جراحی چاقی با لاپاراسکوپی (مشاوره رایگان)

روش‌های زیادی برای کاهش وزن و دست‌یابی به مقدار دلخواه ,وزن وجود دارد که یکی از بهترین و کم‌ تهاجمی ترین آن‌ها، جراحی چاقی با لاپاراسکوپی است. با پیشرفت‌هایی که در علم پزشکی صورت گرفته، خیلی از متخصصین امروزه از چنین روشی برای درمان چاقی بیماران کمک می‌گیرند.

آیا می‌دانید لاغری با لاپاراسکوپی چگونه انجام می‌شود؟ این عمل برای چه افرادی مناسب است؟ آیا جراحی چاقی با لاپاراسکوپی خطرناک است؟ دکتر ناصر ملک پور در این مقاله همراه ما خواهند بود تا اطلاعات تکمیلی درباره چنین روش درمانی را در اختیارمان قرار دهند. همچنین به تمامی سوالاتی که کاربران پرسیده‌‎اند، پاسخ خواهند داد.

درمان چاقی مفرط با جراحی لاپاراسکوپی

لاپارسکوپی معده چیست؟

خیلی از اوقات بیمارانی که برای جراحی چاقی به متخصص لاپاراسکوپی مراجعه می‌کنند، قرص‌های لاغری و حتی ورزش و فعالیت بدنی نیز برایشان موثر نیست. این‌گونه بیماران باید از روش‌های جراحی معده برای لاغری کمک بگیرند تا با برداشتن قسمتی از معده، حجم غذایی که مصرف می‌کنند و جذب بدن می‌شود، کاهش پیدا کند.

چنین جراحی‌هایی در گذشته با روش‌های سنتی و باز انجام میشد و به دلیل تهاجم نسبتاً بالایی که داشت به بافت‌های بدن آسیب فراوانی وارد می‌کرد و همچنین با عوارض زیادی داشت. به همین دلیل، خیلی از افراد نسبت به انجام چنین درمان‌هایی رغبت نداشته و حتی از آن می‌ترسیدند.

اما در سال‌های اخیر با پیشرفت تکنولوژی‌ در انجام جراحی چاقی، خیلی از متخصصین از آن استفاده کرده و توانسته‌اند عمل‌هایی با حداقل تهاجم انجام دهند. به همین علت رفته رفته، شاهد افزایش محبوبیت جراحی چاقی با لاپاراسکوپی در بین افراد دارای اضافه‌وزن هستیم.

چاقی یا لاغر؟! نمیدونی؟

محاسبه bmi (محاسبه شاخص توده بدن)

جراحی چاقی با لاپاراسکوپی چگونه انجام می شود؟

جراحی چاقی با لاپاراسکوپی

عمل لاپاراسکوپی برخلاف تصور خیلی از افراد یک روش جداگانه برای درمان چاقی بیماران نیست. در حقیقت، جراحی با این روش به متخصص کمک می‌کند تا جراحی را با تهاجم خیلی کم‌تر پیش ببرد. لاپاراسکوپ در واقع ابزاری است که به این‌گونه درمان‌ها کمک می‌کند.

جدای از جراحی چاقی که برای کاهش وزن افراد درنظر گرفته می‌شود، در لاپاراسکوپی، متخصص برش‌ها بسیار ریز و در حد چند سوراخ ایجاد می‌کند. این سوراخ‌ها به متخصص کمک می‌کند تا علاوه‌ بر لاپاراسکوپ که حاوی یک دوربین برای مانیتورکردن داخل شکم است، سایر ابزارهای لازم برای برش و حتی بخیه را وارد شکم کند.

در واقع، متخصص لاپاراسکوپی می‌تواند با واردکردن لاپاراسکوپ، تمامی کارهایی که داخل شکم و روی معده انجام می‎دهد را روی مانیتور حاضر در اتاق عمل مشاهده کند. معمولا همراه با لاپاراسکوپ، قیچی‌های مخصوصی جهت برش و همچنین ابزارهایی نظیر استپلر به‌منظور بخیه‌زدن وارد شکم می‌شود.

برای دریافت مشاوره رایگان جراحی لاغری لاپاراسکوپی فرم زیر را پر کنید.

لاغری با لاپاراسکوپی چگونه به درمان بیماری های افراد چاق کمک می کند؟

در جراحی چاقی با لاپاراسکوپی، قسمتی از معده فرد برداشته شده و همین امر چندین اثر در کاهش وزن وی خواهد داشت. دقت داشته باشید در افرادی که اضافه وزن بالایی دارند، معمولا حجم معده بیشتر بوده و نسبت به یک فرد معمولی بیشتر غذا می‌خورند.

به‌علاوه، ترشح هورمون‌هایی که از معده انجام می‌شود، سبب خواهد شد تا فرد زودتر گرسنه شده و میل به غذا خوردن در او افزایش یابد. به همین دلیل، دریافت کالری در افراد چاق بسیار زیاد بوده و این انرژی تبدیل به چربی می‌شود. برای درمان افراد مبتلا به چاقی مفرط برداشتن قسمتی از معده می‌تواند در کاهش وزن موثر باشد.

زمانکه قسمتی از معده فرد برداشته می‌‎شود، اولین و مهم‌ترین اثر آن در کاهش حجم این ارگان خواهد بود. از این‌رو، فرد دیگر مثل سابق نمی‌تواند حجم زیادی از مواد غذایی را مصرف کند. همچنین تعداد سلول‌هایی که ترشح‌ کننده هورمون گرسنگی بوده، پس از جراحی کم‌تر شده و احساس گرسنگی در فرد کاهش خواهد یافت.

تصاویر قبل و بعد جراحی چاقی با لاپاراسکوپی

لاغری به روش لاپاراسکوپی برای چه افرادی مناسب است؟

لاغری به روش لاپاراسکوپی برای خیلی از افراد دارای اضافه وزن شدید، قابل انجام است. معمولا افرادی که دارای هریک از شرایط زیر باشند، می‌توانند از جراحی لاپارسکوپی برای کاهش وزن خود کمک بگیرند.

✔️در افرادی که رژیم غذایی، ورزش و حتی داروها برای کاهش وزن‌شان موثر نباشد.

✔️بیمارانی که نیاز دارند کاهش وزن نسبتا چشم‌گیری در زمان کم‌ داشته باشند

✔️ افرادی که شاخص توده بدنی آن‌ها حتی از 35 و 40 هم فراتر رفته باشد.

✔️ افرادی که بیماری سیستمیک نداشته و جراحی‌های این‌ چنینی برایشان قابل انجام است.

✔️ بیمارانی که مشکل انعقادی خون نداشته باشند.

جراحی لاغری به روش لاپاراسکوپی

چه جراحی های چاقی با لاپاراسکوپی انجام می شود؟

همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره کردیم، لاپاراسکوپی یک روش جراحی جداگانه محسوب نمی‌شود. در واقع، جراحی‌های مختلفی برای کاهش وزن وجود داشته که می‌توان برای انجام آن از لاپاراسکوپی کمک گرفت. در ادامه به معرفی کامل هریک می‌پردازیم:

بای پس معده

همان‌طور که از نام بای پس معده مشخص است، متخصص لاپاراسکوپی از یک میانبر برای کاهش حجم معده کمک می‌گیرد. در واقع جراح در حی عمل یک کیسه کوچک در معده ایجاد کرده و همان را مستقیما به دوازده متصل می‌کند. با این کار، فرد نمی‌تواند مقدار زیادی مواد غذایی را مصرف کند.

اسلیو معده

در عمل اسلیو معده، متخصص در شکل معده تغییراتی ایجاد می‌کند. در حقیقت، معده به‌ جای آنکه به حالت یک کیسه نسبتاً انعطاف‌پذیر باشد، به شکل لوله باریک در می‌آید. برای انجام چنین کاری، جراح با استفاده از قیچی‌های مخصوص لاپاراسکوپی، قسمت اعظمی از معده را برش می‌دهد.

با این دو عمل، بخش زیادی از حجم معده از بین رفته و فرد نسبت به گذشته غذای کم‌تری مصرف می‌کند. همچنین، قسمت‌ عمده‌ای از سلول‌های ترشح‌کننده هورمون گرسنگی برداشته شده و فرد زودتر احساس سیری خواهد کرد.

مزایای جراحی چاقی با لاپاراسکوپی

استفاده از روش‌های نوین در حوزه پزشکی می‌تواند با مزایای بسیاری همراه باشد. مهم‌ترین مزیت جراحی چاقی با لاپاراسکوپی، برطرف‌کردن عیوب و محدودیت‌های روش‌های سنتی است. در ادامه بیشتر درباره مزیت استفاده از چنین ابزارهایی صحبت می‌کنیم:

هر چه برشی که در ناحیه جراحی زده می‌شود کوچک‌تر باشد، فرد بعد از هوشیاری درد کم‌تری تجربه خواهد کرد.
فرد بعد از جراحی‌ با لاپاراسکوپی نیاز به مدت زمان کم‌تری برای بستری ‌ماندن در بیمارستان خواهد داشت.
هرچه ناحیه جراحی بزرگ‌تر باشد، بافت اسکار بیشتری بعد از عمل ایجاد خواهد شد. با در نظرگرفتن کم تهاجمی بودن لاپاراسکوپی نسبت به روش جراحی باز، بافت اسکار محدودتری به‌جا خواهد ماند.
زخم ناحیه شکم که در اثر جراحی ایجاد می‌شود، در مدت زمان کم‌تری ترمیم خواهد شد.
آسیب به بافت نرم بدن کم‌تر بوده و عوارض ناشی از جراحی محدودتر است.
فرد دوره نقاهت کوتاه‌تری را سپری کند و سریع‌تر به فعالیت روزمره خود باز خواهد گشت.
طبق مطالعاتی که در این حوزه انجام شده است، احتمال موفقیت درمان با لاپاراسکوپی بسیار بیشتر از روش‌های معمولی است.

خطرات عمل لاغری با لاپاراسکوپی

با اینکه عمل لاغری با لاپاراسکوپی عوارض سایر روش‌ها را به حداقل رسانده، اما احتمال بروز آن‌ها صفر نیست. به همین دلیل، می‌توان انتظار یک‌سری عوارض را بعد از جراحی داشت که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم:

  • این احتمال وجود دارد که به‌دلایل مختلف، خونریزی بعد از جراحی لاغری با لاپاراسکوپی بند نیاید و یا با شدت بیشتری ادامه پیدا کند.
  • درد بیمار ممکن است پس از عمل با داروهای مسکن متوقف نشود.
  • احتمال عفونت در ناحیه زخم وجود دارد که باید هرچه سریع‌تر برای کنترل آن اقدام شود.
  • ممکن است فرد به‌دلیل کاهش جذب مواد مغذی، دچار مشکلاتی نظیر کمبود ویتامین‌های ضروری بدن شود.
  • این احتمال وجود دارد که در طولانی‌مدت، رفلاکس معده در فرد ایجاد و حتی پس از گذشت زمان تشدید شود.
  • در صورت عدم رعایت مراقبت‌های بعد از جراحی چاقی مجدداً دچار اضافه وزن می‌شود.
  • با توجه به کاهش حجم معده، احتمال بروز تهوع و حتی استفراغ در فرد پس از پرخوری وجود دارد.
خطرات عمل لاغری با لاپاراسکوپی

لاغری با جراحی لاپاراسکوپی چقدر طول می کشد؟

خیلی از افراد ممکن است بپرسند که بعد از جراحی چاقی با لاپاراسکوپی چقدر طول می‌کشد تا فرد به وزن ایده آل خود برسد؟ میزان کاهش وزن در روش‌های مختلف جراحی چاقی متفاوت است. به‌عنوان مثال، عمل اسلیو معده نسبت به بوتاکس معده در کاهش حجم معده و روده نتایج متفاوتی خواهد داشت.

همین امر می‌تواند در کاهش وزن فرد در طولانی مدت موثر باشد. به‌طور معمول گفته می‌شود حدود 18 ماه تا 2 سال زمان می‌برد تا فرد به وزن ایده‌آل خود برسد.

مراقبت های بعد از لاغری با لاپاراسکوپی

برای آنکه فرد بتواند به نتایج خوبی از جراحی چاقی با لاپاراسکوپی برسد، باید به نکات مراقبتی گفته‌شده توسط جراح توجه کند. رعایت این مراقبت‌ها در کاهش بروز عوارض بعد از عمل نیز ضروری خواهد بود.

توصیه می‌شود به‌ منظور جلوگیری بروز عفونت در محل زخم، آن را تمیز و خشک نگه دارید. رطوبت عامل بسیار تاثیرگذاری در رشد میکروب محسوب می‌شود. مصرف داروهای مسکن برای کاهش درد بعد از جراحی موثر است. در صورتیکه داروهای دیگری هم مصرف می‌کنید، آن را به جراح خود اطلاع دهید تا تداخلی در عملکرد داروهایتان ایجاد نشود.
اگر درد بعد از عمل تا مدت زیادی ادامه داشت، با پزشک معالج خود مشورت کنید.برای جلوگیری از خونریزی مجدد در ناحیه زخم، از دست زدن به بخیه‌ها پرهیز کنید. این امر سبب انتقال عفونت نیز خواهد شد.
توصیه می‌‌شود پس از جراحی لباس‌های گشاد بپوشید تا لباس‌هایتان به محل زخم گیر نکرده و مشکلی ایجاد نکند.برای شروع پیاده روی و سایر فعالیت‌های بدنی سبک، باید با پزشک خود مشورت کنید.
حتما از رژیم غذایی توصیه شده توسط پزشک پیروی کنید.مکمل‌ها و ویتامین‌هایی که پزشک برایتان تجویز می‌کند، در جلوگیری از سوء تغذیه کمک کننده خواهد بود.

سوالات متداول

جمع‌بندی

جراحی چاقی با لاپاراسکوپی امروزه به یکی از محبوب‌ترین روش‌های لاغری تبدیل شده است. با این‌ حال باید توجه کرد که چنین جراحی برای همه افراد مناسب نیست. به همین دلیل، شرایط فرد پیش از عمل باید مورد ارزیابی قرار بگیرد تا در صورت امکان، از بهترین روش جراحی چاقی برای کاهش وزن وی استفاده شود.

لوکیشن مطب دکتر ناصر ملک پور-min

مشاوره حضوری با دکتر ناصر ملک پور

اگر برای جراحی چاقی با لاپاراسکوپی قصد مراجعه به مطب دکتر ناصر ملک پور (فوق تخصص جراحی لاپاراسکوپی) را دارید، می‌توانید با شماره زیر تماس بگیرید.

مقالات مرتبط

2 پاسخ

  1. سلام آقای دکتر منم پیش شما جراحی چاقی با لاپاراسکوپی انجام دادم و بسیار راضی ام.. همیشه هم براتون دعای خیر می کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *