مراقبت های بعد از جراحی فتق شکم

اگرچه عمل فتق شکم یکی از درمان‌های نسبتا بی‌خطر برای بیماران تلقی می‌شود، اما باز هم به دلیل ماهیت تهاجمی آن باید نکاتی را مدنظر قرار داد. مراقبت بعد از جراحی فتق شکم اگر به درستی و با دقت پیگیری نشود، مطمئنا بیمار را با مشکلات بسیاری مواجه خواهد کرد و چه بسا نتیجه درمان را نیز با شکست همراه کند.

◀ یکی از سوالات بسیار رایجی که بیماران پس از انجام این جراحی از پزشک معالج خود می‌پرسند این است که چگونه باید درد بعد از درمان را کنترل کرد؟ آیا تغذیه فرد پس از جراحی نیاز به بازنگری دارد؟ انجام تمرین‌های ورزشی پس از این درمان از چه زمانی امکان‌پذیر است؟ در ادامه این مقاله به تمامی این پرسش‌ها پاسخ می‌دهیم.

مراقبت های بعد از جراحی فتق شکم

توجه داشته باشید که دکتر ناصر ملک پور عمل فتق شکم را با روش لاپاراسکوپی انجام می‌دهند که این روش به مراتب عواض آن کمتر و مراقت‌های ساده‌تری بعد از جراحی دارد.

برای دریافت مشاوره رایگان در زمینه جراحی فتق شکمی فرم زیر را پر کنید.

مراقبت های قبل از جراحی فتق شکم

پیش از آنکه دستورالعمل‌ها و مراقبت های بعد از جراحی فتق شکم را بررسی کنیم، باید به نکاتی که رعایت آن‌ها پیش از انجام این عمل از اهمیت بالایی برخوردار است بپردازیم. در این قسمت برخی از مهم‌ترین دستورالعمل‌ها را که باید بعد از انجام جراحی فتق شکم رعایت کنید را ذکر کرده‌ایم:

قبل از جراحی توصیه بر آن است که اگر هر پرسش و ابهامی درباره نحوه عمل و مراقبت‌های مورد نیاز دارید، از پزشک خود بپرسید.برخی از بیماران به دلیل ابتلا به برخی از بیماری‌های انعقادی، به ناچار از داروهای مربوطه استفاده می‌کنند. در این شرایط پزشک باید اطلاع کامل از تمامی داروهای مصرفی داشته باشد و در صورت نیاز دوز آن‌ها کم و حتی قطع کند.
ممکن است نیاز باشد قبل از جراحی، یک‌سری آزمایشات از شما گرفته شود. نتیجه این آزمایشات برای چکاپ وضعیت قسمت‌های مختلف بدن مفید خواهد بود.اگر بیماری‌های زمینه‌ای خاصی داشته باشید، مطمئنا اطلاع‌ دادن آن‌ها به متخصص از اهمیت بسیاری برخوردار خواهد بود. در این شرایط، متخصص بسته به وضعیت سیستمیک شما موثرترین راهکارها را به منظور مدیریت بهتر درمان ارائه می‌کند.
ممکن است نیاز باشد پیش از شروع جراحی، برای مدتی ناشتا باشید. از این رو توصیه بر آن است که این موضوع را از پزشک خود جویا شوید.در صورت داشتن سابقه آلرژی به هر دارو یا ماده، پزشک شما به عنوان درمانگر باید از آن مطلع باشد.

مراقبت های بعد از جراحی فتق شکم

مراقبت بعد از جراحی فتق شکم مطمئناً تاثیر بسزایی در موفقیت نتیجه درمان و جراحی خواهد داشت. از این گذشته، بروز بسیاری از عوارض با کمک رعایت نکات مراقبتی قابل پیشگیری است. در ادامه مهم‌ترین نکات را ذکر کردیم:

🛑 درد بعد از جراحی فتق شکم

تجربه درد بعد از جراحی لاپاراسکوپی فتق یک امر بسیار رایج در بین بیماران است. باز شدن بافت‌های بدن و دستکاری در هر یک سبب تحریک گیرنده‌های درد می‌شود. از آنجا که فرد حین درمان تحت بیهوشی قرار می‌گیرد، هیچ حس دردی حین جراحی تجربه نخواهد کرد.

اما مشکل اصلی زمانی آغاز خواهد شد که فرد از بیهوشی خارج می‌شود و گیرنده‌های درد فعالیت خود را ادامه می‌دهد. در این شرایط، اگر در انجام مراقبت های بعد از جراحی فتق شکم سهل‌انگاری کنید، درد بسیار شدیدی را تجربه خواهید کرد. از این رو، توصیه بر آن است که بعد از عمل حتما از مسکن‌های مجاز استفاده کنید. حتی گاهی بهتر است برای کاهش بروز التهاب، از پک یخ بهره بگیرید.

درد بعد از جراحی فتق شکم

🛑 تغذیه بعد از جراحی فتق شکمی

یکی از مهم‌ترین مواردی که باید به عنوان مراقبت بعد از جراحی فتق شکم در نظر بگیرید، رژیم غذایی مناسب است. رژیم غذایی پس از درمان بهتر است طبق اصول زیر انتخاب شود:

رژیم غذایی و تغذیه بعد از جراحی فتق شکم
  • معمولا توصیه می‌شود تا چند ساعت پس از درمان از مواد غذایی استفاده نکنید.
  • بهترین رژیم غذایی که فرد می‌تواند آن را در ساعات ابتدایی پس از درمان قرار دهد، مایعات است.
  • با توجه به اینکه توصیه بر آن است که فرد بیشتر مایعات مصرف کند، می‌توان مواد غذایی حاوی فیبر و به خصوص سبزیجات را در برنامه غذایی خود قرار دهد. میوه‌ها نیز از دیگر گزینه‌های ایده‌آل محسوب می‎شود.
  • بهتر است از مصرف محصولاتی که امکان نفخ را بالا می‌برد، پرهیز کنید. این مواد قادر است سبب یبوست در دستگاه گوارش شود و مشکلات بسیاری را به دنبال خواهد داشت.
  • بعد از مدتی و با اجازه پزشک خود قادر خواهید بود مصرف برخی مواد غذایی دیگر نظیر گوشت و پروتئین را آغاز کنید.

🛑 راه رفتن بعد از جراحی فتق شکم

پزشکان معمولا توصیه می‌کنند مدتی پس از انجام جراحی، راه رفتن آغاز شود. البته با توجه به زخمی که در ناحیه شکم فرد ایجاد می‌شود، ممکن است کمی این کار سخت و با درد همراه باشد. با این حال، راه رفتن پس از درمان می‌تواند از یبوست تا حد زیادی جلوگیری کند و بیمار را برای انجام فعالیت‌های روزمره خود آماده نماید.

به طور کلی به عنوان یکی از مهمترین مراقبت های بعد از جراحی فتق شکم این نکته را در نظر داشته باشید که برای راه رفتن و انجام فعالیت‌های روزمره خود به هیچ وجه به زور متوسل نشوید. فشار وارد کردن به بدن و به خصوص ناحیه شکم ممکن است در این شرایط علاوه‌ بر آنکه با درد همراه باشد، مشکلاتی برای ناحیه زخم ایجاد کند.

راه رفتن بعد از جراحی فتق شکم

ورزش بعد از جراحی فتق شکم

🛑 فعالیت بدنی بعد از جراحی فتق شکم

فعالیت‌هایی که سبک تلقی می‌شود، نه تنها مشکلی برای بیمار ایجاد نمی‌کند بلکه برای بهبودی سریع‌تر مفید است. اما انجام تمرین‌های ورزشی نسبتا سنگین ممکن است نیروی زیادی به شکم فرد وارد کند و همین موضوع سبب بدتر شدن شرایط بیمار شود.

فعالیت‌هایی نظیر دراز و نشست، دوچرخه سواری، شنا و حتی دویدن، عضلات شکم را حین انجام آن‌ها درگیر می‌کند. به همین علت در مراقبت بعد از جراحی فتق شکم، بهتر است انجام چنین حرکاتی تا یک ماه به تعویق بیندازید.

🛑 استحمام بعد از عمل فتق شکم

به طور معمول پس از عمل و با در نظر گرفتن نیاز به مراقبت بعد از جراحی فتق شکمی، پانسمانی روی محل زخم قرار می‌دهند. تا زمانی که پانسمان در این ناحیه است، بهتر است از استحمام پرهیز شود. اما زمانی که پزشک پانسمان را خارج می‌کند، قادر خواهید بود به حمام بروید.

نکته بسیار مهم حین استحمام آن است که از دستکاری ناحیه زخم با لیف و مواردی مشابه پرهیز کنید. همچنین بهتر است پس از استحمام، محل زخم را به خوبی خشک کنید تا فرصت رشد میکروب‌ها را از آن‌ها بگیرید.

استحمام بعد از عمل فتق شکم
رابطه جنسی پس از جراحی فتق شکم

🛑 رابطه جنسی پس از جراحی فتق شکمی

به طور کلی رابطه جنسی می‌تواند فشار زیادی به عضلات ناحیه شکم وارد کند. به همین سبب توصیه می‌شود در مراقبت بعد از جراحی فتق شکمی حداقل تا یک هفته از چنین فعالیتی خودداری کنید. همچنین، گاهی فرد پس از مدت مشخص و انجام رابطه جنسی، با درد و ناراحتی همراه است. در این صورت مشکل را به متخصص معالج خود اطلاع دهید.

🛑 نحوه رانندگی بعد از جراحی فتق شکم

رانندگی به تنهایی شاید در نگاه اول برای فرد مشکلی ایجاد نکند. اما حالت و فرمی که فرد باید روی صندلی بنشیند، مطمئنا برایش کمی سخت و طاقت‌فرسا خواهد بود. از این رو، در مراقبت بعد از جراحی فتق شکم باید مدت رانندگی را کم‌‌تر کنید. همچنین، بهتر است بعد از حدود 3 روز این کار را شروع نمایید.

نحوه رانندگی بعد از جراحی فتق شکمی

عوارض بعد از عمل فتق شکمی

جراحی فتق شکمی چه با کمک روش‌های سنتی و چه با تکنولوژی لاپاراسکوپی انجام شود، عوارضی به همراه دارد. این مشکلات در عمل به کمک لاپاراسکوپی به مراتب کم‌تر است، اما باید با رعایت مراقبت بعد از جراحی فتق شکم، از بروز آن‌ها پیشگیری کنید. برخی از عوارض این عمل بنابر تجارب به شرح زیر است:

• خونریزی تا یک الی 2 روز ممکن است با شدت کم‌تر ادامه پیدا کند.
  • درد در صورت عدم مصرف مسکن با شدت زیاد شما را با چالش مواجه می‌کند.
  • التهاب و قرمزی در ناحیه زخم نشان‌دهنده سلامت سیستم ایمنی بدن شما خواهد بود.
  • گاهی ممکن است چرک از ناحیه زخم خارج شود. این موضوع نشانگر عفونت در این ناحیه است و باید با جدیت بیشتری پیگیری شود.
  • تورم در ناحیه کشاله ران یکی دیگر از مشکلات احتمالی پس از درمان به حساب می‌آید.

بعد از جراحی فتق شکمی چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورتی که علی‌رغم رعایت و مراقبت بعد از جراحی فتق شکمی با هر یک از شرایط زیر مواجه شدید، حتما در اولین نوبت به مطب پزشک خود مراجعه کنید:

سوالات متداول اقدامات بعد از جراحی فتق شکم

کلام نهایی

رعایت مراقبت بعد از جراحی فتق شکم تاثیر بسیار زیادی در کاهش مشکلات پس از این درمان دارد. یکی از مهم‌ترین اقدامات پس از جراحی آن است که با کمک مسکن‌ها، درد خود را کنترل کنید. در غیر این صورت، مطمئنا با چالش‌های بسیار زیادی مواجه خواهید شد. همچنین در صورت مشاهده عوارض جدی، آن‌ها را به پزشک معالج خود اطلاع دهید.

مشاوره حضوری برای انجام جراحی فتق شکمی با دکتر ناصر ملک پور

اگر برای جراحی فتق شکم و یا سایر جراحی‌های چراقی قصد مراجعه به مطب دکتر ناصر ملک پور (فوق تخصص جراحی لاپاراسکوپی) را دارید، می‌توانید با شماره زیر تماس بگیرید.