آیا جای زخم و بخیه جراحی لاغری باقی می ماند؟

جای زخم‌ها می‌تواند علاوه بر تأثیرات جسمانی، از نظر روانی نیز بر فرد تأثیر بگذارد و احساس نارضایتی از ظاهر بدن ایجاد کند. جراحی‌های لاغری یکی از روش‌های مؤثر برای کاهش وزن و بهبود کیفیت زندگی افراد مبتلا به چاقی مفرط هستند. با وجود مزایای فراوان این جراحی‌ها، یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های بیماران، جای زخم و بخیه جراحی لاغری است.

انتخاب تکنیک مناسب برای بخیه و مراقبت‌های پس از عمل می‌تواند نقش بسزایی در کاهش جای زخم‌ها و بهبود سریع‌تر بیمار داشته باشد. در این مقاله، به بررسی انواع جای زخم‌ها و بخیه‌های رایج در جراحی‌های لاغری، روش‌های پیشگیری و درمان آن‌ها می‌پردازیم تا بیماران با اطمینان بیشتری به استقبال این جراحی‌ها بروند.

آیا جای زخم و بخیه جراحی لاغری از بین می رود؟

آیا جای زخم و بخیه جراحی لاغری از بین می رود؟

باقی ماندن یا نماندن جای زخم و بخیه ناشی از جراحی لاغری به عوامل مختلفی از جمله نوع پوست بیمار بستگی دارد. در برخی بیماران جای زخم و بخیه در عرض چند سال از بین می‌رود اما در برخی موارد مدت زمان طولانی و گاها برای همیشه باقی می‌ماند. در واقع پس از ایجاد زخم، پوست بدن با کلاژن‌سازی شروع به ترمیم آن می‌کند و منجر به ایجاد بافتی به نام اسکار بر روی زخم می‌شود. به وجود آمدن اسکار فرآیندی کاملا طبیعی در بهبود و ترمیم بخیه‌ها است. بنابراین می‌توان گفت که عوامل زیادی بر ظاهر و بهبودی هرچه سریع‌تر زخم‌ها تاثیرگذار خواهند بود.

برای دریافت مشاوره رایگان درباره جراحی لاغری فرم زیر را پر کنید.

مراقبت از جای بخیه بعد از جراحی چاقی

مراقبت‌های لازم برای بخیه بعد از جراحی لاغری برای هر بیمار می‌تواند متفاوت باشد اما بطور کلی اصولی وجود دارند که نیاز است حتما رعایت شوند:

مراقبت از جای بخیه بعد از جراحی چاقی
  • بخیه‌ها حتما باید توسط متخصص کشیده شوند. از کشیدن آن‌ها در خانه حدا خودداری نمایید.
  • زخم خود را بر اساس اصولی که جراح لاغری تعیین کرده است، بشویید، تمیز و خشک کنید.
  • هنگام تعویض پانسمان به آرامی این کار انجام دهید.
  • از حمام کردن در وان و شنا کردن بپرهیزید.
  • به هیچ‌ وجه با جای زخم و بخیه خود ور نروید.
  • مصرف الکل و کافئین ممنوع است.
  • بدون مشورت پزشک از مواد ضدعفونی کننده استفاده نکنید.

انواع جای زخم بعد از جراحی چاقی

از آنجایی که چندین روش مختلف برای جراحی چاقی در دنیا وجود دارد، جای زخم و بخیه نیز برای هر کدام متفاوت خواهد بود.

زخم عمل اسلیو معده

در طی انجام عمل اسلیو معده ممکن است زخم‌های داخلی بوجود بیایند؛ چراکه در طی انجام عمل اندام‌های داخلی شکم به طرفین حرکت کرده و گاها زخم می‌شوند. این زخم‌ها مشکل خاصی ایجاد نمی‌کنند اما در برخی موارد ممکن است منجر به انسداد روده شوند. از این رو اگر می‌خواهید اسلیو معده را برای جراحی لاغری انتخاب کنید، حتما بعد از عمل به جای زخم‌ها و بخیه دقت کنید.

چرا دکتر ناصر ملک پور؟!

12 سال هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی

چاپ 61 مقاله علمی پژوهشی و 2 جلد کتاب

پایه‌گذار رشته فلوشیپ لاپاروسکوپی

بیش از 10/000 جراحی موفق و جراحی چاقی

دکتر-ناصر-ملک-پور

بخیه بای‌پس معده

بطور معمول برای بخیه بعد از عمل بای پس معده از نخ‌های جذب‌پذیر داخلی مثل نخ پلی گلیکولیدف استفاده می‌شود. بدین ترتیب نیازی به کشیدن بخیه‌ها نیست و در بدن کاملا حل خواهند شد. همچنین این نخ‌ها مقاومت بالایی در برابر فشارهای داخلی معده دارند.

اهمیت تغذیه در بهبود جای زخم بعد از جراحی چاقی

زمانی که بخشی از بدن زخم می‌شود، ترمیم آن نیازمند دریافت مواد مغذی خاصی است. از این رو، بعد از عمل لاغری تغذیه بیمار تاثیر زیادی در روند بهبودی زخم‌ها و بخیه‌ها خواهد داشت. عدم دریافت مواد غذایی لازم در بدن، بهبود زخم‌ها را به تاخیر می‌اندازد و خطر ابتلا به عفونت یا سایر مشکلات جدی را افزایش خواهد داد. در واقع بدن برای پاسخ به نیازهای متابولیکی زخم، نیازمند دریافت مواد مغذی می‌باشد. از جمله منابع مغذی مورد نیاز برای ترمیم زخم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پروتئین‌ها: پروتئین برای بازسازی بافت‌های آسیب‌دیده بسیار حائز اهمیت است و تاثیر زیادی در تشکیل کلاژن، انقباض زخم و ایجاد عروق جدید خواهد داشت.
  • کربوهیدرات: انرژی لازم برای بازسازی و ترمیم بافت‌های آسیب‌دیده به کمک کربوهیدرات و گلوکز تامین می‌شود.
  • ویتامین‌ها: ویتامین‌هایی مثل K, A, E, C, D نقش موثری در فرایند ترمیم زخم دارند. از کلاژن‌سازی تا افزایش مقاومت کششی بافت زخم و تنظیم متابولیسم بدن، به کمک این ویتامین‌ها انجام می‌شود.

عوامل موثر بر ترمیم زخم بعد از جراحی لاغری

عواملی از جمله نوع زخم، محل زخم، سن بیمار، سلامتی عمومی، نوع تغذیه بعد از عمل، کنترل قند خون، استعمال دخانیات و … تاثیر قابل توجهی بر روند بهبودی و ترمیم زخم خواهند داشت. بطور کلی مراحل ترمیم زخم بعد از عمل لاغری عبارتند از:

  • هموستاز
  • التهاب
  • تکثیر
  • بازسازی

در طی این زمان باید زخم را به صورت روزانه و طبق تجویز پزشک، به کمک آب و شوینده ملایم به آرامی بشویید و پانسمان آن را تعویض نمایید. در صورت نیاز از آنتی‌بیوتیک و مسکن‌ها برای کنترل درد استفاده کنید.

عوامل موثر بر ترمیم زخم بعد از جراحی لاغری

راه‌های جلوگیری از ماندن جای بخیه بعد از عمل لاغری

با استفاده از راه‌کارهای زیر، می‌توانید از باقی ماندن جای بخیه‌ها جلوگیری کنید؛ البته دقت داشته باشید همچنان نظر و تجویز جراحتان به تمام موارد اعلام شده اولویت دارد.

انواع روش‌هاعلت
استفاده از لایه‌بردارها، کرم‌ها و پمادهااستفاده از لایه‌بردارها منجر به جدا شدن پوست آسیب‌دیده شده و به تشکیل پوست جدید کمک خواهد کرد. کرم‌ها و پمادها نیز حاوی آربوتین گلیکوزید، اسید کوجیک و هیالورونات هستند و در بهبود جای زخم موثر خواهند بود.
عدم تابش مستقیم نور آفتاباز قرار گرفتن در معرض تابش نور مستقیم خورشید بپرهیزید؛ چراکه می‌تواند به محل زخم آسیب برساند. استفاده از ضد آفتاب بر روی جای زخم و بخیه‌ها بسیار اهمیت دارد.
استفاده از آلوئه‌وراآلوئه‌ورا به عنوان یک گیاه کاربردی با خواص تسکین‌دهنده و روشن‌کننده می‌تواند تاثیر زیادی در بهبود جای زخم داشته باشد.
اجتناب از دستکاری بخیهاز خراش دادن و لمس جای زخم و بخیه با استفاده از ناخن جدا بپرهیزید. هرچقدر بیشتر روی زخم خود را بکنید، زمان بیشتری برای ترمیم آن نیاز خواهد بود.
عدم استعمال دخانیاتمصرف دخانیات و سیگار کشیدن بعد از جراحی لاغری منجر به تنگ شدن رگ‌ها شده و باعث می‌شود مواد غذایی کمتری به زخم‌ها برسند؛ در نتیجه بهبود زخم‌ها سخت‌تر خواهد بود.

خلاصه

جای زخم و بخیه‌های ناشی از جراحی‌های لاغری می‌تواند چالش‌های جسمانی و روانی برای بیماران به همراه داشته باشد. با این حال، استفاده از تکنیک‌های مدرن جراحی و بخیه‌زنی، به همراه مراقبت‌های پس از عمل، می‌تواند به طور قابل توجهی در کاهش این مشکلات مؤثر باشد.

اطلاع‌رسانی کامل به بیماران در مورد انتظارات پس از جراحی و روش‌های مراقبتی مناسب، نقش مهمی در افزایش رضایت و کاهش نگرانی‌های آنان ایفا می‌کند. همچنین، تحقیقات بیشتر در زمینه مواد بخیه و تکنیک‌های نوین می‌تواند منجر به بهبود نتایج شود. با توجه به اهمیت کاهش عوارض جانبی و بهبود کیفیت زندگی بیماران، تلاش‌های مشترک بین جراحان، پرستاران و بیماران می‌تواند مسیر موفقیت‌آمیزی در جراحی‌های لاغری فراهم آورد و تجربه بهتری برای افراد ایجاد کند.

لوکیشن مطب دکتر ناصر ملک پور-min

مشاوره حضوری با دکتر ناصر ملک پور

اگر برای انجام جراحی لاغری قصد مراجعه به مطب دکتر ناصر ملک پور (فوق تخصص جراحی لاپاراسکوپی) را دارید، می‌توانید با شماره زیر تماس بگیرید.

تهران – سعادت‌آباد، بالاتر از میدان شهرداری، بلوار جوریکی، برج تشریفات، ساختمان شمالی، طبقه3 واحد ۱۲

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *