مراقبت های بعد از لاپاراسکوپی کیسه صفرا [نکات مهم]

مراقبت های بعد از لاپاراسکوپی کیسه صفرا دیگر مثل سابق اهمیتی ندارد. انجام جراحی کیسه صفرا با لاپاراسکوپی نسبت به روش‌های سنتی با عوارض بسیار کم‌تری همراه است اما این موضوع نمی‌تواند بیانگر آن باشد که توجه به مراقبت‌ها بعد از چنین جراحی اهمیت لازم را ندارد زیرا باز هم احتمال بروز عوارض وجود دارد.

مراقبت های بعد از عمل لاپاراسکوپی کیسه صفرا

مراقبت های بعد از لاپاراسکوپی کیسه صفرا

موارد زیادی معمولاً توسط متخصص به بیماران جهت مراقبت بعد از عمل لاپاراسکوپی کیسه صفرا منتقل می‌شود تا فرد عوارض کم‌تری را پس از عمل تجربه کند. این نکات در ادامه به صورت مجزا بررسی می‌شود:

برای دریافت مشاوره رایگان جراحی لاپاراسکوپی کیسه صفرا فرم زیر را پر کنید.

⭕ درد بعد از عمل کیسه صفرا

در حین عمل لاپاراسکوپی کیسه صفرا اگر چه نسبت به روش‌های سنتی دستکاری بافت‌های بدن کم‌تر انجام می‌شود، اما باز هم آسیب‌هایی به آن‌ها وارد خواهد شد. همین موضوع عاملی است که در شروع التهاب و به دنبال آن درد پس از جراحی موثر است. به طور معمول درد به دنبال‌‌ جراحی‌های مختلف آغاز می‌شود و شدت آن پس از یک یا 2 روز به اوج خود می‌رسد.

به همین دلیل جراح لاپاراسکوپی طبق روال همیشه از داروهای مسکن کمک می‌گیرد و هر کدام که برای شرایط بیمار مناسب‌تر باشد را تجویز خواهد کرد. به عنوان مثال، برای بیمارانی که به مشکل فشار خون مبتلا هستند، تجویز داروهای NSAID مثل بروفن‌ها و آسپرین گزینه مناسبی نخواهد بود.

درد بعد از عمل کیسه صفرا
غذاهای مقوی بعد از عمل جراحی کیسه صفرا

⭕ غذاهای مقوی بعد از عمل کیسه صفرا

انتخاب رژیم غذایی مناسب بعد از جراحی کیسه صفرا باید در لیست مراقبت های بعد از لاپاراسکوپی کیسه صفرا ذکر شود. خیلی از بیماران تصور می‌کنند پس از این عمل نباید چیزی مصرف کنند. این در حالی است که بدن شما پس از جراحی برای بهبودی نیاز به مواد مقوی دارد.

از این رو توصیه می‌شود در روزهای ابتدایی بعد از جراحی کیسه صفرا از مواد غذایی استفاده کنید که راحت‌تر در معده هضم می‌شوند و خیلی نیاز به ترکیبات صفرا ندارد. مایعات و غذاهای آبکی نظیر سوپ، اولین و بهترین گزینه‌ای است که می‌تواند در برنامه غذایی خود جای دهید. پس از آنکه مدتی از عمل کیسه صفرا بگذرد، می‌‌تواند به برخی دیگر از مواد غذایی نظیر برنج، نان و برخی میوه‌‎‌ها مثل موز روی آورد.

⭕ مدت استراحت بعد از عمل کیسه صفرا

جراح معمولا بعد از لاپاراسکوپی کیسه صفرا درباره مدت زمان استراحت شما صحبت خواهد کرد. این مدت زمان برای بهبودی سریع جای زخم ناحیه جراحی از اهمیت بسیاری برخوردار است. انجام هر گونه فعالیت سنگین در مدت استراحت یک تا دو هفته‌ای پس از عمل، منع می‌شود.

اینکه بعد از چه مدت می‌توانید به سر کار خود بازگردید، به نظر جراحتان بستگی دارد. البته نوع کار شما در تعیین مدت زمان مرخصی موثر خواهد بود. با این حال، توصیه می‌کنیم که حداقل یک یادو هفته در خانه استراحت کنید.

مدت استراحت بعد از عمل کیسه صفرا

درباره عمل لاپاراسکوپی بیشتر بخوانید.

جای زخم جراحی کیسه صفرا با لاپاراسکوپی

⭕ مراقبت از زخم‌ و محل جراحی

به طور معمول برای جراحی کیسه صفرا به کمک لاپاراسکوپی، متخصص نیاز دارد حدود 4 نقطه از بدن را سوراخ کند و از این نواحی جراحی را انجام دهد. هر کدام از این نواحی به طور معمول پس از جراحی با کمک بخیه بسته می‌شود تا از خونریزی آن جلوگیری به عمل آید.

همچنین یک پانسمان روی آن‌‌ها قرار می‌گیرد که تا چند روز اول از عفونت جلوگیری شود. اما پس از آنکه این پانسمان برداشته می‌شود، نیاز است بنابر توصیه پزشک با جدیت بیشتری به مراقبت های بعد از لاپاراسکوپی کیسه صفرا توجه کنید. استحمام و دوش گرفتن پس از جراحی می‌تواند در تمیز نگه داشتن محل زخم بسیار موثر باشد.

⭕ نحوه خوابیدن بعد از عمل کیسه صفرا

هنگام خوابیدن باید به این موضوع دقت کنید که هیچ فشاری روی ناحیه زخم وارد نشود. با توجه به اینکه 4 نقطه روی قسمت شکمی بدن ایجاد می‌شود، بهترین حالت، خوابیدن به پشت است. در این شرایط هیچ فشاری روی ناحیه زخم ایجاد نمی‌شود و مشکلی به وجود نخواهد آمد.

اما برخی از افراد عادت دارند به پهلو یا حتی شکم بخوابند. طبق توصیه‌های پزشکان بهتر است از چنین حالت‌‌هایی پرهیز شود. در این 2 حالت و به خصوص خوابیدن به شکم، زخم‌ها به شدت تحت فشار قرار می‌‌گیرد و احتمال شروع خونریزی وجود دارد.

نحوه خوابیدن بعد از عمل کیسه صفرا

عوارض بعد از لاپاراسکوپی کیسه صفرا

ایجاد تغییرات بافت‌های مختلف بدن با عوارضی همراه است. اما با در نظر گرفتن اینکه شدت آسیب در این جراحی به روش لاپاراسکوپی کم‌تر است، احتمال بروز برخی از عوارض نیز پایین‌تر خواهد بود. عوارض جراحی کیسه صفرا عبارتند از:

درد

درد بسته به آستانه تحمل بیمار ممکن است با شدت‌های متفاوت بروز پیدا کند. البته طبق چیزی که در قسمت مراقبت های بعد از لاپاراسکوپی کیسه صفرا برای کنترل درد بیان کردیم، با مصرف مسکن‌های تجویزی به راحتی می‌توان این مشکل را تا حد زیادی برطرف کرد.

تورم و التهاب

التهاب از دیگر عوارض شایع پس از جراحی کیسه صفرا است. خود التهاب با علائمی همراه است که شامل تورم، قرمزی و حتی گرمای ناحیه زخم می‌شود که می‌توان با کمک کمپرس‌ سرد، از شروع التهاب و شدت آن کاست. همچنین پس از شروع التهاب امکان فروکش کردن سریع‌تر آن با کمپرس‌های گرما وجود دارد.

خونریزی

بخیه‌هایی که پس از جراحی روی ناحیه زخم زده می‌شود، در کنترل خونریزی تاثیر بسزایی دارد. معمولا خونریزی پس از جراحی نسبت به سایر عوارض در مدت کم‌تر جمع می‌شود و خیلی بیمار را با چالش مواجه نخواهد کرد.

عفونت

عفونت از عوارضی است که باید به آن توجه ویژه شود. در صورتی که با این مشکل مواجه شدید، حتما به پزشک معالج خود اطلاع دهید تا در صورت نیاز اقدامات لازم انجام شود. در صورت بی توجهی به عفونت ایجاد شده، احتمال وقوع عوارض جدی‌تر وجود دارد.

تشکیل اسکار

جای زخم ایجاد شده در حین جراحی ممکن است تا مدت‌ها باقی بماند. به همین دلیل، خیلی نباید نگران این موضوع باشید. گاهی اوقات حتی نیاز است به یک متخصص پوست و یا زیبایی مراجعه کنید تا در صورت نیاز، یک‌سری راهکارهای درمانی برای از بین بردن اسکار ارائه شود.

لاغری بعد از عمل کیسه صفرا

برخی از بیماران ممکن است حتی با رعایت مراقبت های بعد از لاپاراسکوپی کیسه صفرا، با کاهش وزن مواجه شوند. توجه داشته باشید که لاغری پس از این جراحی از عوارض خود جراحی محسوب نمی‌شود. در حقیقت، به دلیل کاهش چربی که در رژیم چربی فرد اتفاق می‌افتد، شاهد کاهش وزن در برخی بیماران خواهیم بود.

سوالات متداول مراقبت های بعد از برداشتن کیسه صفرا

کلام نهایی

رعایت تمامی مراقبت های بعد از لاپاراسکوپی کیسه صفرا برای هر بیمار ضروری است. خیلی از این مراقبت‌ها از بروز عوارض جدی نظیر عفونت جلوگیری می‌کند. همچنین، بهبود سریع‌تر بیماران به نحوه مراقبت آن‌ها پس از جراحی وابسته است. به همین دلیل، خیلی از متخصصین به رعایت تمامی نکات گفته شده تاکید می‌کنند.

اگر برای لاپاراسکوپی کیسه صفرا و جراحی‌های چراقی قصد مراجعه به مطب دکتر ناصر ملک پور (فوق تخصص جراحی لاپاراسکوپی) را دارید، می‌توانید با شماره زیر تماس بگیرید.