درمان کمر درد و دیسک کمر با جراحی چاقی

آیا درمان کمر درد و دیسک کمر با جراحی چاقی امکان پذیر است؟ کمردرد یکی از مشکلات شایع اضافه وزن است که بسیاری از افراد چاق را درگیر خود کرده و تاثیرات منفی بر کیفیت زندگی و فعالیت‌های روزمره آن‌ها دارد. همانطور که می‌دانید یکی از علل مهم و متداول کمردرد، چاقی است که با افزایش فشار بر ستون فقرات و مفاصل، منجر به دردهای مزمن و محدودیت‌ حرکتی می‌شود. در حالی که روش‌های مختلفی برای درمان کمردرد وجود دارد، جراحی چاقی به عنوان یک راهکار موثر و طولانی‌مدت مورد توجه قرار گرفته است.

درمان کمر درد و دیسک کمر با جراحی چاقی

◀ در این مقاله قصد داریم به بررسی درمان کمر درد و دیسک کمر با جراحی چاقی بپردازیم. همراه ما باشید.

ارتباط چاقی با کمردرد

اضافه وزن و چاقی به عنوان یک معضل رایج زندگی ماشینی، می‌تواند سلامتی انسان را به خطر بیندازد. یکی از مشکلات رایج ناشی از چاقی، کمردرد است. اکثر افرادی که اضافه وزن دارند همواره با مشکل کمردرد دست و پنجه نرم می‌کنند.
تجمع مقدار زیادی چربی در شکم و پهلوها منجر به ضعیف شدن و آسیب دیدن ستون فقرات خواهد شد. از طرفی هم، افراد چاق معمولا دچار کم‌تحرکی هستند و تمایلی به انجام فعالیت‌های ورزشی یا تحرک بیش از حد ندارند. این موضوع نیز از دیگر عوامل موثر بر تضعیف ستون فقرات و در نتیجه ایجاد درد در ناحیه کمر خواهد شد.
از این رو افرادی که دچار چاقی مفرط هستند باید هرچه زودتر نسبت به کاهش وزن اقدام کنند. چاقی نه تنها تهدیدی برای سلامت جسمی بدن محسوب می‌شود، بلکه می‌تواند روح شما را نیز آزرده کند.

در صورتی که تمایل دارید توسط بهترین جراح اسلیو معده معاینه و درمان شوید، حتماً فرم زیر را تکمیل نمایید.

برای دریافت مشاوره رایگان جراحی چاقی فرم زیر را پر کنید.

انواع کمر درد ناشی از چاقی

کمردردهای ناشی از اضافه وزن و چاقی در انواع مختلفی بروز پیدا می‌کنند که جراحی چاقی می‌تواند کمر درد و دیسک کمر افراد چاق را درمان کند. از جمله کمردردهای ناشی از اضافه وزن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

آرتروز و ارتریت روماتوئید

فشاری که وزن اضافه به مفاصل بدن و مهره‌های کمر وارد می‌کند غیرطبیعی بوده و مشکلاتی از قبیل ارتریت را ایجاد خواهد کرد. این موضوع درد شدیدی را در ناحیه ستون فقرات بوجود میاورد و در بیشتر مواقع فرد را به آرتروز دچار می‌کند.

بیماری دیسک انحطاطی (DDD)

این بیماری که معمولاً در طی روند پیری در بدن رخ می‌دهد، منجر به تضعیف یک یا چند دیسک خواهد شد. افرادی که اضافه وزن زیادی دارند، همواره در معرض این بیماری قرار می‌گیرند.

ساییدگی دیسک کمر

هر چقدر اضافه وزن بیشتری داشته باشید، باید مقدار چربی بیشتری را همیشه با خود حمل کنید و این موضوع منجر به ساییدگی دیسک کمر شده و درد زیادی ایجاد خواهد کرد. براساس آمار بدست آمده احتمال ساییدگی دیسک کمر در میان افراد چاق 30 الی 70 درصد بیشتر از سایرین است.

پوکی استخوان

یکی از عاداتی که منجر به افزایش وزن و چاقی می‌شود، رژیم غذایی ناسالم است. معمولا افرادی که اضافه وزن دارند از رژیم غذایی خوبی پیروی نمی‌کنند و تحرک کمی دارند. این موضوع باعث می‌شود استحکام ستون مهره‌ها کم شده و فرد به پوکی استخوان دچار شود.

درد پایین کمر

تجمع بیش از حد چربی در ناحیه شکم منجر به کشیده شدن لگن به سمت جلو و ایجاد گودی کمر خواهد شد. گودی کمر عضلات این ناحیه را تحت فشار قرار داده و‌ در نتیجه کمردرد بوجود می‌آید.

علائم کمردرد ناشی از اضافه وزن

کمردرد می‌تواند به دلایل مختلفی رخ دهد؛ بنابراین علت هر کمردردی را نمی‌توان به چاقی نسبت داد. کمردرد ناشی از اضافه وزن علائمی دارد که در صورت مواجه با آن‌ بهتر است هرچه سریع‌تر نسبت به درمان اقدام کرد. از جمله علائم کمر درد ناشی از اضافه وزن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

درمان کمر درد و دیسک کمر با اسلیو معده
  • لمس شدن اندام
  • تورم دست و پا
  • افزایش حساسیت مفصل پشت کمر
  • سفت شدن مفاصل
  • کاهش دامنه حرکتی
  • بروز دردهای عضلانی
  • کاهش میزان انعطاف‌پذیری بدن
  • احساس درد در پاها و کمر
  • ناتوانی در خم و راست شدن
  • احساس سوزش و گزگز در ناحیه کمر و ستون فقرات

چرا دکتر ناصر ملک پور؟!

12 سال هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی

چاپ 61 مقاله علمی پژوهشی و 2 جلد کتاب

پایه‌گذار رشته فلوشیپ لاپاروسکوپی

بیش از 10/000 جراحی موفق و جراحی چاقی

دکتر-ناصر-ملک-پور

درمان کمر درد و دیسک کمر با جراحی چاقی

همانطور که پیش‌تر گفته شد، یکی از شایع‌ترین دلایل کمر درد، اضافه وزن است. در واقع افراد چاق همواره مجبورند مقداری زیادی چربی را همچون یک وزنه سنگین با خود همه جا حمل کنند. از این رو بهترین روش برای درمان کمر درد ناشی از چاقی، کاهش وزن است.
با وجود اینکه روش‌های زیادی برای لاغری وجود دارد، جراحی‌های چاقی مانند عمل اسلیو معده در طی سال‌های اخیر بسیار مورد استقبال قرار گرفته‌اند.

◀ در واقع با انجام جراحی‌های چاقی می‌توانید در مدت زمان کوتاهی اضافه وزن خود را از بین برده و به یک وزن ایده‌آل برسید. بدین ترتیب فشار مازاد از روی ستون فقرات و زانوهایتان برداشته شده و در نتیجه بهبود کمردرد را برایتان به همراه خواهد داشت.

به عبارتی دیگر با درمان کمردرد و دیسک کمر با جراحی چاقی، تنش بر روی این مناطق کاهش می‌یابد و این موضوع می‌تواند به بهبود علائم کمردرد و کاهش فشار بر دیسک‌های مهره کمک کند.

تاثیر درمان کمردرد و دیسک کمر با جراحی چاقی

آیا کاهش وزن باعث بهبود کمردرد می‌ شود؟

به طور کلی بله. کاهش وزن می‌تواند نقش مهمی در بهبود کمر درد و دیسک کمر ایفا کند. اضافه وزن می‌تواند فشار زیادی بر روی ستون فقرات، عضلات، و دیسک‌های مهره ایجاد کند و حتی ممکن است منجر به بروز التهاب، ترشحات غیر طبیعی، و آسیب‌های جدی شود. با کاهش وزن اصولی، فشار بر روی این نواحی کاهش می‌یابد و بهبود در جریان خون و عملکرد عضلات دور کمر نیز رخ می‌دهد. این موضوع در نهایت به تسکین کمردرد کمک می‌کند.

عوارض عدم درمان کمردرد ناشی از چاقی چیست؟

عوارض اولیه

کمردرد ناشی از چاقی یک مشکل جدی است که در صورت عدم درمان می‌تواند عوارض جدی‌ به همراه داشته باشد. وزن زیاد، فشاری مضاعف بر روی ستون فقرات و عضلات کمر ایجاد کرده و به مرور زمان باعث تحلیل رفتن دیسک‌های بین‌ مهره‌ای، فتق دیسک و افزایش خطر ایجاد دردهای مزمن خواهد شد.

عوارض ثانویه

از دیگر عوارض عدم درمان کمر درد ناشی از چاقی می‌توان به تأثیرات روانی آن اشاره کرد. درد مزمن در ناحیه کمر می‌تواند منجر به افسردگی، و کاهش کیفیت زندگی فرد شود. همچنین، عدم تحرک و فعالیت به دلیل درد، می‌تواند به افزایش وزن بیشتر و بدتر شدن شرایط کمردرد بیانجامد که این خود یک چرخه معیوب ایجاد می‌کند.

کلام آخر

درمان کمر درد و دیسک کمر با جراحی چاقی به عنوان یک روش موثر، می‌تواند تحولی چشمگیر در زندگی بیماران ایجاد کند. در واقع جراحی‌های لاغری با کاهش وزن قابل توجه در مدت زمان کوتاه، فشار وارده بر ستون فقرات و کمر را تا حد زیادی از بین برده و منجر به بهبود کمردرد خواهند شد.
در مجموع باید بگویم، جراحی چاقی می‌تواند به عنوان یک گزینه مؤثر و نجات‌بخش برای افرادی که از کمردرد شدید و مقاوم به درمان رنج می‌برند، مورد توجه قرار گیرد.

لوکیشن مطب دکتر ناصر ملک پور-min

مشاوره حضوری با دکتر ناصر ملک پور

اگر برای جراحی‌های چراقی قصد مراجعه به مطب دکتر ناصر ملک پور (فوق تخصص جراحی لاپاراسکوپی) را دارید، می‌توانید با شماره زیر تماس بگیرید.

تهران – سعادت‌آباد، بالاتر از میدان شهرداری، بلوار جوریکی، برج تشریفات، ساختمان شمالی، طبقه3 واحد ۱۲

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *