دوره نقاهت و استراحت بعد از اسلیو معده

دوره نقاهت اسلیو معده یکی از نگرانی‌های افرادی است که کاندید انجام این جراحی هستند. جراحی‌های لاغری معمولا برای بیمارانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که توانایی کاهش وزن به کمک سایر روش‌ها را ندارند. اما با توجه به ماهیت تهاجمی آن، دوره نقاهت اسلیو معده برای همه بیماران حائز اهمیت است. در این مدت یک‌سری مراقبت‌ها باید در نظر گرفته شود.

اما جدای از مراقبت‌هایی که فرد باید رعایت کند، سوال خیلی از بیماران این است که چه مدت باید در بیمارستان بستری بماند؟ دوره نقاهت برای بیماران مختلف تا چه مدت ادامه خواهد داشت؟ چه زمانی فرد می‌تواند به زندگی روزمره و محل کار خود بازگردد؟ همه این موارد در ادامه مقاله به طور مفصل پاسخ داده می‌شود.

دوره ریکاوری و نقاهت اسلیو معده

دوره نقاهت اسلیو معده

در هر صورت جراحی‌‌هایی نظیر اسلیو معده و عمل بای پس معده نیاز به برش و برداشتن قسمتی از بافت‌های بدن دارد. به همین دلیل بیمار پس از جراحی با مشکلاتی نظیر درد، تورم و سایر عوارض ناشی از عمل همراه خواهد بود. برای رفع چنین مشکلاتی در این دوره معمولا نیاز به رعایت مراقبت‌هایی است.

اما در کنار مراقبت‌ها، فرد باید به برخی موارد نظیر مدت دوره نقاهت، استراحت و عدم فعالیت بدنی توجه کند. همچنین، در طول این دوره باید مدتی در بیمارستان بستری بماند تا سلامت وی تحت نظر پزشک چک شود.

چرا دکتر ناصر ملک پور؟!

12 سال هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی

چاپ 61 مقاله علمی پژوهشی و 2 جلد کتاب

پایه‌گذار رشته فلوشیپ لاپاروسکوپی

بیش از 10/000 جراحی موفق و جراحی چاقی

دکتر-ناصر-ملک-پور
دوره نقاهت اسلیو معده چقدر طول می کشد؟

دوره نقاهت عمل اسلیو معده چقدر طول می کشد؟

این مدت بسته به برخی موارد و شرایط بیمار متفاوت خواهد بود. در برخی از افراد ممکن است به دلیل مشکلات سیستمیک نظیر دیابت یا سایر موارد، بهبودی پس از جراحی در مدت طولانی‌تری انجام شود. در حقیقت در افراد دیابتی، ترمیم زخم نسبت به یک فرد عادی با تاخیر همراه است و حتی احتمال عفونت وجود دارد. (درباره جای بخیه اسلیو معده و ترمیم آن بیشتر بخوانید.)

به همین دلیل اگر در یک فرد عادی دوران نقاهت اسلیو معده حدود 2 تا 3 هفته به طول می‌انجامد، در بیماران دیابتی ممکن است بیش از یک یا حتی تا 2 ماه زمان ببرد. علاوه‌بر شرایط بیمار، نوع روش جراحی که مورد استفاده قرار می‌گیرد نیز در طول مدت دوره ریکاوری آن موثر خواهد بود.

به عنوان مثال، مسلما زمانی که برش‌های بسیار ریزی در روش لاپاراسکوپی ایجاد شود، بهبودی ناشی از آن به مدت خیلی کم‌تری نسبت به تکنیک‌های سنتی نیاز دارد.

درد در دوره نقاهت اسلیو معده

درد پس از عمل اسلیو معده شاید آزاردهنده‌ترین عارضه پس از چنین درمان‌هایی باشد. این عارضه معمولا با کمک روش‌های خانگی و حتی دارویی تسکین پیدا می‌کند. اما موضوع اصلی این است که تا چه مدت باید در دوره نقاهت انتظار چنین عارضه‌ای را داشت؟

به طور معمولا سایتوکاین‌های التهابی و عامل درد با توجه به شدت جراحی در یک تا 2 هفته پس از درمان تولید می‌شود. به همین دلیل تا این مدت می‌توان انتظار درد داشت و تا حدودی طبیعی است. اگر درد شما بیشتر از ۲ هفته طول کشید، حتما به بهترین جراح اسلیو معده مراجعه کنید اگر به دنبال مشاوره رایگان هستید، فرم زیر را پر کرده و منتظر تماس کارشناسان ما بمانید.

برای دریافت مشاوره رایگان و استعلام هزینه جراحی اسلیو فرم زیر را پر کنید.

مدت استراحت در دوره نقاهت اسلیو معده

مدت استراحت در دوره نقاهت اسلیو معده

یکی از مواردی که باید در دوره ریکاوری به آن توجه شود، داشتن استراحت کافی است. در صورتی که فرد در این مدت به خوبی استراحت کند و مراقبت های بعد از عمل اسلیو معده را رعایت نماید، مطمئنا دوره بهبودی او کم و کم‌تر خواهد شد. اما اگر فرد در این مدت به فعالیت‌های مختلف بپردازد، علاوه‌بر آنکه بهبودی به تاخیر می‌افتد، شاید عوارض پس از درمان نیز با شدت بیشتری بروز پیدا کند.

این مدت معمولا یک تا 2 هفته است و فرد نباید فعالیت سنگینی در چنین دوره‌ای انجام دهد. البته باید توجه کنید، منظور از عدم فعالیت سنگین این نیست که حتی از جای خود بلند نشوید. اتفاقا پس از درمان شما قادر خواهید بود کمی داخل منزل راه بروید و این موضوع به کاهش برخی از عوارض کمک می‌کند. اما اینکه بتوانید خیلی راحت این کار را انجام دهید، مطمئنا به زمانی بیشتر از یک یا 2 روز نیاز دارد.

مدت بستری در دوره نقاهت اسلیو معده

به طور معمول برای اینکه متخصص بتواند در ساعات اولیه نظارت خوبی بر داروهای مصرفی بیمار داشته باشد، وی را تا مدتی در بیمارستان بستری نگه می‌دارد. در این مدت معمولا بیمار داروهای مسکن و حتی آنتی بیوتیکی را به صورت وریدی دریافت می‌کند تا عارضه‌ای متوجهش نشود.

دقت داشته باشید که مدت بستری با توجه به روش جراحی و شرایط بیمار متغیر است. اگر فرد شرایط مستعدکننده‌ای برای عفونت و تاخیر در بهبودی را داشته باشد، مسلما متخصص ترجیح می‌دهد مدت بیشتری در بیمارستان به او نظارت کند. اما در حالت عادی معمولا در حد یک یا نهایتا 2 روز برای بستری بیمار در نظر گرفته می‌شود.

مدت بستری در دوره نقاهت اسلیو معده
مدت مرخصی در دوره نقاهت اسلیو معده

مدت مرخصی در دوره نقاهت اسلیو معده

شرایط محیط کاری هر فرد با دیگری متفاوت است. به همین دلیل، باید بسته به این شرایط با پزشک معالج خود مشورت کنید تا مدت مرخصی مناسبی را در نظر بگیرد.

مدت استراحت و مرخصی کارمندی که پشت میز قرار است کار خود را انجام دهد، نسبت به یک فردی که در محل کار خود فعالیت نسبتا سنگین دارد متفاوت است.

به طور کلی متخصصین مدت مرخصی که برای اکثر بیماران در نظر می‌گیرند، حدود 3 تا 4 روز است. بیمار معمولا پس از این مدت بهبودی نسبی را دارد و قادر خواهد بود تا حد زیادی کارهای خود را انجام دهد. اما اگر فرد نیاز به فعالیت سنگین در محیط کار داشته باشد، این مدت کمی بیشتر خواهد بود.

سوالات متداول

جمع‌بندی

دوره نقاهت اسلیو معده از چند جهت اهمیت زیادی دارد. یکی از دلایل اهمیت این دوره، بروز عوارضی نظیر درد، تورم و التهاب است که نیاز به استراحت کافی دارد. همچنین، رعایت نکات مراقبتی در این مدت باید به طور ویژه‌ دنبال شود. نکته اساسی آن است که دوران نقاهت اسلیو معده در افراد مختلف متفاوت است و باید درباره مرخصی خود با متخصص مشورت کنید.

لوکیشن مطب دکتر ناصر ملک پور-min

مشاوره حضوری برای اسلیو معده

اگر برای عمل اسلیو معده و یا سایر جراحی‌های چراقی قصد مراجعه به مطب دکتر ناصر ملک پور (فوق تخصص جراحی لاپاراسکوپی) را دارید، می‌توانید با شماره زیر تماس بگیرید.

تهران – سعادت‌آباد، بالاتر از میدان شهرداری، بلوار جوریکی، برج تشریفات، ساختمان شمالی، طبقه3 واحد ۱۲

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *