4 دلیل افسردگی بعد از اسلیو معده؛ راه‌های پیشگیری و رفع آن

اسلیو معده یکی از رایج‌ترین روش‌ها برای کاهش وزن سریع است. با وجود اینکه این جراحی می‌تواند مشکل چاقی شما را در زمانی کوتاه از بین ببرد، اما پس از انجام آن ممکن است با مشکلاتی همچون افسردگی درگیر شوید. در واقع افسردگی بعد از اسلیو معده یک عارضه روانی شایع در میان بیمارانیست که این عمل را انجام می‌دهند. با این وجود، هیچ نگرانی از بابت بروز موقتی آن وجود ندارد و بعد از رسیدن فرد به وزن ایده‌آل و گذراندن دوره نقاهت مجدداً حال روحی طبیعی و البته بسیار بهتر از قبل از جراحی پیدا می‌کند. در این بخش با ما همراه باشید تا به بررسی جامع این موضوع بپردازیم.

4 دلیل افسردگی بعد از اسلیو معده

دلایل افسردگی بعد از عمل اسلیو معده

سوالی که ممکن است پیش بیاید این است که چرا پس از انجام انواع جراحی چاقی از جمله عمل اسلیو معده، با وجود داشتن یک ظاهر جدید و البته لاغر که هدف اصلی بوده است، باز هم دچار افسردگی می‌شویم؟ افسردگی پس از عمل اسلیو معده به دلایل متعددی رخ می‌دهد. از جمله این دلایل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

البته ناگفته نماند که برخی از بیماران به دلیل مراجعه به افراد غیر متخصص و عدم رضایت از نتیجه جراحی ممکن است به افسردگی بعد از جراحی لاغری دچار شوند؛ بنابراین مراجعه به یک متخصص و جراح حاذق در این زمینه اولین و مهمترین قدم در پیشگیری از بروز افسردگی بعد از جراحی است.

در صورتی که تمایل دارید توسط بهترین جراح اسلیو معده معاینه و درمان شوید، حتماً با شماره 02126619386 تماس بگیرید.

برای دریافت مشاوره رایگان و استعلام هزینه جراحی اسلیو فرم زیر را پر کنید.

علائم افسردگی بعد از عمل اسلیو معده

با وجود اینکه افسردگی بعد از اسلیو معده یک امر شایع است، اما هر نوع حالت روحی و یا ناراحتی را نمی‌توان به این موضوع ربط داد. در واقع اگر شما به افسردگی بعد از جراحی چاقی دچار شده باشید، حداقل باید 5 مورد از علائم زیر را بطور همزمان داشته باشید:

علائم افسردگی بعد از عمل اسلیو معده
  • نداشتن علاقه کافی برای انجام فعالیت‌هایی که قبلا انجام می‌دادید.
  • فکر کردن به خودکشی
  • پرخوری یا کم‌خوری غیرطبیعی
  • نداشتن خواب مناسب و طبق برنامه
  • احساس بی‌ارزش بودن
  • ناامیدی بیش از حد
  • بی‌قراری و احساس درد در بدن بدون داشتن هیچگونه مشکل جسمی
  • نداشتن تمرکز کافی برای تصمیم‌گیری
  • خستگی بیش از حد و نداشتن انرژی کافی برای انجام امور روزمره (البته عمل جراحی نیز بر این موضوع تاثیر دارد)

اهمیت افسردگی بعد از جراحی لاغری

افسردگی بعد از عمل اسلیو بسیار حائز اهمیت است و لازم است هر چه سریعتر برای رفع آن اقدام نمود. این افسردگی نه تنها شما را از ادامه زندگی به شکل نرمال بازمی‌دارد، بلکه می‌تواند منجر به بروز مشکلات جدی‌تری شود. از جمله خطرات و عوارض ناشی از افسردگی بعد از جراحی چاقی می‌توان به بیماری‌های قلبی، دیابت، سرطان و امکان ایجاد اعتیاد به مواد مخدر اشاره کرد. بنابراین اگر بعد از عمل اسلیو معده با علائم افسردگی مواجه شدید، این موضوع را جدید بگیرید و برای رفع آن اقدام کنید.

درمان افسردگی بعد از عمل اسلیو معده

عدم توجه به افسردگی بعد از جراحی می‌تواند مشکلات زیادی در پی داشته باشد. اما اگر شخص به اندازه کافی آگاه باشد می‌تواند به راحتی و به کمک روش‌های زیر این معضل را خیلی زود برطرف کند.

مدت زمان دوره افسردگی بعد از جراحی چاقی

مدت زمان دوره افسردگی پس از انجام جراحی لاغری می‌تواند به عوامل زیادی از جمله خود شخص، سبک زندگی او و داروهایی که مصرف می‌کند بستگی داشته باشد. برخی افراد در عرض چند ماه بر افسردگی غلبه کرده و آن را شکست می‌دهند اما برخی ممکن است سال‌ها با این مشکل دست و پنجه نرم کنند.

راهکارهای پیشگیری از افسردگی بعد از عمل اسلیو

راهکارهای پیشگیری از افسردگی بعد از عمل اسلیو

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، افسردگی بعد از اسلیو یک امر شایع و طبیعی است. اما اگر قصد انجام این عمل جراحی را دارید، قبل از انجام عمل حتماً آگاهی و اطلاعات کافی در این زمینه بدست آورید. در واقع با داشتن دانش کافی در این زمینه، می‌توانید از بروز افسردگی تا حد زیادی جلوگیری کنید. به یاد داشته باشید که بعد از عمل اسلیو، 6 الی 12 ماه ممکن است حالات روحی آسیب‌پذیری داشته باشید. در این زمان بهتر است نکات زیر را مدنظر داشته باشید تا دچار افسردگی نشوید:

  • انتظارات عجیب برای کاهش وزن نداشته باشید.
  • در صورت مشاهده عوارض اسلیو معده از جمله افسردگی در خود، به روانشناس مراجعه کرده و از این موضوع امتناع نکنید.
  • برای خواب خود حتماً یک برنامه منظم داشته باشید
  • فعالیت بدنی و ورزش کردن را در اولویت فعالیت‌های روزمره خود قرار دهید.

چرا دکتر ناصر ملک پور؟!

12 سال هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی

چاپ 61 مقاله علمی پژوهشی و 2 جلد کتاب

پایه‌گذار رشته فلوشیپ لاپاروسکوپی

بیش از 10/000 جراحی موفق و جراحی چاقی

دکتر-ناصر-ملک-پور

سوالات متداول

کلام نهایی

افسردگی بعد از اسلیو معده یک امر شایع است که به دلایل مختلفی رخ می‌دهد. توصیه می‌کنیم اگر قصد انجام این عمل جراحی را دارید، حتما از قبل خود را برای بروز افسردگی آماده کنید و سعی کنید تا حد امکان از بروز آن جلوگیری نمایید. همچنین در صورتی که علائم افسردگی را بعد از عمل مشاهده کردید، خیلی سریع برای درمان آن اقدام کنید.

لوکیشن مطب دکتر ناصر ملک پور-min

مشاوره حضوری با دکتر ناصر ملک پور

اگر برای عمل اسلیو معده و یا سایر جراحی‌های چراقی قصد مراجعه به مطب دکتر ناصر ملک پور (فوق تخصص جراحی لاپاراسکوپی) را دارید، می‌توانید با شماره زیر تماس بگیرید.

مقالات مرتبط

2 پاسخ

  1. سلام آقای دکتر
    به دلیل طلاق و سایر مشکلات عاطفی نمی تونم رژیم بگیرم و ورزش کنم…. تازه هم جراحی کردم میترسم همش دوباره چاق شم😥😔

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *