صفر تا صد جراحی لاپاراسکوپی کیسه صفرا سال 1403

یکی از ارگان‌هایی که احتمال بروز مشکلاتی نظیر تشکیل سنگ و بروز التهاب در آن نسبتا بالا بوده، کیسه صفرا است. از این رو، امروزه خیلی از پزشکان و متخصصین به جراحی لاپاراسکوپی کیسه صفرا روی آورده‌اند تا چنین مشکلاتی را با کم‌ترین عارضه درمان کنند. جراحی کیسه صفرا با روش‌های سنتی معمولا نیاز به برش و به دنبال آن عوارض بیشتری بود.

✔ چرا جراحی کیسه صفرا به روش لاپاراسکوپی نسبت به تکنیک‌های قدیمی مزایای بیشتری دارد؟ آیا لاپاراسکوپی جراحی کیسه صفرا با عوارضی هم همراه است؟ چه مراقبت‌هایی برای افزایش موفقیت جراحی و کاهش ریسک بروز مشکلات ناشی از آن لازم است؟ در ادامه همراه ما باشید تا این روش جراحی را به طور کامل توضیح دهیم.

جراحی لاپاراسکوپی کیسه صفرا چیست؟

جراحی لاپاراسکوپی کیسه صفرا

برای انجام جراحی کیسه صفرا چندین روش وجود دارد که 2 مورد از رایج‌ترین آن‌ها، به صورت باز یا با کمک لاپاراسکوپی است. در عمل لاپاراسکوپی، معمولا از تکنولوژی‌هایی استفاده می‌کنند که بتوانند میزان برش در ناحیه پوست و سایر قسمت‌های بدن را به حداقل برسانند.

✔️از این رو در لاپاراسکوپی کیسه صفرا به جای برش‌های بزرگ‌ و خطی، به کمک ابزارهای مخصوص و با ایجاد سوراخ‌هایی در حد چند سانتی‌متر، عمل را انجام می‌دهند. در واقع از طریق این سوراخ‌ها می‌توان لاپاراسکوپ و سایر ابزارهای مورد نیاز را عبور داده و مراحل جراحی را به خوبی انجام داد. ناگفته نماند که لاپاراسکوپی در سال‌های اخیر برای جراحی‌ قسمت‌های مختلف بدن نظیر جراحی لاپاراسکوپی فتق، با استقبال زیادی همراه بوده است.

برای دریافت مشاوره رایگان جراحی لاپاراسکوپی کیسه صفرا فرم زیر را پر کنید.

لاپاراسکوپی کیسه صفرا برای چه کسانی مناسب است؟

مشکلات کیسه صفرا به یک یا 2 بیماری خاص محدود نمی‌شود. به همین دلیل، خیلی از اوقات فرد نیاز به جراحی به کمک لاپاراسکوپی پیدا می‌کند که در ادامه این بخش به بررسی مهم‌ترین آن‌ها می‌پردازیم:

چرا دکتر ناصر ملک پور؟!

12 سال هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی

چاپ 61 مقاله علمی پژوهشی و 2 جلد کتاب

پایه‌گذار رشته فلوشیپ لاپاروسکوپی

بیش از 10/000 جراحی موفق و جراحی چاقی

دکتر-ناصر-ملک-پور

لاپاراسکوپی کیسه صفرا برای چه کسانی مناسب نیست؟

درست است که لاپاراسکوپی یکی از جدیدترین روش‌ها برای کاهش عوارض بعد از عمل محسوب می‌شود، اما نمی‌توان آن را برای همه بیماران توصیه کرد. در ادامه برخی از رایج‌ترین شرایطی که بیماران را از شروع جراحی کیسه صفرا به کمک لاپاراسکوپی منع می‌کند، بررسی خواهیم کرد:

لاپاراسکوپی کیسه صفرا برای چه کسانی مناسب نیست؟
  • برخی مشکلات نظیر بیماری‌های قلبی عروقی و ریوی، سبب بروز مشکلاتی حین انجام جراحی لاپاراسکوپی برای کیسه صفرا می‌شود. از این رو، چنین بیمارانی را باید با کمک سایر تکنیک‌ها درمان کرد.
  • برخی از افراد به دلایل ارثی یا سایر موارد ممکن است به بیماری‌های انعقادی دچار شوند. چنین افرادی تا زمانی که مشکل‌شان تحت کنترل در نیاید، با کمک این روش جراحی نخواهند شد.
  • سن بالا معمولا ریسک بروز برخی مشکلات حین جراحی را بالا می‌برد. به همین دلیل، این افراد در لیست کاندیدهای انجام لاپاراسکوپی کیسه صفرا قرار نخواهند گرفت.
  • برخی از بیماران با اضافه وزن زیادی همراه هستند. در چنین افرادی، کنار زدن بافت شکم و دسترسی به احشاء داخل آن کار بسیار سختی است. از این رو، خیلی لاپاراسکوپی برایشان تجویز نمی‌شود.
  • معمولا متخصصین انجام جراحی لاپاراسکوپی برای کیسه صفرای بیمارانی که سابقه انجام عمل در ناحیه شکم را داشته‌اند، توصیه نمی‌کنند.

مراحل لاپاراسکوپی کیسه صفرا

برای انجام جراحی کیسه صفرا به کمک لاپاراسکوپی متخصص باید قبل از آغاز تا پایان عمل، اصول کلی آن را مدنظر قرار دهد. در این بخش از مقاله مراحل آن را از ابتدا تا انتهای عمل بررسی می‌کنیم:

پیش از اینکه درمانی برای بیمار انجام شود، باید یک معاینه بالینی صورت بگیرد تا متخصص علت بروز مشکل را متوجه شود. قبل از آغاز درمان باید سابقه‌ای از مشکلات پزشکی بیمار گرفته شده تا در صورت وجود مشکلاتی نظیر آلرژی، شناسایی شود. همچنین، گاهی نیاز است آزمایشاتی از بیمار تهیه شود تا مشکلات احتمالی را شناسایی کنند.

برای عدم وارد شدن استرس به بیمار و نداشتن درد حین انجام درمان، معمولا از بیهوشی برای آغاز آن استفاده می‌شود. به همین دلیل، بیمار اصلا متوجه نخواهد شد که حین درمان چه اتفاقاتی می‌افتد.

برای شروع درمان، متخصص سوراخ‌های نسبتا ریزی در حد 1 تا 1.5 سانتی‌متر ایجاد می‌کند. تعداد سوراخی که پزشک‌ برای انجام جراحی نیاز است، بسته به شرایط مختلف متفاوت است. از طریق منافذ، ابزارهایی برای برش و دیدن احشاء داخلی بدن عبور می‌کند.

پس از انجام جراحی و انجام اقدامات لازم برای درمان روی کیسه صفرا، نیاز است محل زخم را با پانسمان و حتی بخیه ببنند. پس از آن بیمار باید مدتی در بیمارستان بستری بماند تا شرایط مرخص شدن را پیدا کند.

مزایای لاپاراسکوپی کیسه صفرا

شاید شما هم درباره مزایای انجام عمل کیسه صفرا به کمک لاپاراسکوپی شنیده باشید. مزایای بسیاری که این تکنیک به همراه دارد، سبب افزایش روز به روز محبوبیت آن در بین بیماران شده است. این مزایا شامل موارد زیر است:

مزایای لاپاراسکوپی کیسه صفرا
چرا لاپاراسکوپی کیسه صفرا

هزینه جراحی لاپاراسکوپی کیسه صفرا

هزینه جراحی لاپاراسکوپی برای برداشتن کیسه صفرا با توجه به فاکتورهای مختلفی تعیین می‌شود. به عنوان مثال، اینکه یک متخصص این جراحی را انجام دهد، هزینه کم‌تری نسبت به یک پزشک با مدرک فوق‌ تخصص خواهد داشت. همچنین، نوع و شدت مشکل فرد از دیگر عواملی است که باید در تعیین این هزینه در نظر گرفت.

مراقبت‌های بعد از لاپاراسکوپی کیسه صفرا

توصیه‌ای که خیلی از جراحان لاپاراسکوپی به بیماران خود می‌کنند، رعایت مراقبت‌های بعد از لاپاراسکوپی کیسه صفرا است این مراقبت‌ها شامل:

مراقبت‌های بعد از لاپاراسکوپی کیسه صفرا
  • با اینکه احتمال بروز عفونت پس از این درمان بسیار کم است، اما باید جای زخم را تا حد امکان از رطوبت پاک کرد.
  • هرچقدر هم که برش کوچک‌تری در ناحیه شکم ایجاد شود، باز هم مقداری درد پس از درمان وجود دارد. به همین دلیل باید با کمک داروهای مسکن تجویزی، این عارضه را تا حد امکان مدیریت کنید.
  • کیسه صفرا در هضم چربی‌ها نقش موثری دارد؛ از این رو، پس از آن برای تغذیه خود باید موادی را انتخاب کنید که از مقدار چربی کم‌تری برخوردار باشد. همچنین مصرف ترکیبات حاوی فیبر از دیگر توصیه‌های متخصصین است.
  • فعالیت‌های سنگین پس از درمان سبب خونرسانی بیشتر به این ناحیه می‌شود. همین موضوع سبب افزایش التهاب و درد بیمار خواهد شد. همچنین، احتمال شروع مجدد خونریزی وجود دارد. به همین سبب باید استراحت کافی پس از درمان را مدنظر قرار داد.
  • در صورت مشاهده عفونت در ناحیه زخم باید این موضوع را به متخصص معالج خود اطلاع دهید.
  • بروز هر گونه مشکل جدی پس از درمان نیازمند بررسی بیشتر توسط پزشک خواهد بود.

عوارض لاپاراسکوپی کیسه صفرا

همان‌طور که در قسمت‌های پیشین مقاله هم بررسی کردیم، لاپاراسکوپی سبب کاهش عوارض پس از جراحی می‌شود اما مانند سایر جراحی‌ها عوارضی دارد. در ادامه به این عوارض می‌پردازیم:

  • خونریزی بعد از لاپاراسکوپی نسبت به جراحی باز به میزان کم‌تری مشاهده می‌شود. اما اگر مراقبت‌های پس از جراحی رعایت نشود، ممکن است این عارضه مجددا با شدت بیشتری بروز پیدا کند.
  • به دلایل مختلف و به خصوص عدم مراعات بیمار، عفونت بعد از جراحی ممکن است رخ دهد.
  • درد از دیگر عوارضی است که تقریبا در همه جراحی‌ها به دلیل دست اندازی به بافت‌های بدن احساس می‌شود.
  • التهاب و تورم در ناحیه زخم یکی از شایع‌ترین مشکلات بعد از لاپاراسکوپی است.
  • برخی از افراد پس از حذف کیسه صفرا با عوارضی نظیر اسهال مواجه می‌شوند.
  • تغییر حرکات روده به دلیل عدم ترشح صفرا نیز قابل انتظار است.

سوالات متداول

کلام نهایی

لاپاراسکوپی کیسه صفرا در سال‌‌های اخیر نشان داده که می‌توان برداشتن این عضو بدن را با کم‌ترین تهاجم و عوارض انجام داد. از این رو، شاهد آن هستیم که این تکنیک توسط خیلی از متخصصین سراسر کشور و حتی دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته باید توجه داشته باشید که همه متخصصین تکنولوژی و مهارت لازم برای انجام آن را در اختیار ندارند.

لوکیشن مطب دکتر ناصر ملک پور-min

مشاوره حضوری با دکتر ناصر ملک پور

اگر برای عمل لاپاراسکوپی کیسه صفرا قصد مراجعه به مطب دکتر ناصر ملک پور (فوق تخصص جراحی لاپاراسکوپی) را دارید، می‌توانید با شماره زیر تماس بگیرید.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *