از صفر تا صد جراحی مینی بای پس معده

عمل مینی بای پس معده برای بسیاری از افرادی که به دنبال یافتن راه‌حلی برای کاهش وزن هستند، نامی آشنا است. این عمل با عمل اسلیو تفاوت‌ دارد و با عمل بای پس کامل معده نیز متفاوت است. در این مطلب بیشتر با اساس این عمل جراحی و مزایا و معایب آن آشنا خواهید شد و در نهایت می‌توانید جراحی مینی بای پس معده را با دیگر عمل‌های جراحی لاغری مقایسه کنید.

عمل جراحی مینی بای پس معده چیست؟

عمل مینی بای پس معده چیست؟

عمل مینی بای پس معده همان‌طور که از اسم آن مشخص است عمل جراحی سبک‌تری به نسبت عمل بای پس معده است. میزان تغییراتی که در این عمل بر روی روده اعمال می‌شود به نسبت بای پس کلاسیک کمتر است و مدت زمان انجام عمل نیز کوتاه‌تر است.

در این روش بخشی از دهانه ورودی معده برش خورده و به صورت مستقیم به روده فرد وصل می‌شود. از سوی دیگر ادامه روده به معده جدید متصل خواهد شد تا آنزیم‌های جذب را به آن انتقال دهد. در این عمل جذب مواد غذایی به طور کامل انجام می‌شود اما میزان غذایی که فرد می‌تواند در معده خود نگه دارد کم شده و بیمار بسیار دیرتر احساس گرسنگی خواهد کرد. در مینی بای پس، معده و روده کوچک تنها یک نقطه اتصال با یکدیگر دارند.

قبل و بعد جراحی لاغری توسط دکتر ملک پور

بهترین جراح مینی بای پس معده

هرچند که عمل مینی بای پس معده به نظر عملی آسان‌تر از دیگر عمل‌های لاغری می‌رسد اما با این وجود ضروری است تا برای به حداقل رساندن خطرات عمل به بهترین جراح چاقی در تهران برای انجام این عمل مراجعه کنید. دکتر ناصر ملک پور به عنوان فوق‌تخصص لاپاراسکوپی پیشرفته یکی از بهترین پزشکانی است که می‌توانید برای انجام عمل مینی بای پس معده خود به مطب او مراجعه کنید. ایشان با تخصص در جراحی چاقی و متابولیک با مشاهده و بررسی دقیق شرایط بیمار بهترین مسیر درمانی را پیشنهاد می‌کند.

در صورتی که کاندید مناسبی برای انجام عمل مینی بای پس باشید می‌توانید این عمل را با بالاترین استاندارد ممکن نزد دکتر ملک پور انجام دهید.

چرا دکتر ناصر ملک پور؟!

12 سال هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی

چاپ 61 مقاله علمی پژوهشی و 2 جلد کتاب

پایه‌گذار رشته فلوشیپ لاپاروسکوپی

بیش از 10/000 جراحی موفق و جراحی چاقی

دکتر-ناصر-ملک-پور

مزایای مینی بای پس معده

  • ✅ یکی از اصلی‌ترین مزیت‌های جراحی مینی بای پس این است که اگر بیمار احساس کند که این عمل برای او مناسب نیست یا با بدن او سازگاری ندارد، قابلیت بازگشت حالت قبل از عمل حتی در دوران نقاهت وجود دارد.
  • ✅ طول این عمل کمتر از بای پس کلاسیک است و هزینه آن نیز نسبت به دیگر عمل‌های لاغری مانند بای پس کلاسیک و اسلیو معده کمتر است.
  • ✅ تعداد بخیه‌ها و جراحت‌های وارد شده به‌ شدت در این روش کمتر است و نسبت به دیگر عمل‌های جراحی لاغری روشی است که خطر نشت بسیار کمتری دارد.
  • ✅ در عمل مینی بای پس معده احتمال برگشت وزن فرد در بلند مدت بسیار کمتر است و همین‌طور درصد کمتری احتمال وجود دارد که فتق داخلی در این عمل ایجاد شود.
  • ✅ یکی دیگر از مزیت‌های انجام جراحی مینی بای پس این است که بعد از انجام این عمل، بیماری‌هایی مرتبط با چاقی در فرد بهبود پیدا می‌کنند.

هزینه عمل مینی بای پس

همان‌طور که پیشتر اشاره شد عمل مینی بای پس عملی کم‌هزینه‌تر نسبت به عمل اسلیو و عمل بای پس کلاسیک است. با این حال رقم دقیق این عمل جراحی با توجه به میزان تجربه پزشک معالج و مرکزی که در آن بستری خواهید شد متفاوت خواهد بود. در نتیجه برای استعلام دقیق هزینه مینی بای پس و دریافت مشاوره از دکتر ناصر ملک پور فرم زیر را تکمیل کنید.

برای دریافت مشاوره رایگان فرم زیر را پر کنید.

جراحی مینی بای پس و لاپاراسکوپی

در حال حاضر بیشتر جراحی‌های کاهش وزن از طریق روش لاپاراسکوپی انجام می‌شوند. مزیت این روش این است که با توجه به کمتر بودن حجم جراحات، دوره نقاهت کوتاهتر خواهد بود. عمل لاپاراسکوپی عملی ایمن‌تر نسبت به عمل‌های جراحی عادی است زیرا در این عمل هم دقت انجام عمل جراحی بیشتر است و هم میزان خونریزی بیمار کمتر است.

با توجه به این که برش‌هایی که در این روش از عمل انجام می‌شوند ظرافت بیشتر و تعداد کمتری دارند، بخیه‌های کمتری در این روش لازم است و این موضوع باعث می‌شود اسکار زیادی از جای محل عمل بر جای نماند.

مینی بای پس برای چه افرادی مناسب است؟

به طور کلی انجام عمل مینی بای پس معده به افرادی توصیه می‌شود که شاخص BMI آن‌ها بالای 40 است. لازم به ذکر است که انجام این جراحی بر روی  کسانی که علاوه بر چاقی مبتلا به بیماری‌هایی مانند رفلاکس معده، بیماری قلبی، فشار خون و کلسترول بالا، دیابت و ناباروری هستند هم تاثیر بسیار مثبتی دارد.

در برخی موارد عمل مینی بای پس برای افرادی که BMI آن‌ها کمتر از 40 است هم انجام می‌شود با شرط این که شرایط سلامت آن‌ها مستلزم کاهش وزن باشد.

چاقی یا لاغر؟! نمیدونی؟

محاسبه bmi (محاسبه شاخص توده بدن)

اقدامات قبل جراحی مینی بای پس معده

قبل از انجام عمل جراحی مینی بای پس در ابتدا توسط پزشک متخصص معاینه می‌شوید و شرایط شما مورد بررسی کامل قرار خواهد گرفت. در صورتی که کاندید انجام عمل مینی بای پس باشید، دستورهای مراقبتی پیش از عمل و نیز آزمایشات مورد نظر را انجام می‌دهید.

اگر داروهای خاصی را مصرف می‌کنید لازم است که حتماً در مشاوره قبل از عمل این موضوع را با پزشک معالج خود در میان بگذارید. ممکن است لازم باشد تا مصرف این داروها را از مدت زمان معینی قبل از انجام عمل جراحی، بنا بر نظر پزشک خود متوقف کنید.

جراحی مینی بای پس معده چگونه انجام می‌شود؟

عمل مینی بای پس معده به عنوان یک عمل دومرحله‌ای شناخته می‌شود. در ابتدا معده به دو بخش تقسیم می‌شود. اندازه معده در این مرحله تا چیزی در حدود 75 درصد ممکن است کاهش پیدا کند. در مرحله دوم باقی‌مانده معده به روده متصل خواهد شد. در این روش معده جدید را که کاهش اندازه داشته در پایین‌تر از روده کوچک قرار می‌دهند تا شیره گوارشی که توسط معده تولید می‌شود در روده با غذا مصرف شده ترکیب شود و غذا هضم شود.

عمل مینی بای پس معده چگونه انجام می شود؟

بعد از عمل مینی بای پس معده چه اتفاقی در بدن میفتد؟

بعد از این که جراحی مینی بای پس را انجام می‌دهید، روند دوران نقاهت شما به سرعت طی می‌شود. این موضوع به علت کم بودن جراحات وارد شده و سبک بودن این عمل نسبت به دیگر عمل‌های مشابه است.

با این حال نتایج عمل همچنان درخشان هستند و در بیشتر موارد در بازه ۱۰ساله اول بعد از انجام عمل، بیشتر افراد حدود 70درصد اضافه‌وزن خود را از دست می‌دهند. نتایج ذکر شده تنها با توجه به عمل مینی بای پس است و اگر افراد بتوانند فعالیت بدنی و ورزش را در سبک زندگی خود بگنجانند کاهش وزن بیشتر هم خواهد بود.

مراقبت های بعد از مینی بای پس

عمل مینی بای پس معده، درست مانند هر عمل جراحی دیگری به برخی از مراقبت‌های بعد از عمل نیاز دارد. این مراقبت‌ها را در ادامه می‌خوانید.

  • ✅ لازم است که بیمار در بازه‌ای حدود 10 تا 20 روزه به استراحت ادامه دهد.
  • ✅ با توجه به این که دستگاه گوارش و معده بیمار بعد از انجام عمل به‌شدت حساس است، لازم است که در هفته اول بعد از عمل بیمار تنها به مصرف مایعات رقیق بپردازد.
  • ✅ در صورتی که بیمار بتواند به خوبی به مصرف مایعات رقیق بپردازد، می‌توان کم‌کم مایعات غلیظ‌تر را هم به رژیم غذایی وی اضافه کرد. بعد از این مرحله بیمار می‌تواند کم‌کم به مصرف مواد غذایی جامد هم بپردازد.
  • ✅ برخی از داروها و مواد تقویتی توسط پزشک برای دوران بعد از عمل تجویز می‌شوند که لازم است فرد حتماً به مصرف آن‌ها بپردازد تا بتواند به خوبی دوره نقاهت خود را طی کند.
مراقبت های غذایی بعد از مینی بای پس معده

مقایسه عمل مینی بای پس معده و سایر جراحی‌های لاغری

مقایسه مینی باس پس معده و بای پس کلاسیک

در عمل مینی بای پس تنها یک اتصال وجود دارد اما بای پس کلاسیک مستلزم تغییر مسیر چندگانه است. شیوه برش معده هم در این دو روش با یکدیگر متفاوت است اما اساس هر دو روش کاهش اندازه معده است.

مینی بای پس هم سریع‌تر انجام می‌شود و هم پیچیدگی کمتری دارد. هزینه انجام مینی بای پس نسبت به بای پس کلاسیک ارزان‌تر است و از سوی دیگر با توجه به کم‌تر بودن جراحت‌های وارده به بیمار در عمل مینی بای پس معده، نقاهت کمتری وجود دارد. هر دو عمل امکان بازگشت را دارند و درصد کاهش وزن در هر دو عمل 70 درصد به بالا است.

مقایسه عمل مینی بای پس معده و اسلیو معده

عمل اسلیو و عمل مینی بای پس معده هر دو عمل‌هایی برای کاهش وزن هستند. تفاوت اصلی میان عمل اسلیو و عمل بای پس این است که در عمل اسلیو بخشی از معده فرد برداشته می‌شود اما در عمل مینی بای پس اندازه معده کاهش داده شده و مسیر روده به این بخش کوچک از معده تغییر داده می‌شود.

ریکاوری بیمار بعد از انجام عمل در مینی بای پس سرعت بیشتری دارد اما دوره نقاهت عمل اسلیو طولانی‌تر است. از سوی دیگر روند کاهش وزن در عمل مینی بای پس نسبت به عمل اسلیو کندتر است و بیمارانی که عمل اسلیو را انجام می‌دهند سرعت کاهش وزن بسیار بیشتری دارند.

عمل بای پس کلاسیک معده یا Roux-en-Y
بای پس کلاسیک معده
عمل مینی بای پس معده
مینی بای پس معده
عمل اسلیو معده
اسلیو معده

خطرات و عوارض احتمالی جراحی مینی بای پس

درست مانند هر عمل جراحی تهاجمی دیگر، عمل مینی بای پس هم خطرات و عوارض خاص خود را با خود به همراه دارد. اصلی‌ترین عارضه‌ای که ممکن است بعد از جراحی مینی بای پس معده رخ دهد نشتی در دستگاه گوارش است. هر چند ریسک بروز این عارضه در این جراحی نسبت به عمل اسلیو و عمل بای پس کلاسیک به‌ شدت کمتر است.

علاوه بر این مورد خطر عفونت، خونریزی، لخته‌شدن خون و آسیب به دستگاه ریوی هم در این عمل وجود دارد. ایجاد فتق و انسداد روده از دیگر عواملی هستند که ممکن است در صورت انجام عمل جراحی مینی بای پس رخ دهند.

نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که بعد از انجام این عمل لازم است که برای همیشه به مصرف ویتامین بپردازید تا با مشکلات کمبود ویتامین و مواد معدنی مواجه نشوید.

سوالات متداول

جمع بندی

عمل مینی بای پس معده یکی از عمل‌های جراحی لاغری به شمار می‌آید. این عمل جراحی نسبت به دیگر عمل‌های جراحی لاغری کم‌خطرتر است و دوران نقاهت آن کوتاه‌تر است. به همین دلیل برای بسیار از افرادی که به دنبال راه‌حلی کم‌خطرتر و قابل بازگشت برای لاغری هستند بهترین گزینه ممکن است.

پیش از انتخاب بهترین روش جراحی لاغری لازم است که فرد شرایط خود را نزد پزشک متخصص بررسی کند و با آگاهی از شرایط خود بهترین مسیر را برای درمان چاقی خود برگزیند.

لوکیشن مطب دکتر ناصر ملک پور-min

مشاوره حضوری با دکتر ناصر ملک پور

اگر برای عمل مینی بای پس معده و یا سایر جراحی‌های چراقی قصد مراجعه به مطب دکتر ناصر ملک پور (فوق تخصص جراحی لاپاراسکوپی) را دارید، می‌توانید با شماره زیر تماس بگیرید.

مقالات مرتبط

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *