نقش معده در گوارش غذا

معده یکی از اعضای حیاتی دستگاه گوارش انسان است که نقش کلیدی در هضم و گوارش غذا دارد. این عضو عضلانی و کیسه‌ مانند بین مری و روده کوچک واقع شده است و به عنوان مخزن و محلی برای پردازش اولیه غذا عمل می‌کند. هنگامی که غذا وارد معده می‌شود، آنزیم‌ها و اسید معده شروع به تجزیه مواد غذایی می‌کنند که این فرآیند به هضم پروتئین‌ها و آماده‌سازی مواد غذایی برای جذب در روده کوچک کمک می‌کند.

با توجه به اهمیت معده در فرآیند گوارش، بررسی دقیق‌تر عملکرد و نقش این عضو حیاتی در بدن، می‌تواند به درک بهتر سیستم گوارش و درمان بیماری‌های مرتبط کمک کند.

دستگاه گوارش چیست؟

آشنایی با دستگاه گوارش

گوارش یکی از بخش‌های اصلی بدن محسوب شده که وظیفه دریافت، هضم، جذب و رساندن مواد مغذی غذا به جریان خون را بر عهده دارد. این دستگاه خود متشکل از چندین بخش مختلف است که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

دهان | حلق | مری | معده | دوازدهه | روده کوچک | روده بزرگ | مقعد

برای دریافت مشاوره رایگان با فوق تخصص لاپاراسکوپی فرم زیر را پر کنید.

مهم‌ترین بخش دستگاه گوارش را می‌توان معده معرفی کرد که نه تنها برای سیستم گوارش، بلکه برای کل بدن اهمیت دارد. معده در واقع نقش یک مخزن برای نگه‌داری مواد غذایی خورده شده را دارد و غذا می‌تواند مدت زمان زیادی در این مخزن بماند. سپس تکه تکه شده و در کوچک‌ترین حالت خود وارد روده‌ها گردد.
معده در بدن بیشتر افراد شکلی شبیه به حرف J دارد اما ظاهر آن ممکن است در شرایط مختلف مثل پر یا خالی بودن تغییر کند. معده خود شامل چند بخش مختلف است که از جمله اصلی‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دریچه‌ای که بین مری و معده قرار گرفته و در واقع درب ورودی مواد غذایی به معده محسوب می‌شود.

به این بخش گنبد معده نیز گفته می‌شود که کمی بالاتر از کاردیا و در سمت چپ ورودی معده قرار گرفته است.

به این بخش اسفنکر پیلور نیز گفته می‌شود که بین دوازدهه و بدنه معده قرار گرفته است و غذا بعد از هضم شدن از طریق این دریچه عضلانی وارد روده‌ها خواهد شد.

بدنه معده در واقع حد فاصل بین گنبد معده و ناحیه پیلوریک است.

چاقی یا لاغر؟! نمیدونی؟

محاسبه bmi (محاسبه شاخص توده بدن)

لایه های مختلف معده

علاوه بر تمام بخش‌های نام برده، معده دارای دیواره‌ای متشکل از 4 لایه مختلف است که عبارتند از:

1️⃣پوشش لایه مخاطی معده

2️⃣لایه زیر مخاطی که دقیقا زیر مخاط معده قرار گرفته است.

3️⃣لایه عضلانی که شامل 3 لایه عضلات داخلی، حلقوی و طولی می‌شود.

4️⃣سروزا که بیرونی‌ترین لایه بوده و به نوعی همان امتداد صفاق می‌باشد.

نقش معده در گوارش غذا

همانطور که پیش‌تر اشاره شد، معده یک مخزن موقت برای غذاهاییست که خورده می‌شوند اما نقش بسیار پررنگی در دستگاه گوارش ایفا می‌کند. به طور کلی عملکرد معده در گوارش غذا حتی بعد از کوچک کردن معده با جراحی چاقی  به چند قسمت مختلف تقسیم می‌شود که در ادامه به بررسی جامع‌ آن خواهیم پرداخت.

با انجام جراحی چاقی، نقش معده در دستگاه گوارش تغییر می کند؟

با انجام جراحی‌های چاقی مانند عمل اسلیو معده، نقش معده در دستگاه گوارش به طور قابل توجهی تغییر می‌کند. این نوع جراحی معمولاً به دو روش اسلیو و بای پس معده انجام می‌شود. در عمل اسلیو معده، بخش بزرگی از معده برداشته می‌شود، که باعث کاهش حجم معده و به تبع آن کاهش مصرف غذا می‌شود. در بای پس معده، مسیر عبور غذا تغییر کرده و بخشی از روده کوچک به معده متصل می‌شود، که منجر به کاهش جذب مواد مغذی می‌گردد. این تغییرات باعث کاهش وزن، بهبود کنترل قند خون و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مرتبط با چاقی می‌شود.

◀ بهتر است برای اطلاع دقیق از نحوه عملکرد معده بعد از جراحی چاقی، به مطب دکتر ناصر ملک پور بهترین جراح چاقی در تهران مراجعه کرده و بعد از بررسی شرایط و انتخاب روش مناسب سوالات خود را از ایشان بپرسید.
در صورتی که قصد دارید عمل لاغری انجام دهید، نکات زیر را مدنظر قرار دهید:

با انجام جراحی چاقی، نقش معده در دستگاه گوارش چه تغییری خواهد کرد؟
  • با انجام جراحی لاغری بخش‌های زیادی از معده برداشته شده و میزان تولید و ترشح سلول‌های مخاط معده تغییر پیدا خواهد کرد.
  • پس از جراحی لاغری، حجم معده بسیار کمتر شده و در نتیجه زودتر پر می‌شود؛ بنابراین میزان تولید هورمون گرسنگی تا حد زیادی کاهش می‌یابد. بدین ترتیب فرد کمتر غذا خورده و لاغر خواهد شد.
  • افرادی که عمل‌های لاغری مثل بای پس معده را انجام می‌دهند، میزان کمتری ویتامین B12 جذب می‌کنند؛ چرا که غذا از بخش تحتانی معده نمی‌گذرد و از طریق یک میانبر وارد روده کوچک می‌شود.

چرا دکتر ناصر ملک پور؟!

12 سال هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی

چاپ 61 مقاله علمی پژوهشی و 2 جلد کتاب

پایه‌گذار رشته فلوشیپ لاپاروسکوپی

بیش از 10/000 جراحی موفق و جراحی چاقی

دکتر-ناصر-ملک-پور

کلام آخر

نقش معده در گوارش غذا و اهمیت آن برای کسانی که عمل لاغری انجام می‌دهند، بسیار برجسته است. جراحی‌های لاغری مانند بای پس و اسلیو معده، ساختار و عملکرد معده را به طور قابل توجهی تغییر می‌دهند تا به کاهش وزن کمک کنند. این تغییرات می‌توانند به کاهش حجم معده، کاهش جذب مواد مغذیو تغییر مسیر عبور غذا منجر شوند.

فهم دقیق‌تر از نقش معده در گوارش می‌تواند به بیماران و پزشکان کمک کند تا نتایج بهتری از این جراحی‌ها به دست آورند و عوارض جانبی را به حداقل برسانند. همچنین، آگاهی از این تغییرات به بیماران کمک می‌کند تا رژیم غذایی و سبک زندگی خود را به گونه‌ای تنظیم کنند که هم از مزایای کاهش وزن بهره‌مند شوند و هم سلامت گوارشی خود را حفظ کنند. به همین دلیل، مطالعه و درک عمیق‌تر از عملکرد معده پس از جراحی‌های لاغری بسیار حیاتی است.

لوکیشن مطب دکتر ناصر ملک پور-min

مشاوره حضوری با دکتر ناصر ملک پور

اگر برای عمل اسلیو معده و یا سایر جراحی‌های چراقی قصد مراجعه به مطب دکتر ناصر ملک پور (فوق تخصص جراحی لاپاراسکوپی) را دارید، می‌توانید با شماره زیر تماس بگیرید.

تهران – سعادت‌آباد، بالاتر از میدان شهرداری، بلوار جوریکی، برج تشریفات، ساختمان شمالی، طبقه3 واحد ۱۲

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *