علت سوزش معده بعد از عمل اسلیو معده

یکی از مشکلات نسبتاً شایع بعد از جراحی‌های لاغری نظیر اسلیو معده، سوزش معده است. نکته قابل توجه این است که سوزش معده بعد از عمل اسلیو معده ممکن است در حدود یک پنجم بیماران مشاهده شود. اما از آنجایی که این احتمال وجود دارد پزشک به فرد درباره بروز چنین عارضه‌ای اطلاع ندهد، خیلی از بیماران پس از مواجه با آن دچار استرس و اضطراب می‌شوند.

علت اصلی سوزش سر دل بعد از اسلیو چیست؟ آیا مواجه با چنین مشکلی می‌تواند نشان‌دهنده شکست درمان باشد؟ آیا نیاز است برای بررسی بیشتر مشکل به مطب پزشک خود مراجعه کنیم؟ در ادامه اطلاعات بسیار مفیدی درباره این عارضه و نحوه مدیریت آن در اختیار شما قرار خواهیم داد.

علت سوزش معده بعد از عمل اسلیو معده

سوزش معده بعد از اسلیو

برخی از بیماران ممکن است پس از انجام جراحی چاقی نظیر اسلیو، از سوزش معده خود شکایت داشته باشند. این مشکل به دلایل مختلفی بروز پیدا می‌کند. شاید علت اصلی آن این باشد که محتویات معده به مری برگشت می‌کند و با توجه به بافت پوششی متفاوت این ارگان‌ها، احساس سوزش سر دل برای فرد ایجاد می‌شود.

عوامل مختلفی می‌تواند باعث تشدید برگشت اسید معده به مری شود که هر کدام در بروز این عارضه تاثیرگذار است. به همین دلیل، خیلی از اوقات خود متخصص جراحی چاقی به بیمار اطلاع می‌دهد که ممکن است چنین مشکلی را پس از درمان خود تجربه کند. با این کار، بیمار کم‌تر دچار استرس و اضطراب خواهد شد.

اگر با سوزش معده بعد از اسلیو روبه رو شدید، حتما با جراح اسلیو معده خود مشورت کنید. اگر دکتر شما در دسترس نبود فرم زیر را پر کرده و منتظر تماس کارشناسان ما در سریع‌ترین زمان ممکن بمانید.

برای دریافت مشاوره رایگان و استعلام هزینه جراحی اسلیو فرم زیر را پر کنید.

علت سوزش معده بعد از عمل اسلیو

فاکتورهای مختلف وجود دارد که در بروز این مشکل تاثیرگذار است. در این بخش مهم‌ترین عوامل موثر را بررسی می‌کنیم:

یکی از موضوعاتی که پس از انجام  عمل اسلیو معده شاهد آن خواهید بود، کاهش حرکات معده است. از این رو، هنگامی که فرد مواد غذایی مختلفی را مصرف می‌کند، معده توانایی تخلیه آن را در مدت زمانی مشابه قبل از عمل نخواهد داشت. به همین دلیل، تمامی ترکیبات موجود در معده زمان بیشتری در این ارگان باقی می‌ماند تا ترشحات بیشتری برای هضم آن‌ها صورت بگیرد.

مسلما زمانی که مواد غذایی برای مدت طولانی‌تر در معده باقی بماند، احتمال بازگشت آن‌ها به مری افزایش پیدا می‌کند. به‌علاوه، ترشحات معده نظیر اسید آن برای هضم بهتر مواد غذایی افزایش پیدا می‌کند. همین موضوع شانس ورود آن‌ها به قسمتی از مری را بالا می‌برد و فرد با سوزش معده بعد از اسلیو مواجه خواهد شد.

از دیگر عواملی که سبب سوزش معده بعد از اسلیو می‌شود، می‌توان به کاهش حجم معده اشاره کرد. در عملی نظیر اسلیو، متخصص برای آنکه حجم کالری ورودی به بدن را کنترل کند، باید ظرفیت معده را تا حد زیادی کاهش دهد. به همین علت، شاهد این هستیم که در این جراحی، قسمت زیادی از معده حذف می‌شود.

متخصص جراحی چاقی با ایجاد شکل لوله‌ای برای معده، کاری می‌کند تا فرد نتواند حجم زیادی از مواد غذایی را مصرف کند. اما این کاهش ظرفیت معده با مشکلاتی همراه است که سوزش سر دل یکی از آن‌هاست. وقتی معده حجم کم‌تری پیدا می‌کند، با مصرف مواد غذایی و به خصوص زمانی که به مقدار زیاد باشد، بازگشت اسید به مری قابل انتظار است.

یکی از عواملی که سبب سوزش معده بعد از اسلیو می‌شود، تضعیف اسفنگتر انتهای مری است. این مشکل گاهی اوقات برای بیماران پس از این جراحی ایجاد می‌شود و سبب عبور محتویات معده به مری خواهد شد. با توجه به PH اسید معده، زمانی که با بافت‌‌های مری در تماس قرار بگیرد، سبب سوزش خواهد شد.

علائم سوزش معده بعد از اسلیو

معمولا رفلاکس معده و سوزش سر دل با یک‌سری علائم همراه است. در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر می‌توانید به این موضوع پی ببرید که بخشی از اسید معده در حال بازگشت به مری است:

علائم سوزش معده بعد از اسلیو
  • گاهی اوقات فرد سوزش را در ناحیه قفسه سینه خود حس می‌کند و خیلی از افراد تصور می‌‌کنند قلب‌شان با مشکل مواجه شده است. این در حالی است که علائم مشکلات معده معمولا در ناحیه قفسه سینه بروز پیدا می‌کند. نکته قابل توجه آن است که درد و سوزش معده در اکثر اوقات پس از صرف وعده غذایی آغاز می‌شود.
  • در برخی از بیماران ممکن است شاهد این باشید که مزه ترش اسید معده را در دهان خود احساس کنند. این موضوع نشان‌دهنده آن است که اسید معده از از اسفنگتر مری عبور کرده است.
  • در برخی از شرایط فرد احساس یک توده در گلوی خود می‌کند. این مشکل به دلیل آسیب جزئی اسید معده به بافت مری است و به شکل وجود توده در چنین ناحیه‌ای حس می‌شود.

پیشگیری از سوزش معده بعد از عمل اسلیو

معمولا پزشکان یک‌سری نکات مراقبتی را به بیماران خود گوش‌زد می‌کنند تا با انجام آن‌ها بتوانند چنین مشکلی را کنترل نمایند. این نکات شامل موارد زیر است:

درمان سوزش معده بعد از اسلیو

برای درمان این عارضه باید به پزشک معالج خود مراجعه کنید تا راهکارهای مناسب را در نظر بگیرد. مطمئنا متخصص باید در ابتدا علت اصلی بروز چنین عارضه‌ای را بررسی کند تا بتواند یک درمان موثر را پیشنهاد دهد. گاهی اوقات با کمک تغییراتی که در سبک زندگی، امکان کاهش علائم سوزش سر دل وجود دارد.

اما در برخی از مواقع چنین امکانی وجود ندارد و جراح اسلیو معده مجبور است از برخی روش‌هایی دارویی کمک بگیرد. از این رو ممکن است به منظور درمان سوزش معده، بعضی داروهای ضد اسید معده تجویز شود.

سوالات متداول در رابطه با سوزش سر دل بعد از عمل اسلیو

جمع‌بندی

سوزش معده بعد از اسلیو علی‌رغم اینکه ممکن است خیلی برای بیماران آزاردهنده باشد، اما یک عارضه قابل پیشگیری خواهد بود. به همین دلیل همیشه توصیه می‌شود پس از جراحی اسلیو، حتما مراقبت‌های لازم را در نظر بگیرید تا دچار چنین عارضه‌ای نشوید. در صورت ابتلا به آن، حتما برای درمان به متخصص رجوع کنید.

اگر برای عمل اسلیو معده و یا سایر جراحی‌های چراقی قصد مراجعه به مطب دکتر ناصر ملک پور (فوق تخصص جراحی لاپاراسکوپی) را دارید، می‌توانید با شماره زیر تماس بگیرید.