان کافی آب بنوشید

همانطور که پیش‌تر اشاره شد، افرادی که عمل اسلیو معده انجام داده‌اند همواره در معرض کم آبی بدن هستند. از این رو در دوران شیردهی باید حداقل 2 الی 2.5 لیتر آب در طول روز بنوشید.

علائم کمبود مواد مغذی در کودک را جدی بگیرید

در صورت شیردهی بعد از اسلیو معده، اگر مادر رژیم غذایی درست نداشته باشد و مکمل‌های تجویز شده را مصرف نکند، هم خودش و هم کودک دچار مشکل خواهند شد. کمبود مواد مغذی همچون ویتامین B12 در کودک نگران کننده است. اگر علائمی همچون خستگی شدید، استفراغ، کم‌خونی، رشد ناکافی و ضعف را در کودک خود مشاهده کردید، سریعا از یک پزشک متخصص کمک بگیرید.

سوالات متداول در رابطه با بارداری بعد از اسلیو معده

کلام پایانی

بارداری و شیردهی بعد از عمل اسلیو معده یکی از دغدغه‌های اصلی برای بانوانیست که جراحی چاقی انجام داده‌اند یا قصد انجام آن را دارند. بطور کلی خانم‌هایی که قصد دارند بعد از عمل لاغری اقدام به بارداری کنند، حتما تحت نظر یک پزشک متخصص باشند تا دچار مشکل نشوند.

لوکیشن مطب دکتر ناصر ملک پور-min

مشاوره حضوری با دکتر ناصر ملک پور

اگر برای عمل اسلیو معده و یا سایر جراحی‌های چراقی قصد مراجعه به مطب دکتر ناصر ملک پور (فوق تخصص جراحی لاپاراسکوپی) را دارید، می‌توانید با شماره زیر تماس بگیرید.

تهران – سعادت‌آباد، بالاتر از میدان شهرداری، بلوار جوریکی، برج تشریفات، ساختمان شمالی، طبقه3 واحد ۱۲

مقالات مرتبط

2 پاسخ

  1. سلام آقای دکتر
    من ده ساله مشکل ناباروری با تنبلی تخمدان دارم و شنیدم که جراحی اسلیو روی باردار شدن تاثیر مثبت میزاره .. آیا ممکنه بعد از بارداری مجددا چاق بشم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *